BibTex RIS Cite
Year 2014, Volume: 1 Issue: 3, 149 - 168, 01.09.2014

Abstract

Bu   çalışmada   üniversitelerde   çalışan   akademik   ve   idari   personelin   sanal  kaytarma   davranışı   sergilemelerinde   demografik   faktörlerin   etkisini   tespit  etmek   amaçlanmaktadır.   Araştırmanın   örneklemini   Celal   Bayar  Üniversitesinde   görev   yapan   toplam   383   akademik   ve   idari   personel  oluşturmaktadır.   Veriler   anket   yöntemi   ile   toplanmıştır   ve   SPSS   21  programı   ile   analiz   edilmiştir.   Sanal   kaytarma   davranışları   Blanchard   ve  Henle  (2008)  tarafından  geliştirilen  ölçek  kullanılarak  ölçülmüştür.  Yapılan  ilişki   analizinde   demografik   faktörler   ile   sanal   kaytarma   davranışları  arasında   0,05   ve   0,01   düzeylerinde   önemli   ilişkiler   görülmüştür.  Demografik   faktörlere   göre   sanal   kaytarma   davranışlarının   ortalamaları  arasında   0,05   ve   0,01   düzeyinde   önemli   farklılıklar   görülmüştür.   Ayrıca  Kategorik   Regresyon   analizinde   demografik   faktörlerin   sanal   kaytarma  davranışlarını  pozitif  veya  negatif  yönde  etkiledikleri  görülmüştür.       Year: 2014 Volume: 1 Issue: 3 1.  GİRİŞ  Günümüz  rekabet  koşullarında  işletmelerin  sürdürülebilir  rekabet  avantajı  elde  etmeleri  ve  bunu   koruyabilmeleri,   şüphesiz   bilginin   elde   edilmesi   ve   uygun   şekillerde   kullanılmasına  önemli   ölçüde   bağlıdır.   Özellikle   teknolojinin   bu   denli   geliştiği   bir   dönemde;   işletmelerin  amaçlarına   ulaşabilmeleri   için   hem   insan   kaynaklarını   hem   de   teknolojiyi   iyi  kullanabilmeleri  gerekmektedir.  Ancak  doğru  ve  yerinde  kullanılmayan  teknoloji,  zamanın  iyi   kullanılamamasına   neden   olmakta   ve   çalışan   performansını   düşürmekte   bu   da  doğrudan  işletme  performansına  yansımaktadır.    Teknolojinin   gelişmesi   ve   internet   kullanımın   yaygınlaşması   bir   takım   olumlu   etkilerin  yanında  olumsuz  etkileri  de  beraberinde  getirmiştir.  Bilgi  ve  iletişim  teknolojilerinin  gerek  günlük   yaşamda,   gerekse   de   çalışma   yaşamında   yoğun   bir   biçimde   kullanımı   sonucunda  çalışanların   işten   kaytarmak   amacıyla   zamanını   boşa   geçirmek   suretiyle   kendi   amaçları  doğrultusunda  interneti  yoğun  bir  şekilde  kullandıkları  görülmektedir  (Özkalp  vd.,  2012).    Araştırmacıların   çoğu   sanal   kaytarma   davranışının   pek   çok   zarara   sebep   olduğu   özellikle  insan  kaynaklarının  ve  zamanın  etkin  kullanılmamasına  neden  olması  ve  hatta    işletmeler  açısından  hukuki  bir  takım  sorunlara  yol  açtığı  hususunda  hem  fikirdirler  ve  bunu  sapkın  örgütsel   davranışlar   arasında   değerlendirmektedirler   (Blanchard   ve   Henle,   2008;   Lim   ve  Teo,   2005).   Ancak   bazı   araştırmacılar   ise   sanal   kaytarmanın   illaki   kötü   sonuçlara   yol  açmayacağı   düşüncesini   taşımaktadırlar.   Bu   araştırmacılar,   internetin   çalışanlara   stres  atma,   yaratıcılık,   esneklik,   arkadaşlık,   öğrenme   ortamını   teşvik   etmesi,   bilgiye   ulaşmayı  kolaylaştırdığı  için  işletme  verimliliğine  katkı  sağladığını  ifade  etmektedirler  (Blanchard  ve  Henle,  2008;  Seymour  ve  Nadesan,  2007;  Vitak  vd.,  2011;  Köse  vd.,  2012).    