Research Article
BibTex RIS Cite

Geleneksel Türk Çalgı Müziği Üst Düzey İcracılarının Performans Gelişim Süreçleri Üzerine Bir Araştırma

Year 2015, Volume: 3 Issue: 2, 1020 - 1030, 15.09.2015

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Türk çalgı müziği üst düzey icracılarının performans gelişim

süreçlerini ayrıntılı bir şekilde incelemek, onların bu süreç içerisinde kullandıkları çalışma

yöntemlerinin, anlayış, uygulama ve durumların neler olduğunu belirlemektir. Araştırma

nitel araştırma tekniklerinden derin görüşme tekniği ile yürütülmüştür. Çalışmanın

evrenini, geleneksel Türk çalgı müziği üst düzey icracıları oluşturmaktadır. Ud, kanun,

tanbur, ney, klasik kemençe çalgılarını çalan ve her birinden iki kişi olmak üzere belirlenen

toplam 10 üst düzey icracı ise örneklemi teşkil etmektedir. Belirlenen icracılar: Ud; Yurdal

Tokcan, Necati Çelik. Kanun; Göksel Baktagir, Taner Sayacıoğlu. Tanbur; Murat

Aydemir, Özer Özel. Ney; Ercan Irmak, Yavuz Akalın. Klasik Kemençe; Derya Türkan ve

Selim Güler’dir. Görüşmelerden elde edilen veriler içerik çözümlemesi yöntemiyle

çözümlenmiştir. Çözümlenen veriler yerli ve yabancı kaynakları içeren bir literatür

taraması ile desteklenmiştir. Çalışma sonucunda, üst düzey icracıların performans gelişim

süreçlerinde kullandıkları yöntem, anlayış, uygulamalar ve içerisinde bulundukları genel

durum tespit edilmiştir.

References

  • Gedik, G. (2005). “Bekir Sıdkı Sezgin, Dinî Mûsikî ve Meşk Usûlü”. Musikişinas Dergisi, 7, 100–106. Kaçar, G. Y. (2012). Türk Mûsikîsi Üzerine Görüşler (Analiz ve Yorumlar) (2. Basım). Ankara: Maya Akademi. Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi (15. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Özel, A. E. (2010). “Kemençe İle Eser İcralarından Hareketle Tanburi Cemil Bey’in Tavır Özellikleri”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3, 283–298. Öztuna, Y. (2000). “Meşk”. Türk Mûsikîsi Kavram ve Terimleri Ansiklopedisi (1. Baskı) içinde. (250). Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları. Sezer, E. (2012). “Çeng ü Ney: Ahmed-i Da’i’nin Çengname Mesnevisinde ve İhsan Oktay Anar’ın Suskunlar Romanında Tasavvuf–Müzik İlişkisi”. Musikişinas Dergisi, 12, 175–185. Sezgin, K. (2005). “Bekir Sıdkı Sezgin/Babam”. Musikişinas Dergisi 7, 94-96. Tanrıkorur, C. (2003). Osmanlı Dönemi Türk Mûsikîsi (2. Basım). İstanbul: Dergâh Yayınları. Torun, M. (2000). Ud Metodu-Gelenekle Geleceğe (1. Basım). İstanbul: Çağlar Yayınları. Torun, M. (Tarihsiz). Eser Analizi Ders Notları. İstanbul. Yıldırım, A. ve H. Şimşek. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Weber, Robert Philip (1990). Basic Content Analysis (1. Basım). Londan: Sage Publications. Kişisel Görüşmeler Akalın, Yavuz. Kişisel Görüşme, 17.07.2012, İzmir. Aydemir, Murat. Kişisel Görüşme, 10.09.2012, İstanbul. Baktagir, Göksel. Kişisel Görüşme, 07.06.2012, İstanbul. Çelik, Necati. Kişisel Görüşme, 03.05.2012, İstanbul. Güler, Selim. Kişisel Görüşme, 02.05.2012, İstanbul. Irmak, Ercan. Kişisel Görüşme, 11.09.2012, İstanbul. Özel, Özer. Kişisel Görüşme, 12.09.2012, İstanbul. Sayacıoğlu. Taner. Kişisel Görüşme, 06.06.2012, İstanbul. Tokcan, Yurdal. Kişisel Görüşme, 02.05.2012, İstanbul. Türkan, Derya. Kişisel Görüşme, 04.05.2012, İstanbul. Aksoy, B. (1999). “Orta Doğu Klasik Musikîsinin Bir Merkezi: İstanbul”. Osmanlı Ansiklopedisi – Kültür ve Sanat (10). Ankara: Yeni Türkiye Yayınları. Aksoy, Bülent (2008). Geçmişin Musıki Mirasına Bakışlar (1. Basım). İstanbul: Pan Yayıncılık. Behar, C. (1993). Zaman, Mekân, Müzik Klâsik Türk Musıkisinde Eğitim (Meşk), İcra ve Aktarım (1. Basım). İstanbul: Afa Yayınları. Behar, C. (2006). Aşk Olmayınca Meşk Olmaz (3. Basım). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi Teknikler ve Örnek Çalışmalar (2. Basım). Ankara: Siyasal Kitabevi. Demir, L. (2007). Geleneksel Türk Sanat Müziği Çalgılarından Udun Müzik Derslerinde Kullanılabilirliği Konusunda Öğretmen Görüşleri. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
Year 2015, Volume: 3 Issue: 2, 1020 - 1030, 15.09.2015

