This article is devoted to the issue of Azeri mugam keys transposition. Based onthe medieval Eastern treatises and contemporary music practice author reveals acertain regularities in applying key transpositions, which shouldbe adhered in mugamperforming art and in its notation. The article is addressed to the theorists performersand pedaqoques, teaching the art of Azerbayjani national mugam art
Makalede muğam tonlarının göçürülmesi meselelerinden bahs olunmaktadır. Müellif orta asır Şark musiki risaleleri ve muasır bedii pratik esasında transpozisyon kaidelerinin müeyyenleşmiş kanuna uygunluklarını tayin etmiştir. Bu kaidelerin icrada ve muğam numunelerinin notaya alınmasında zaruriliği nazara alınmalıdır. Bu makale, musikişinaslara, icracılara ve muğam sanatı eğitimiyle uğraşan hocalara sunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Review article |
Authors | |
Publication Date | June 1, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 1 Issue: 1 |
Yazarlarımızın editöryal süreçlerin aksamaması için editöryal emaillere 3 gün içinde yanıt vermeleri gerekmektedir.