Günümüz   yöneticileri   sanal   kaytarma   davranışlarının   ciddiyetinin   farkındadır.   Bu   sebeple  ofis   çalışma   saatlerinde   internet   kullanımını   çeşitli   yöntemler   kullanarak   kısıtlamaya  çalışmaktadırlar.   Örneğin   bazı   işletmelerde   internet   kullanımının   sadece   öğle   yemeği  arasında  aktif  hale  getirilmesi,  bazılarında  ise  her  bir  çalışana  özel  kullanıcı  adı  ve  parola  ile  internete  erişim  izninin  verilmesi,  ayrıca  otomatik  engelleme  ve  bireysel  engelleme,  içerik  engelleme   uygulanan   yöntemlerden   bir   kaçı   olarak   karşımıza   çıkmaktadır.     Ancak  günümüzde  internete  ulaşmak  için  cep  telefonlarının  kullanılması  durumu  da  gün  geçtikte  artmaktadır.  Dolayısıyla  konuyu  sadece  çalışanların  çalıştıkları  kurumun  internet  erişimini  kullanmaları   olarak   değil,   bireysel   açıdan   internet   erişiminin   sağlanması   şeklinde   de  değerlendirmek  faydalı  olacaktır.    Çalışmanın   temel   araştırma   sorusu   şudur:   Üniversitelerde   çalışan   akademik   ve   idari  personelin   sanal   kaytarma   davranışı   sergilemelerinde   demografik   faktörlerin   etkisi   var  mıdır?   Bu   doğrultuda   araştırmanın   temel   amacı;   Manisa   ilinde   faaliyet   gösteren   Celal  Bayar  Üniversitesi  akademik  ve  idari  personelin  demografik  özellikleri  ile  sanal  kaytarma  davranışları   arasındaki   ilişkileri   tespit   etmektir.   Bu   bağlamda   Sanal   kaytarma   davranışları  Blanchard  ve  Henle  (2008)  tarafından  geliştirilen  ölçek  kullanılarak  ölçülmüştür.  Bu  ölçek;  önemsiz   sanal   kaytarma   faaliyetleri   ve   ciddi   sanal   kaytarma   faaliyetleri   olmak   üzere   iki  boyuttan  oluşmaktadır.    Literatürde,  sanal  kaytarma  davranışının  nedenlerini  inceleyen  araştırmalar  bulunmaktadır  (Zoghbi   vd.,   2006;   Ahmadi   vd.,   2011,   Blau   vd.,   2006,   Lim,   2002;   Zoghbi,   2009;   Liberman  vd.,   2011;   Kaplan   ve   Öğüt,   2012;   Özkalp   vd.,   2012;   Kaplan   ve   Çetinkaya,   2013).   Ancak,  çalışanların   demografik   özellikleri   açısından   sanal   kaytarma   davranışları   arasında   anlamlı  farklılıklar  olup  olmadığını  analiz  eden  sınırlı  sayıda  araştırma  mevcuttur.  Sanal  kaytarma  davranışının   olumsuz   sonuçları   göz   önüne   alındığında,   yöneticilerin   bu   davranışları  engelleyebilmesi   işletme   amaçlarının   gerçekleştirilebilmesine   önemli   ölçüde   katkı  sağlayacaktır.   Dolayısıyla   sanal   kaytarma   davranışına   etki   eden   faktörleri   belirlemek,  bunların  elimine  edilmesini  kolaylaştırması  bakımından  önem  arz  etmektedir.  Çalışanların  demografik  özellikleri  ile  sanal  kaytarma  davranışı  arasındaki  ilişkilerin  tespit  edilmesinin  yazına  ve  iş  dünyasına  önemli  bir  katkı  sağlayacağı  düşünülmektedir.    2.  SANAL  KAYTARMA  İşyerinde  internet  erişiminin  olması  örgütler  için  sadece  bir  avantaj  olmayıp  aynı  zamanda  örgüt   işlevlerinin   gerçekleştirilebilmesi   için   bir   zorunluluk   haline   gelmiştir.   