Research Article
BibTex RIS Cite

Sentiment Analysis for Udemy Reviews with Natural Language Processing and Machine Learning Methods

Year 2024, Volume: 04 Issue: 02, 184 - 191, 31.12.2024

Abstract

Understanding and classifying sentiment content in textual data is an important requirement for many industries. Text-based data such as social media platforms, customer feedback and product reviews are a rich source of human emotions and opinions. Extracting meaningful information from this text data and understanding the emotional content helps businesses make strategic decisions, develop products and improve their services. Machine learning methods are widely used to perform sentiment analysis on large amounts of text data. These methods are used to process text data, extract features, train models and classify emotional content. Natural language processing techniques are used to solve a range of problems such as increasing an application's user satisfaction, improving its services or optimising marketing strategies. In this study, emotional tones are determined by analysing course comments in the Udemy application. Prediction is made by classifying positive or negative comments. Udemy application comments on Google Play were used and sentiment analysis is performed using K-Nearest Neighbour (KNN) and Random Forest Classification (RFC) algorithms. As a result of the analyses, it was observed that the KNN algorithm predicted with 84% accuracy. Accuracy, F1 Score, Recall, Precision metrics were used as performance measures.

Ethical Statement

During the conduct of this study, the following ethical principles were followed. The principles of honesty and impartiality were adhered to during the research process. No misleading information was included in the analysis and interpretation of the data. Accuracy and transparency were prioritised at all stages of the study. Care has been taken to ensure that the research is original and will make a scientific contribution. The studies and ideas of others have been used with proper attribution and plagiarism has been avoided. Scientific ethical rules have been followed and the principle of academic honesty has been adhered to.

References

  • [1] S. E. Şeker, ‘Duygu Analizi (Sentimental Analysis)’, YBS Ansiklopedi, vol. 3, no. 3, pp. 21–36, 2016.
  • [2] O. Kaynar, Y. Görmez, M. Yildiz, and A. Albayrak, ‘Makine Öğrenmesi Yöntemleri ile Duygu Analizi’, Int. Artif. Intell. Data Process. Symp., pp. 234–241, 2016, [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/311136507
  • [3] S. Tuzcu, ‘Çevrimiçi Kullanıcı Yorumlarının Duygu Analizi ile Sınıflandırılması’, Eskişehir Türk Dünyası Uygul. ve Araştırma Merk. Bilişim Derg., vol. 1, no. 2, pp. 1–5, 2020, Accessed: Nov. 26, 2023. [Online]. Available: https://dergipark.org.tr/tr/pub/estudambilisim/issue/53654/676052
  • [4] S. Tokcaer, ‘Türkçe Metinlerde Duygu Analizi’, J. Yaşar Univ., vol. 16, no. 63, pp. 1516–1536, 2021, doi: 10.19168/jyasar.928843.
  • [5] N. İlhan and D. Sağaltıcı, ‘Twitter’da Duygu Analizi’, Harran Üniversitesi Mühendislik Derg., vol. 5, no. 2, pp. 146–156, Aug. 2020, doi: 10.46578/humder.772929.
  • [6] R. Daşgın and K. Adem, ‘Kitlesel Çevrimiçi Ders Platformlarında Kurslara Yapılan Yorumların Metin Madenciliği Kullanılarak Duygu Analizi’, Uluslararası Muhendis. Arastirma ve Gelistirme Derg., vol. 15, no. 2023, pp. 636–646, 2023, doi: 10.29137/umagd.1266187.
  • [7] Ö. Şahinaslan, H. Dalyan, and E. Şahinaslan, ‘Naive Bayes Sınıflandırıcısı Kullanılarak YouTube Verileri Üzerinden Çok Dilli Duygu Analizi’, Bilişim Teknol. Derg., vol. 15, no. 2, pp. 221–229, Apr. 2022, doi: 10.17671/gazibtd.999960.
  • [8] D. Kılınç, E. Borandağ, F. Yücalar, V. Tunalı, M. Şimşek, and A. Özçift, ‘KNN Algoritması ve R Dili ile Metin Madenciliği Kullanılarak Bilimsel Makale Tasnifi’, Marmara Fen Bilim. Derg., vol. 28, no. 3, 2016, doi: 10.7240/mufbed.69674.
  • [9] D. Akmaz, E. Elektronik Mühendisliği, M. Fakültesi, and M. Üniversitesi, ‘Stockwell Dönüşümü, ONE-R Özellik Seçme Yöntemi ve Rastgele Orman Algoritması ile Güç Kalitesi Bozulumu Sinyallerinin Sınıflandırılması’, Fırat Univ. J. Eng. Sci., vol. 34, no. 1, pp. 267–276, Mar. 2022, doi: 10.35234/FUMBD.1018023.
  • [10] F. TAŞDEMİR, ‘ROC Analizi ve R Yazılımı ile Verilerin Sınıflama Doğruluklarının Karşılaştırılması’, Ulus. Eğitim Akad. Derg., vol. 6, no. 2, pp. 230–241, Oct. 2022, doi: 10.32960/uead.1166987.

