Research Article
BibTex RIS Cite

DISCUSSION ON THE APPLICABILITY OF THE BRIEFING METHOD ON OPEN AND DISTANCE LEARNING: ANIMATED AND SCENARIAN EXPRESSION APPLICATIONS

Year 2017, Volume: 4 Issue: 1, 71 - 83, 30.03.2017
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.372

Abstract

Purpose- Two basic
issues in preparing and presenting presentations in the field of open and
distance education are to inform the audience and present a general outline. In
addition, it is sometimes necessary to include details the audience needs to a
certain extent. 

This study explains certain issues regarding “briefing
preparation and presentation” as a sub-element of “oral presentation”. Based on
the fact that to what extent the issues related to “briefing method” match open
and distance education presentations, it is discussed that it is necessary to
adapt the briefing techniques to open and distance education presentations due
to certain reasons such as time limitations of caused by today’s conditions and
new generation’s impatience and lack of interest in long presentations.

Methodology
In this study features of conventional and briefing presentations are
compared. The criteria of this comparison are the methods and goals of open and
distant education. The experience acquired from one of the animated and
scripted presentations prepared in Anadolu University Open Education Faculty
Learning Technologies Research and Development unit is told.

Findings-The findings
show that briefing presentation method is highly applicable in presentations in
open and distant education.









Conclusion- This article
claims that the main principles of 
briefing presentation method is highly applicable in presentations in
open and distant education. 

