Günümüzde mobil cihazlar ve elektirikli araçların gitgide yaygınlaşması ile birlikte tekrar şarj edilebilen ikincil pillerin kullanımı artmaktadır. İkincil pillerden en yoğun olarak kullanılan lityum-iyon (Li-yon) pillerin sürdürülebilirliği hakkındaki endişeler ve dünyadaki sınırlı lityum rezervleri, yeni-nesil enerji depolama sistemleri hakkında yapılan bilimsel çalışmaları hızlandırmıştır. Bu noktada Li-iyon pillere alternatif olarak kullanılabilecek sodyum-iyon (Na-iyon) piller son derece umut verici elektrokimyasal enerji depolama cihazları olarak göze çarpmaktadır. Fakat bu pillerin ticarileşebilmesi için enerji ve güç yoğunluğu ile döngüsel kararlık gibi pek çok özelliklerinin iyileştirilmesi gerekmektedir. Na-iyon pilleri oluşturan her bileşenin üretim süreci ve elektrokimyasal performansı, bu malzemelerin yapı-özellik ilişkisi ve üretim koşullarına yüksek oranda bağlıdır. Bu nedenle, anot gibi her bir bileşenin yapısal özellikleri ile elektrokimyasal performansları arasındaki ilişkinin belirlenmesi ve en iyi performansı gösteren yapıların tasarlanması Na-iyon pillerin geliştirilmesi için kritik bir öneme sahiptir. Günümüzde Na-iyon pillerin anotlarında ucuz ve sürdürülebilir malzemelerin kullanımı hakkında yoğun ve umut verici çalışmalar yapılmasına rağmen, farklı malzeme grupları arasında, değişik grafitizasyon derecesi ve morfolojik özelliklere olabilen karbon esaslı malzemeler ve bunlardan üretilen kompozit malzemeler sıklıkla öne çıkmaktadır. Bu çalışmanın amacı, güncel literatür bulgularından yararlanılarak farklı karbonlu malzemelerin
Nowadays, the use of rechargeable secondary batteries is increasing with the increasing widespread use of mobile devices and electric vehicles. Concerns about the sustainability of lithium-ion (Li-ion) batteries, which are the most widely used of secondary batteries, and the limited lithium reserves around the world have accelerated scientific studies on next-generation energy storage systems. At this point, sodium-ion (Na-ion) batteries, which can be used as an alternative to Li-ion batteries, stand out as highly promising electrochemical energy storage devices. However, many characteristics such as energy density, power density and cyclic stability have to be improved for commercialization of such batteries. The production process and electrochemical performance of each Na-ion battery component are highly dependent on the structure-property relationship and production conditions of these materials. Therefore, determining the relationship between the structural properties of each component such as the anode and their electrochemical performance together with designing the best performing structures are critical for the development of Na-ion batteries. Although intensive and promising studies have been conducted on the use of low-cost and sustainable materials in the anodes of Na-ion batteries, carbon-based materials, which can have different graphitization degree and morphological charecteristics, and their composites often stand out among different material groups. The aim of this study is to create a theoretical basis for the usability of different carbon materials in the anodes of Na-ion batteries with the current literature findings.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Review Article |
Authors | |
Publication Date | September 1, 2021 |
Submission Date | November 13, 2020 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 24 Issue: 3 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.