Doğal Dil İşleme Ve Makine Öğrenmesi Yöntemleri İle Udemy Yorumları İçin Duygu Analizi

Year 2024, Volume: 04 Issue: 02, 184 - 191, 31.12.2024

Abstract

Metinsel verilerdeki duygu içeriğini anlamak ve sınıflandırmak, birçok endüstri için önemli bir gerekliliktir. Sosyal medya platformları, müşteri geri bildirimleri ve ürün incelemeleri gibi metin tabanlı veriler, insan duygularının ve görüşlerinin zengin bir kaynağıdır. Bu metin verilerinden anlamlı bilgi çıkarmak ve duygu içeriği anlamak, işletmelerin stratejik kararlar almasında, ürün geliştirmelerinde ve hizmetlerini iyileştirmesinde yardımcı olmaktadır. Makine öğrenmesi yöntemleri, büyük miktarda metin verisi üzerinde duygu analizi yapmak için yaygın olarak kullanılır. Bu yöntemler, metin verilerini işlemek, öznitelikler çıkarmak, model eğitmek ve duygusal içeriği sınıflandırmak için kullanılmaktadır. Doğal dil işleme teknikleri, bir uygulamanın kullanıcı memnuniyetini artırmak, hizmetlerini geliştirmek veya pazarlama stratejilerini optimize etmek gibi bir dizi problemi çözmek için kullanılır. Bu çalışmada, Udemy uygulamasındaki kurs yorumları analiz edilerek duygusal tonlar belirlenmektedir. Olumlu veya olumsuz yorumlar sınıflandırılarak tahmin yapılmaktadır. Google Play’de bulunan Udemy uygulaması yorumları kullanılmış olup K-En Yakın Komşu (KNN) ve Rastgele Orman Sınıflandırma (RFC) algoritmaları kullanılarak duygu analizi yapılmıştır. Yapılan analizler sonucunda KNN algoritmasının %84 doğrulukla tahmin yaptığı gözlemlenmiştir. Performans ölçütü olarak Doğruluk, F1 skoru, duyarlılık ve kesinlik metrikleri kullanılmıştır.

Ethical Statement

Bu çalışmanın yürütülmesi sırasında, aşağıda belirtilen etik ilkelere uygun hareket edilmiştir. Araştırma sürecinde dürüstlük ve tarafsızlık ilkelerine bağlı kalınmıştır. Verilerin analizi ve yorumlanması aşamalarında hiçbir şekilde yanıltıcı bilgiye yer verilmemiştir. Çalışmanın tüm aşamalarında doğruluk ve şeffaflık ön planda tutulmuştur. Araştırmanın özgün ve bilimsel katkı sağlayacak nitelikte olmasına özen gösterilmiştir. Başkalarının çalışmaları ve fikirleri doğru bir şekilde atıfta bulunarak kullanılmış ve intihalden kaçınılmıştır. Bilimsel etik kurallara uyulmuş ve akademik dürüstlük ilkesine sadık kalınmıştır.

