BibTex RIS Cite

Türk Din Mûsikîsi’nde Salâ (Salât) Formu ve Salâ Besteleri

Year 2013, Volume: 1 Issue: 1, 154 - 195, 01.06.2013
https://doi.org/10.12975/rastmd.2013.01.01.0007

Abstract

Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Türk Din Mûsikîsi Anabilim Dalı Araştırma Görevlisi Dr.Marmara Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Türk Din Mûsikîsi Anabilim Dalı Araştırma Görevlisi Dr.MÛSİKÎSİ’NDE SALÂ (SALÂT) FORMU VE SALÂ BESTELERİ“Duâ, temcîd” mânâlarına gelen ﻮﻠﺻ kökünden türemiş olan Salât (salâ), Hz. Salâ, which means “to pray, to revere” is derived from ﻮﻠﺻ. Salâ is also one of the Turkish Religious Music forms that composed so as to Hz. Prophet Muhammad (peace be uponhim) say to God to have mercy, take refuge in Him, respectfully commemorate Him andHis family members, ask for His intercession. The great love and reverence of Ummahof the Muhammad (sav) for the Prophet, Almighty Allah’s order in the Holly Qur’anand Hz. Muhammed’s (sav) hadith about the merits of bringing blessings becamethe reason of so many sala written text. The aim of our article is to reveal therepertoire of Turkish Religious Music in Sala by bringing together salâ texts and toprovide detailed information about the sala form

References

  • Ahmed İbni Hanbel, Müsned. Bağdat Evliyâları “Behlül Dânâ”, Türkiye Gazetesi Yayınları, İstanbul 2005.
  • Evliyalar Ansiklopedisi “Behlül Dânâ”, Hakikat Kitapevi, İstanbul 1993;
  • ERGEN, Aytaç, Notam Nota Arşiv Programı. EZGİ, Suphi, Temcid-Na’t-Salât-Durak, İstanbul Konservatuarı Neşriyatı, İstanbul 19 EZGİ, Suphi, Nazarî ve Amelî Türk Mûsikîsi, İstanbul 1940.
  • GÜLLÜCE, Hüseyin, “Salât Kavramı: Etimolojisi ve Bazı Mülâhazalar”, Atatürk Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, Erzurum 2005, sy:23.
  • IŞIK, Hidayet, “Hz. Peygamber (S.A.S.)'e Salat ve Selam Getirme ile İlgili Bir Araştırma”, Diyanet İlmi Dergi [Diyanet Dergisi], 1989, cilt: XXV, sayı: 4, Özel Sayı.
  • ÖZTUNA, Yılmaz, Türk Mûsikîsi Kavram ve Terimleri Ansiklopedisi, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, Ankara 2000.
  • REVNAKOĞLU, Cemaleddin Server, Eski Sosyal Hayatımızda Tasavvuf ve Tarikat Kültürü, Kırkambar Yayınları, İstanbul 2003.
  • SERİNSU, Ahmet Nedim, “Hz. Peygamber’e Salât ve Selâm Getirmenin Anlamı”, İslam’da İnsan Modeli ve Hz. Peygamber Örneği [Kutlu Doğum Haftası: 1993], 1995.
  • SERİNSU, Ahmet Nedim, “33/Ahzâb Sûresi 56. Ayeti Çerçevesinde Hz. Peygambere Salât ve Selâm Getirmenin Anlamı”, Dinî Araştırmalar, 2001, cilt: IV, sayı: 10.
  • SOYSALDI, H. Mehmet, “Kur’an Semantiği Açısından Salat Kavramı”, Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1996, sayı: 1.
  • SEZGİN, Bekir Sıdkı, basılmamış Dîni Mûsikî Ders Notları. Tirmizî, Daavât. Türkiye Diyânet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA) YÜCER, Hür Mahmut, "Tarîkat Geleneğinde Salâvât-ı Şerîfe ve Müstakimzâde’nin Şerh-i Evrâd-ı Kâdirî adlı Eseri", Tasavvuf, Ankara, 2005, sayı: 15.

