Türk Musıkisinin üflemeli bir çalgısı olan ney,
geçmişten günümüze kadar, Müstakil Açkı olarak adlandırdığımız farklı sistemlerle açılmıştır. Yapımcılar Müstakil
Açkı’ya ilave olarak ney boyunun
26’ya bölünmesiyle oluşan ve 20. yüzyıl itibariyle Klasik Açkı olarak
anılan temel bir yapıdan istifade etmişlerdir. 20. yüzyılın ikinci yarısına gelindiğinde, perdeleri ney üzerinde görmek için kullan bu
yapıyı klasik olarak kabul edenler
ve ney açkısındaki arayışlarını sürdürenler arasında geleneksellik-yenilik
eksenli çeşitli tartışmalar öne çıkar.
Ney açkısındaki arayışlar ney yapımındaki matematiksel
yapıyı temel almıştır. Başka bir deyişle yeni sistemler, neydeki bazı aralıkların
daha kolay icra edebilmesi için perdelerin tiz veya pest bölgeye kaydırması
esasına dayanır. Bu arayışların bir neticesi de Neyzen Niyazi Sayın’ın ortaya
koyduğu açkı sistemi olmuştur. Çalışmada; geleneksellik, yenilik ve yozlaşma
eksenli açkı tartışmaları ve tarihi neylerdeki açkı sistemleri irdelenerek
Neyzen Niyazi Sayın sisteminin ortaya çıktığı zemin tahlil edilecektir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Original research |
Authors | |
Publication Date | September 15, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 3 Issue: 2 |
Yazarlarımızın editöryal süreçlerin aksamaması için editöryal emaillere 3 gün içinde yanıt vermeleri gerekmektedir.