References

  • [1] S. E. Şeker, ‘Duygu Analizi (Sentimental Analysis)’, YBS Ansiklopedi, vol. 3, no. 3, pp. 21–36, 2016.
  • [2] O. Kaynar, Y. Görmez, M. Yildiz, and A. Albayrak, ‘Makine Öğrenmesi Yöntemleri ile Duygu Analizi’, Int. Artif. Intell. Data Process. Symp., pp. 234–241, 2016, [Online]. Available: https://www.researchgate.net/publication/311136507
  • [3] S. Tuzcu, ‘Çevrimiçi Kullanıcı Yorumlarının Duygu Analizi ile Sınıflandırılması’, Eskişehir Türk Dünyası Uygul. ve Araştırma Merk. Bilişim Derg., vol. 1, no. 2, pp. 1–5, 2020, Accessed: Nov. 26, 2023. [Online]. Available: https://dergipark.org.tr/tr/pub/estudambilisim/issue/53654/676052
  • [4] S. Tokcaer, ‘Türkçe Metinlerde Duygu Analizi’, J. Yaşar Univ., vol. 16, no. 63, pp. 1516–1536, 2021, doi: 10.19168/jyasar.928843.
  • [5] N. İlhan and D. Sağaltıcı, ‘Twitter’da Duygu Analizi’, Harran Üniversitesi Mühendislik Derg., vol. 5, no. 2, pp. 146–156, Aug. 2020, doi: 10.46578/humder.772929.
  • [6] R. Daşgın and K. Adem, ‘Kitlesel Çevrimiçi Ders Platformlarında Kurslara Yapılan Yorumların Metin Madenciliği Kullanılarak Duygu Analizi’, Uluslararası Muhendis. Arastirma ve Gelistirme Derg., vol. 15, no. 2023, pp. 636–646, 2023, doi: 10.29137/umagd.1266187.
  • [7] Ö. Şahinaslan, H. Dalyan, and E. Şahinaslan, ‘Naive Bayes Sınıflandırıcısı Kullanılarak YouTube Verileri Üzerinden Çok Dilli Duygu Analizi’, Bilişim Teknol. Derg., vol. 15, no. 2, pp. 221–229, Apr. 2022, doi: 10.17671/gazibtd.999960.
  • [8] D. Kılınç, E. Borandağ, F. Yücalar, V. Tunalı, M. Şimşek, and A. Özçift, ‘KNN Algoritması ve R Dili ile Metin Madenciliği Kullanılarak Bilimsel Makale Tasnifi’, Marmara Fen Bilim. Derg., vol. 28, no. 3, 2016, doi: 10.7240/mufbed.69674.
  • [9] D. Akmaz, E. Elektronik Mühendisliği, M. Fakültesi, and M. Üniversitesi, ‘Stockwell Dönüşümü, ONE-R Özellik Seçme Yöntemi ve Rastgele Orman Algoritması ile Güç Kalitesi Bozulumu Sinyallerinin Sınıflandırılması’, Fırat Univ. J. Eng. Sci., vol. 34, no. 1, pp. 267–276, Mar. 2022, doi: 10.35234/FUMBD.1018023.
  • [10] F. TAŞDEMİR, ‘ROC Analizi ve R Yazılımı ile Verilerin Sınıflama Doğruluklarının Karşılaştırılması’, Ulus. Eğitim Akad. Derg., vol. 6, no. 2, pp. 230–241, Oct. 2022, doi: 10.32960/uead.1166987.
There are 10 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Software Engineering (Other)
Journal Section Research Article
Authors

Sedat Sönmez 0009-0009-6271-036X

Tanju Açi 0009-0008-5822-3393

Hidayet Takcı 0000-0002-4448-4284

Hakan Kekül 0000-0001-6269-8713

Publication Date December 31, 2024
Submission Date August 6, 2024
Acceptance Date October 16, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 04 Issue: 02

Cite

IEEE S. Sönmez, T. Açi, H. Takcı, and H. Kekül, “Sentiment Analysis for Udemy Reviews with Natural Language Processing and Machine Learning Methods”, Researcher, vol. 04, no. 02, pp. 184–191, 2024.

The journal "Researcher: Social Sciences Studies" (RSSS), which started its publication life in 2013, continues its activities under the name of "Researcher" as of August 2020, under Ankara Bilim University.
It is an internationally indexed, nationally refereed, scientific and electronic journal that publishes original research articles aiming to contribute to the fields of Engineering and Science in 2021 and beyond.
The journal is published twice a year, except for special issues.
Candidate articles submitted for publication in the journal can be written in Turkish and English. Articles submitted to the journal must not have been previously published in another journal or sent to another journal for publication.