Ancak   son  araştırmalar,   çalışanların   çalıştıkları   kurumlarında   interneti   kişisel   konular   için   kullanması  nedeniyle  işletmelerin  maliyet,  zaman  ve  verimlilik  açısından  önemli  kayıplara  uğradıklarını  ve  pek  çok  olumsuz  etkiyi  de  beraberinde  getirdiğini  göstermektedir  (Rajah  ve  Lim,  2011;  Reinecke,   2009).   Sanal   kaytarma   davranışı   işyeri   sapkın   davranışının   kavramsallaştırılmış  bir  türüdür  (Lim,  2002).    Örgütlerde   iş   ile   ilgili   olmayan   internet   kullanımı   için   çeşitli   tanımlamalar   ve   yaklaşımlar  bulunmaktadır.   Yaklaşımlardaki   bu   farklılıklar   sonuçların   çok   geniş   bir   alana   yayılması,  terminoloji   ve   tanımlardaki   uyumsuzluklara   neden   olmaktadır   (Weatherbee,   2010;   Al-­‐Shuaibi  vd.,  2013).    Çalışanların,   çalışma   saatleri   içerisinde   şirketlerindeki   bilgisayarların   internet   erişimlerini,  işleriyle   ilişkisi   olmadığı   halde   Web   sitelerini   kendi   kişisel   amaçları   için   kullanmaları   ve  kişisel   e-­‐maillerini   kontrol   etmeleri   (gönderme   ve   almayı   kapsamaktadır)   yoluyla   amacı  dışında   yani   kötüye   kullanmaları   şeklindeki   gönüllü   olarak   gerçekleştirdikleri   bu   tür  davranışlar   “Sanal   Kaytarma   (cyberloafing)”     olarak   adlandırılmaktadır   (Lim,   2002).   Tipik  sanal   kaytarma   davranışları;   e-­‐mail   alışverişini,   internette   gezinmeyi,   online   alışverişi,  sosyal   ağ   faaliyetlerini   ve   mesaj   göndermeyi   içermektedir.   Ayrıca   sanal   zorbalık,   yetişkin  eğlence   sitelerinde   gezinme,   cinsel   içerikli   sanal   taciz   gibi   uygun   olamayan   ve   potansiyel  yasadışı  aktiviteleri  de  içinde  barındırmaktadır  (Piotrowski,  2013).  Prasad  vd.  (2010)  Sanal  kaytarma  davranışını  Lim  (2002)’  in  tanımını  da  destekleyecek  bir  şekilde;   çalışanların,   ofis   çalışma   saatleri   içerisinde   çalıştıkları   kurumun   internet  erişimlerini  kullanarak  kişisel  amaçları  için  iş  ile  ilgili  olmayan  web  sitelerinde  gezinmeleri  yoluyla  gerçekleştirdikleri  “çalışanların  gönüllü  eylemleri”  olarak  tanımlamaktadırlar.  Sanal   kaytarma,   sonuçlarla   ilişkili   olarak   örgütlerde   çok   geniş   bir   kapsama   yayılmıştır.  Teknoloji  geliştikçe  sanal  kaytarma  davranışının  yeni  türleri  ortaya  çıkmaya  başlamakta  ve  sanal  kaytarma  faaliyetleri  de  artmaktadır  (Weatherbee,  2010).  Literatürde   sanal   kaytarma   davranışı   ile   ilgili   farklı   sınıflandırmalar   bulunmaktadır.   Lim  (2002)  sanal  kaytarma  faaliyetlerini  iki  grupta  incelemiştir:  web  sitesi  aktiviteleri  (browsing  activities)  ve  e-­‐posta  aktiviteleri  (e-­‐mailling  activities).  Blau  vd.  (2006)  ise  sanal  kaytarma  faaliyetlerini   üç   grupta   değerlendirmeyi   uygun   görmüşlerdir   ve   Lim   (2002)  sınıflandırmasına  ek  olarak  interaktif  sanal  kaytarma  aktivitelerini  eklemişlerdir.  Bir  diğer  sınıflandırma   Mastrangelo   vd   (2006)   tarafından   verimsiz   bilgisayar   kullanımı