References

  • Aldağ, H. ve Gürpınar, K. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Sunu Becerilerini Etkileyen Faktörler, Akademik Bilişim Konferansı, Kütahya. http://ab.org.tr/ab07/bildiri/205.doc (Erişim Tarihi: 25.10.2016).
  • Allen, P. (1994) Dil ve Şiddet. Çev. Özlem Koşar, İstanbul: Epsilon.
  • Altunışık, R. ve diğ., (2002). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 2.b., Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Bilge, Y. (2003). Etkili Öğretmen, İstanbul: Güvender.
  • Bireysel Gelişim 2. (1994). İzmir: Hv.Tek.Ok.K.lığı Basımevi.
  • Brown, J. A. C. (1992). Siyasal Propaganda. Çev. Yusuf Yazar, İstanbul: Ağaç.
  • Buckley, R. (2001). Topluluk Önünde Konuşma. Çev. Ayşe Özyağcılar, İstanbul: Sistem.
  • Bülbül, A. R. (2000). Halkla İlişkiler ve Tanıtım. 2. b., Ankara: Nobel.
  • Carter, A. (2006). Etkin İletişim Kurun. Çev. Zeynep Güden, İstanbul: Arıon.
  • Communication Skills Volume 1, (1984), Alabama: Extension Course Institute.
  • Condrill J. ve Bough B. (2000). 101 İletişim Yolu, Çev. Aslı Şahin, İstanbul: Beyaz.
  • Deniz, M. (1994). Güzel ve Etkili Konuşma. İstanbul: Alfa.
  • Eren, Ş. (2006). Güzel Konuşmanın Sırları. İstanbul: Nesil.
  • Etkili Konuşma ve Yazma Rehberi, (2009). İzmir: Hava Eğitim Komutanlığı Basımevi.
  • Fisher, J.G. (1998). Kıyaslama (Benchmarking) Yoluyla Performans Nasıl Arttırılır. 1. b., Çev. Ünver Ahmet, İstanbul: Rota.
  • İnsan Gücü Yönetimi. (1996). İstanbul: Harp Akademileri Basımevi.
  • İşlek, M.S., Keskin, U, ve Çakmak, M.N. (2015). “Uluslararası Öğrenci Akademisinde Edinilen Deneyimler: Eskişehir 2015 Tecrübe Aktarımı”, İstanbul: Uluslararası Öğrenci Sempozyumu.
  • İşman, A. ve Eskicumalı A. (2003). Eğitimde Planlama ve Değerlendirme, 4. b., İstanbul: Değişim.
  • Kahyaoğlu, M. (2011). İlköğretim Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Derslerinde Yeni Teknolojileri Kullanmaya Yönelik Görüşleri, Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, C: 1, S: 1.
  • Keskin, U. ve Büyük K. (2013). Yönetim ve Retorik, 2. Baskı, İstanbul: Akis Kitap.
  • Keskin, U., Büyük K ve Koç U. (2013). Yönetsel ve Örgütsel Açıdan Retorik, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C: 13, S: 1.
  • Keskin, U. (2012). Yönetim Felsefesi. İstanbul: Değişim.
  • Keskin, U. (2016). “E-öğrenme Materyalinin Daha Etkin Sunumu İçin Özlü Sunu Yönteminin Kullanımı”, International Conference on Quality in Higher Education, 25 Kasım 2016, Sakarya.
  • Kops, G. ve Worth R. Etkili ve Güzel Konuşma Sanatı. Çev. Melih Üzmez, İstanbul: Gün.
  • Maviş, A. (2008). Söz Söyleme ve İletişim Sihirbazlığı. İstanbul: Sıradışı Kitap.
  • Özkalp, E. (ed.) (1997). Davranış Bilimlerine Giriş. 10. b., Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Özdemir, E. (2002). Anlatım Sanatı/Kompozisyon. İstabnul: Remzi Kitabevi.
  • Özdemir, Ş. (2006). MÜSİAD: Anadolu Sermayesinin Dönüşümü ve Türk Modernleşmesinin Derinleşesi, Ankara: Vadi.
  • Slattery, M. (2012). Sosyolojide Temel Fikirler, Çev. Cevdet Özdemir, Ed. Ümit Tatlıcan ve Gülhan Demiriz, 5. Basım, Bursa: Sentez.
  • Stevens, M. (1998), Sunum Yapma, Çev. Ali Çimen, İstanbul: Timaş.
  • Stuart, Cristina 2004, Etkili Konuşma, Çev. Murat Sağlam, İstanbul: Alfa.
  • Şenbay, N. (1993) Söz ve Diksiyon Sanatı. 5. b., İstanbul: Yapı Kredi.
  • Tekinalp, Ş. (2009). Güzel Konuşma Bir Markadır, İstanbul: Beta.
  • Toplumu Etkileme Sanatı. (1994). İstanbul: Harp Akademileri Basımevi.
  • Witz, M. (2004) 1000 Kişi Önünde Konuşmak, Çev. Mehmet Gürsel, İstanbul: Dharma.
  • Yaman, E. (2012). Konuşma Sanatı. Ankara: Akçağ.
Year 2017, Volume: 4 Issue: 1, 71 - 83, 30.03.2017
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.372

