In this study, the newly developed arithmetic optimization algorithm is used for the first time in the literature for the optimum design of automobile components exposed to crash. In conjunction with the enhancement of crash and NVH characteristics in the optimization study, the design objective is to minimize vehicle weight. For vehicle performance analysis, a comprehensive automobile structure, faithful to the original, was used. Both multiple crash analysis and vibration analysis of finite element models were performed to examine full, offset and side impact crash scenarios with natural frequencies. The evaluated structural responses are estimated based on the radial basis functions technique. An arithmetic optimization algorithm is used to optimize the vehicle mass under various nonlinear crash and vibration limits. The results revealed the effectiveness of the arithmetic optimization algorithm in the optimum design of vehicle components.
Arithmetic optimization algorithm Metaheuristics Crashworthiness Vehicle design Optimum design
Bu çalışmada çarpışmaya maruz kalan otomobil bileşenlerinin optimum tasarımında yeni geliştirilen aritmetik optimizasyon algoritması litetürde ilk defa kullanılmıştır. Optimizasyon çalışmasında çarpışma ve NVH özelliklerinin güçlendirilmesi ile bağlantılı olarak tasarım amacı araç ağırlığının en aza indirilmesidir. Araç performansı analizi için, aslına uygun, kapsamlı bir otomobil yapısı kullanılmıştır. Doğal frekanslar ile birlikte tam, ofset ve yan etki çarpışma senaryolarını incelemek için sonlu eleman modellerinin hem çoklu çarpma analizi hem de titreşim analizi yapılmıştır. Değerlendirilen yapısal tepkiler, radyal temelli fonksiyonlar tekniğine dayalı olarak tahmin edilir. Çeşitli doğrusal olmayan çarpışma ve titreşim sınırları altında araç kütlesini optimize etmek için aritmetik optimizasyon algoritması kullanılmıştır. Sonuçlar artimetik optimizasyon algoritmasının araç bileşenlerinin optimum tasarımındaki etkinliğini ortaya koymuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Early Pub Date | August 24, 2023 |
Publication Date | October 1, 2023 |
Submission Date | April 20, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 26 Issue: 3 |
This work is licensed under Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International.