The impact of demographics of employees on cyberloafing: an empirical study on university employees

Year 2014, Volume: 1 Issue: 3, 149 - 168, 01.09.2014

Abstract

In   this   study,   it   aims   to   identify   impact   of   demographic   factors   on  cyberloafing  of  academic  and  administrative  staff  working  in  universities.  The   research   sample   formed   by   Celal   Bayar   University   academic   and  administrative  staff  working  in  the  total  of  383.  The  data  were  collected  by  questionnaire   and   were   analyzed   by   SPSS   21   software.   Cyberloafing  behaviors   were   measured   using   the   scale   developed   by   Blanchard   and  Henle  (2008).  In  the  analysis  of  the  relation  between  demographic  factors  and  cyberloafing  behaviors  significant  relationships  were  observed  in  the  levels   of   0.05   and   0.01.   According   to   demographic   factors   between   the  average   level   of   cyberloafing   behavior,   significant   differences   0.05   and  0.01   were   observed.   In   addition,   regression   analysis   of   categorical,  demographic  factors  that  affect  cyberloafing  behavior  has  been  seen  in  a  positive  or  negative  direction.       ÇALIŞANLARIN   DEMOGRAFİK   ÖZELLİKLERİNİN   SANAL   KAYTARMA  (CYBERLOAFING)   ÜZERİNDEKİ   ETKİSİ:   ÜNİVERSİTE   ÇALIŞANLARI  ÜZERİNDE  AMPİRİK  BİR  ARAŞTIRMA

There are 0 citations in total.

Details

Journal Section Articles
Authors

Selin Cavusoglu This is me

Aynur Palamutcuoglu This is me

B. Turker Palamutcuoglu This is me

Publication Date September 1, 2014
Published in Issue Year 2014 Volume: 1 Issue: 3

Cite

APA Cavusoglu, S., Palamutcuoglu, A., & Palamutcuoglu, B. T. (2014). The impact of demographics of employees on cyberloafing: an empirical study on university employees. Research Journal of Business and Management, 1(3), 149-168.
AMA Cavusoglu S, Palamutcuoglu A, Palamutcuoglu BT. The impact of demographics of employees on cyberloafing: an empirical study on university employees. RJBM. September 2014;1(3):149-168.
Chicago Cavusoglu, Selin, Aynur Palamutcuoglu, and B. Turker Palamutcuoglu. “The Impact of Demographics of Employees on Cyberloafing: An Empirical Study on University Employees”. Research Journal of Business and Management 1, no. 3 (September 2014): 149-68.
EndNote Cavusoglu S, Palamutcuoglu A, Palamutcuoglu BT (September 1, 2014) The impact of demographics of employees on cyberloafing: an empirical study on university employees. Research Journal of Business and Management 1 3 149–168.
IEEE S. Cavusoglu, A. Palamutcuoglu, and B. T. Palamutcuoglu, “The impact of demographics of employees on cyberloafing: an empirical study on university employees”, RJBM, vol. 1, no. 3, pp. 149–168, 2014.
ISNAD Cavusoglu, Selin et al. “The Impact of Demographics of Employees on Cyberloafing: An Empirical Study on University Employees”. Research Journal of Business and Management 1/3 (September 2014), 149-168.
JAMA Cavusoglu S, Palamutcuoglu A, Palamutcuoglu BT. The impact of demographics of employees on cyberloafing: an empirical study on university employees. RJBM. 2014;1:149–168.
MLA Cavusoglu, Selin et al. “The Impact of Demographics of Employees on Cyberloafing: An Empirical Study on University Employees”. Research Journal of Business and Management, vol. 1, no. 3, 2014, pp. 149-68.
Vancouver Cavusoglu S, Palamutcuoglu A, Palamutcuoglu BT. The impact of demographics of employees on cyberloafing: an empirical study on university employees. RJBM. 2014;1(3):149-68.

Research Journal of Business and Management (RJBM) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. RJBM aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in all related areas of business, management and organizations. The editor in chief of RJBM invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. RJBM publishes academic research studies only. RJBM charges no submission or publication fee.

Ethics Policy - RJBM applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). RJBM is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract, method).

Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.