Abstract

References

  • Aldağ, H. ve Gürpınar, K. (2007). Üniversite Öğrencilerinin Sunu Becerilerini Etkileyen Faktörler, Akademik Bilişim Konferansı, Kütahya. http://ab.org.tr/ab07/bildiri/205.doc (Erişim Tarihi: 25.10.2016).
  • Allen, P. (1994) Dil ve Şiddet. Çev. Özlem Koşar, İstanbul: Epsilon.
  • Altunışık, R. ve diğ., (2002). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, 2.b., Sakarya: Sakarya Kitabevi.
  • Bilge, Y. (2003). Etkili Öğretmen, İstanbul: Güvender.
  • Bireysel Gelişim 2. (1994). İzmir: Hv.Tek.Ok.K.lığı Basımevi.
  • Brown, J. A. C. (1992). Siyasal Propaganda. Çev. Yusuf Yazar, İstanbul: Ağaç.
  • Buckley, R. (2001). Topluluk Önünde Konuşma. Çev. Ayşe Özyağcılar, İstanbul: Sistem.
  • Bülbül, A. R. (2000). Halkla İlişkiler ve Tanıtım. 2. b., Ankara: Nobel.
  • Carter, A. (2006). Etkin İletişim Kurun. Çev. Zeynep Güden, İstanbul: Arıon.
  • Communication Skills Volume 1, (1984), Alabama: Extension Course Institute.
  • Condrill J. ve Bough B. (2000). 101 İletişim Yolu, Çev. Aslı Şahin, İstanbul: Beyaz.
  • Deniz, M. (1994). Güzel ve Etkili Konuşma. İstanbul: Alfa.
  • Eren, Ş. (2006). Güzel Konuşmanın Sırları. İstanbul: Nesil.
  • Etkili Konuşma ve Yazma Rehberi, (2009). İzmir: Hava Eğitim Komutanlığı Basımevi.
  • Fisher, J.G. (1998). Kıyaslama (Benchmarking) Yoluyla Performans Nasıl Arttırılır. 1. b., Çev. Ünver Ahmet, İstanbul: Rota.
  • İnsan Gücü Yönetimi. (1996). İstanbul: Harp Akademileri Basımevi.
  • İşlek, M.S., Keskin, U, ve Çakmak, M.N. (2015). “Uluslararası Öğrenci Akademisinde Edinilen Deneyimler: Eskişehir 2015 Tecrübe Aktarımı”, İstanbul: Uluslararası Öğrenci Sempozyumu.
  • İşman, A. ve Eskicumalı A. (2003). Eğitimde Planlama ve Değerlendirme, 4. b., İstanbul: Değişim.
  • Kahyaoğlu, M. (2011). İlköğretim Öğretmenlerinin Fen ve Teknoloji Derslerinde Yeni Teknolojileri Kullanmaya Yönelik Görüşleri, Eğitim Bilimleri Araştırmaları Dergisi, C: 1, S: 1.
  • Keskin, U. ve Büyük K. (2013). Yönetim ve Retorik, 2. Baskı, İstanbul: Akis Kitap.
  • Keskin, U., Büyük K ve Koç U. (2013). Yönetsel ve Örgütsel Açıdan Retorik, Anadolu Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, C: 13, S: 1.
  • Keskin, U. (2012). Yönetim Felsefesi. İstanbul: Değişim.
  • Keskin, U. (2016). “E-öğrenme Materyalinin Daha Etkin Sunumu İçin Özlü Sunu Yönteminin Kullanımı”, International Conference on Quality in Higher Education, 25 Kasım 2016, Sakarya.
  • Kops, G. ve Worth R. Etkili ve Güzel Konuşma Sanatı. Çev. Melih Üzmez, İstanbul: Gün.
  • Maviş, A. (2008). Söz Söyleme ve İletişim Sihirbazlığı. İstanbul: Sıradışı Kitap.
  • Özkalp, E. (ed.) (1997). Davranış Bilimlerine Giriş. 10. b., Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Özdemir, E. (2002). Anlatım Sanatı/Kompozisyon. İstabnul: Remzi Kitabevi.
  • Özdemir, Ş. (2006). MÜSİAD: Anadolu Sermayesinin Dönüşümü ve Türk Modernleşmesinin Derinleşesi, Ankara: Vadi.
  • Slattery, M. (2012). Sosyolojide Temel Fikirler, Çev. Cevdet Özdemir, Ed. Ümit Tatlıcan ve Gülhan Demiriz, 5. Basım, Bursa: Sentez.
  • Stevens, M. (1998), Sunum Yapma, Çev. Ali Çimen, İstanbul: Timaş.
  • Stuart, Cristina 2004, Etkili Konuşma, Çev. Murat Sağlam, İstanbul: Alfa.
  • Şenbay, N. (1993) Söz ve Diksiyon Sanatı. 5. b., İstanbul: Yapı Kredi.
  • Tekinalp, Ş. (2009). Güzel Konuşma Bir Markadır, İstanbul: Beta.
  • Toplumu Etkileme Sanatı. (1994). İstanbul: Harp Akademileri Basımevi.
  • Witz, M. (2004) 1000 Kişi Önünde Konuşmak, Çev. Mehmet Gürsel, İstanbul: Dharma.
  • Yaman, E. (2012). Konuşma Sanatı. Ankara: Akçağ.
There are 36 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Ugur Keskin