TÜRK DİN MÛSİKÎSİ’NDE SALÂ (SALÂT) FORMU VE SALÂ BESTELERİ

Year 2013, Volume: 1 Issue: 1, 154 - 195, 01.06.2013
https://doi.org/10.12975/rastmd.2013.01.01.0007

Abstract

“Duâ, temcîd” mânâlarına gelen Muhammed (sav)'e Allah'tan rahmet dilemek, ona sığınmak, onu ve aile fertlerini Muhammed (sav)'e Allah'tan rahmet dilemek, ona sığınmak, onu ve aile fertlerini hürmetle anmak, şefâatını istemek maksadıyla yazılmış duâ cümleleriyle sevgi ve hürmetle anmak, şefâatını istemek maksadıyla yazılmış duâ cümleleriyle sevgi ve övgü ifade eden sözlerin bazen bir beste bazen de serbeokunduğu Türk Din Mûsikîsi formlarından biridir.Teâla’nın emri, gerek Hz. Peygamber (s.a.v.)’e salât ü selâm getirmenin faziletleri Teâla’nın emri, gerek Hz. Peygamber (s.a.v.)’e salât ü selâm getirmenin faziletleri hakkındaki hadîs-i şerîfleri ve bunlara ilâveten ümmetinin sevgi ve hürmeti pek çok salât ü selâm metninin yazılmasına sebeb olmuştur.amacı bestelenmiş olan salâ metinlerini bir araya getirerek Türk Din Mûsikîsi salâ amacı bestelenmiş olan salâ metinlerini bir araya getirerek Türk Din Mûsikîsi salâ repertuarını ortaya koymak ve salâ formu hakkında detaylı bilgi vermektir.

References

  • Ahmed İbni Hanbel, Müsned. Bağdat Evliyâları “Behlül Dânâ”, Türkiye Gazetesi Yayınları, İstanbul 2005.
  • Evliyalar Ansiklopedisi “Behlül Dânâ”, Hakikat Kitapevi, İstanbul 1993;
  • ERGEN, Aytaç, Notam Nota Arşiv Programı. EZGİ, Suphi, Temcid-Na’t-Salât-Durak, İstanbul Konservatuarı Neşriyatı, İstanbul 19 EZGİ, Suphi, Nazarî ve Amelî Türk Mûsikîsi, İstanbul 1940.
  • GÜLLÜCE, Hüseyin, “Salât Kavramı: Etimolojisi ve Bazı Mülâhazalar”, Atatürk Üniversitesi İlâhiyat Fakültesi Dergisi, Erzurum 2005, sy:23.
  • IŞIK, Hidayet, “Hz. Peygamber (S.A.S.)'e Salat ve Selam Getirme ile İlgili Bir Araştırma”, Diyanet İlmi Dergi [Diyanet Dergisi], 1989, cilt: XXV, sayı: 4, Özel Sayı.
  • ÖZTUNA, Yılmaz, Türk Mûsikîsi Kavram ve Terimleri Ansiklopedisi, Atatürk Kültür Merkezi Başkanlığı Yayınları, Ankara 2000.
  • REVNAKOĞLU, Cemaleddin Server, Eski Sosyal Hayatımızda Tasavvuf ve Tarikat Kültürü, Kırkambar Yayınları, İstanbul 2003.
  • SERİNSU, Ahmet Nedim, “Hz. Peygamber’e Salât ve Selâm Getirmenin Anlamı”, İslam’da İnsan Modeli ve Hz. Peygamber Örneği [Kutlu Doğum Haftası: 1993], 1995.
  • SERİNSU, Ahmet Nedim, “33/Ahzâb Sûresi 56. Ayeti Çerçevesinde Hz. Peygambere Salât ve Selâm Getirmenin Anlamı”, Dinî Araştırmalar, 2001, cilt: IV, sayı: 10.
  • SOYSALDI, H. Mehmet, “Kur’an Semantiği Açısından Salat Kavramı”, Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 1996, sayı: 1.
  • SEZGİN, Bekir Sıdkı, basılmamış Dîni Mûsikî Ders Notları. Tirmizî, Daavât. Türkiye Diyânet Vakfı İslam Ansiklopedisi (DİA) YÜCER, Hür Mahmut, "Tarîkat Geleneğinde Salâvât-ı Şerîfe ve Müstakimzâde’nin Şerh-i Evrâd-ı Kâdirî adlı Eseri", Tasavvuf, Ankara, 2005, sayı: 15.
There are 11 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Review article
Authors

B. İ. Harmancı This is me

Publication Date June 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Harmancı, B. İ. (2013). TÜRK DİN MÛSİKÎSİ’NDE SALÂ (SALÂT) FORMU VE SALÂ BESTELERİ. Rast Musicology Journal, 1(1), 154-195. https://doi.org/10.12975/rastmd.2013.01.01.0007

Yazarlarımızın editöryal süreçlerin aksamaması için editöryal emaillere 3 gün içinde yanıt vermeleri gerekmektedir.