Bu araştırma, veli bilgilendirme programının ilk okuma yazma sürecine katkısını incelemek amacıyla nitel yaklaşıma dayalı hazırlanmış olup araştırmanın modeli özel durum çalışmasıdır. Araştırmanın çalışma grubunu, 2016-2017 eğitim- öğretim yılında birinci sınıf okuyan 41 öğrenci, bu öğrencilerin velileri ve sınıf öğretmenleri oluşturmaktadır. Veriler betimsel analize uygun olarak analiz edilmiştir. Araştırmada velilerin çocuklarını yanlış yönlendirme davranışından kaçındıkları, süreci daha bilinçli yönetmeye ve öğretmenle daha fazla iletişim kurmaya çalıştıkları gözlemlenmiştir. Bu durumun öğrencilere olumlu yansıdığı, öğrencilerin okuma yazmaya daha çabuk geçtiği, başaramıyorum gibi olumsuz benlik algısı geliştirmelerini önlediği tespit edilmiştir. Bu programa matematik dersi kazanımları da eklenerek velilerin ilk okuma ve yazma sürecine yönelik farkındalıkları artırılabilir. MEB tarafından tüm birinci sınıf velilerine kapsamlı bir el kitabı hazırlanabilir.
RECEP TAYYİP ERDOĞAN ÜNİVERSİTESİ BAP BİRİMİ
2015.53002.105.01.03
This research has been prepared based on a qualitative approach in order to examine the contribution of the parent information program to the initial literacy process, and the model of the research is a case study. The study group of the research, consists of 41 first- year students, their parents and classroom teachers in the 2016- 2017 academic year. The date were analyzed in accordance whit descriptive analysis. In the study, it was observed that parents avoided misdirecting their children, tired to manage the process more consciously and to communicate more whit the teacher. It has been determined that this situation reflects positively on the students, and it prevents them from developing negative self-perceptions such as I can’t succeed. By adding mathematics course outcomes to this program, parents' awareness of the first reading and writing process can be increased. A comprehensive handbook can be prepared by the Ministry of National Education for all first-year parents.
2015.53002.105.01.03
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Project Number | 2015.53002.105.01.03 |
Publication Date | June 30, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 2 Issue: 1 |