Abstract

References

  • Gedik, G. (2005). “Bekir Sıdkı Sezgin, Dinî Mûsikî ve Meşk Usûlü”. Musikişinas Dergisi, 7, 100–106. Kaçar, G. Y. (2012). Türk Mûsikîsi Üzerine Görüşler (Analiz ve Yorumlar) (2. Basım). Ankara: Maya Akademi. Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi (15. Basım). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Özel, A. E. (2010). “Kemençe İle Eser İcralarından Hareketle Tanburi Cemil Bey’in Tavır Özellikleri”. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 3, 283–298. Öztuna, Y. (2000). “Meşk”. Türk Mûsikîsi Kavram ve Terimleri Ansiklopedisi (1. Baskı) içinde. (250). Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınları. Sezer, E. (2012). “Çeng ü Ney: Ahmed-i Da’i’nin Çengname Mesnevisinde ve İhsan Oktay Anar’ın Suskunlar Romanında Tasavvuf–Müzik İlişkisi”. Musikişinas Dergisi, 12, 175–185. Sezgin, K. (2005). “Bekir Sıdkı Sezgin/Babam”. Musikişinas Dergisi 7, 94-96. Tanrıkorur, C. (2003). Osmanlı Dönemi Türk Mûsikîsi (2. Basım). İstanbul: Dergâh Yayınları. Torun, M. (2000). Ud Metodu-Gelenekle Geleceğe (1. Basım). İstanbul: Çağlar Yayınları. Torun, M. (Tarihsiz). Eser Analizi Ders Notları. İstanbul. Yıldırım, A. ve H. Şimşek. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık. Weber, Robert Philip (1990). Basic Content Analysis (1. Basım). Londan: Sage Publications. Kişisel Görüşmeler Akalın, Yavuz. Kişisel Görüşme, 17.07.2012, İzmir. Aydemir, Murat. Kişisel Görüşme, 10.09.2012, İstanbul. Baktagir, Göksel. Kişisel Görüşme, 07.06.2012, İstanbul. Çelik, Necati. Kişisel Görüşme, 03.05.2012, İstanbul. Güler, Selim. Kişisel Görüşme, 02.05.2012, İstanbul. Irmak, Ercan. Kişisel Görüşme, 11.09.2012, İstanbul. Özel, Özer. Kişisel Görüşme, 12.09.2012, İstanbul. Sayacıoğlu. Taner. Kişisel Görüşme, 06.06.2012, İstanbul. Tokcan, Yurdal. Kişisel Görüşme, 02.05.2012, İstanbul. Türkan, Derya. Kişisel Görüşme, 04.05.2012, İstanbul. Aksoy, B. (1999). “Orta Doğu Klasik Musikîsinin Bir Merkezi: İstanbul”. Osmanlı Ansiklopedisi – Kültür ve Sanat (10). Ankara: Yeni Türkiye Yayınları. Aksoy, Bülent (2008). Geçmişin Musıki Mirasına Bakışlar (1. Basım). İstanbul: Pan Yayıncılık. Behar, C. (1993). Zaman, Mekân, Müzik Klâsik Türk Musıkisinde Eğitim (Meşk), İcra ve Aktarım (1. Basım). İstanbul: Afa Yayınları. Behar, C. (2006). Aşk Olmayınca Meşk Olmaz (3. Basım). İstanbul: Yapı Kredi Yayınları. Bilgin, N. (2006). Sosyal Bilimlerde İçerik Analizi Teknikler ve Örnek Çalışmalar (2. Basım). Ankara: Siyasal Kitabevi. Demir, L. (2007). Geleneksel Türk Sanat Müziği Çalgılarından Udun Müzik Derslerinde Kullanılabilirliği Konusunda Öğretmen Görüşleri. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü Güzel Sanatlar Eğitimi Anabilim Dalı. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Original research
Authors

Arda Göksu

Publication Date September 15, 2015
Published in Issue Year 2015 Volume: 3 Issue: 2

Cite

APA Göksu, A. (2015). Geleneksel Türk Çalgı Müziği Üst Düzey İcracılarının Performans Gelişim Süreçleri Üzerine Bir Araştırma. Rast Müzikoloji Dergisi, 3(2), 1020-1030.

Yazarlarımızın editöryal süreçlerin aksamaması için editöryal emaillere 3 gün içinde yanıt vermeleri gerekmektedir.