Murat Akyildiz

Publication Date March 30, 2017
Published in Issue Year 2017 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Keskin, U., & Akyildiz, M. (2017). DISCUSSION ON THE APPLICABILITY OF THE BRIEFING METHOD ON OPEN AND DISTANCE LEARNING: ANIMATED AND SCENARIAN EXPRESSION APPLICATIONS. Research Journal of Business and Management, 4(1), 71-83. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.372
AMA Keskin U, Akyildiz M. DISCUSSION ON THE APPLICABILITY OF THE BRIEFING METHOD ON OPEN AND DISTANCE LEARNING: ANIMATED AND SCENARIAN EXPRESSION APPLICATIONS. RJBM. March 2017;4(1):71-83. doi:10.17261/Pressacademia.2017.372
Chicago Keskin, Ugur, and Murat Akyildiz. “DISCUSSION ON THE APPLICABILITY OF THE BRIEFING METHOD ON OPEN AND DISTANCE LEARNING: ANIMATED AND SCENARIAN EXPRESSION APPLICATIONS”. Research Journal of Business and Management 4, no. 1 (March 2017): 71-83. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.372.
EndNote Keskin U, Akyildiz M (March 1, 2017) DISCUSSION ON THE APPLICABILITY OF THE BRIEFING METHOD ON OPEN AND DISTANCE LEARNING: ANIMATED AND SCENARIAN EXPRESSION APPLICATIONS. Research Journal of Business and Management 4 1 71–83.
IEEE U. Keskin and M. Akyildiz, “DISCUSSION ON THE APPLICABILITY OF THE BRIEFING METHOD ON OPEN AND DISTANCE LEARNING: ANIMATED AND SCENARIAN EXPRESSION APPLICATIONS”, RJBM, vol. 4, no. 1, pp. 71–83, 2017, doi: 10.17261/Pressacademia.2017.372.
ISNAD Keskin, Ugur - Akyildiz, Murat. “DISCUSSION ON THE APPLICABILITY OF THE BRIEFING METHOD ON OPEN AND DISTANCE LEARNING: ANIMATED AND SCENARIAN EXPRESSION APPLICATIONS”. Research Journal of Business and Management 4/1 (March 2017), 71-83. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2017.372.
JAMA Keskin U, Akyildiz M. DISCUSSION ON THE APPLICABILITY OF THE BRIEFING METHOD ON OPEN AND DISTANCE LEARNING: ANIMATED AND SCENARIAN EXPRESSION APPLICATIONS. RJBM. 2017;4:71–83.
MLA Keskin, Ugur and Murat Akyildiz. “DISCUSSION ON THE APPLICABILITY OF THE BRIEFING METHOD ON OPEN AND DISTANCE LEARNING: ANIMATED AND SCENARIAN EXPRESSION APPLICATIONS”. Research Journal of Business and Management, vol. 4, no. 1, 2017, pp. 71-83, doi:10.17261/Pressacademia.2017.372.
Vancouver Keskin U, Akyildiz M. DISCUSSION ON THE APPLICABILITY OF THE BRIEFING METHOD ON OPEN AND DISTANCE LEARNING: ANIMATED AND SCENARIAN EXPRESSION APPLICATIONS. RJBM. 2017;4(1):71-83.

Research Journal of Business and Management (RJBM) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. RJBM aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in all related areas of business, management and organizations. The editor in chief of RJBM invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. RJBM publishes academic research studies only. RJBM charges no submission or publication fee.

Ethics Policy - RJBM applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). RJBM is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract, method).

Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.