Research Article
BibTex RIS Cite

POPULAR MEDIA AND CONSUMPTION

Year 2018, Volume: 5 Issue: 3, 191 - 201, 30.09.2018

Abstract

Purpose-
This study aims to explore emergence and the
impact of capitalism in Turkish press. Until 1950s in Turkey newspaper bosses
had been someone who had trained in journalism.
This paper investigates how In the 1980s, the media organs which was shaped by tradition of
journalist employers passed into professional employers who was not in media
and then the artisanship came to end in the press and also analyse its effect
on content.

Methodology- A
face-to-face questionnaire was administered to reporters at Istanbul in 2018
and also through a literature review of articles on newspaper’s mag pages, pressman
experience and press owner experience, Pareto's treatment of the circulation of
elites are discussed and the empirical approaches to measure the reader experience
are examined. Adorno's culture industry theory is able to show how culture has
assumed the form of a tool of domination.

Findings- Although there is a significant number of studies on the topic in the printed media literature, a commonly accepted scale measuring the reader experience has not been developed yet in the literature in Turkey. However, the literatüre and questionnaires highlight the dimensions and show the parallelism between ownership transition and transformation of cultural medium such as newspaper into the meta. As a result of that it is revealed that magazine news affects consumer behavior.





Conclusion- By the
change of employers’ magazine news became the most effective method to reduce
the journalists to silence as a self-censor mechanism. In this process, all the
instruments of the culture industry were directed towards producing an
apolitical, non-critical society.
Mag pages of magazines and
newspapers in Turkey; served to present and promote consumer culture.

References

  • Abasıyanık, S. F. (1965). Son Kuşlar-Mahkeme Kapısı. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Adaklı, G. (2006). Türkiye’de medya endüstrisi. Ütopya Yayınları, Ankara.
  • Adorno, T. (2003). Kültür endüstrisini yeniden düşünürken. Cogito, Sayı: 36.
  • Adorno, T. (2011). Kültür endüstrisi-kültür yönetimi. (Çev. Elçin Gen, Nihat Ülner, Mustafa Tüzel), İstanbul: İletişim
  • Adorno, T. (1998). Minima Moralia. Metis Yayınları, İstanbul.
  • Akbal, O. (1992). 12 Mart yanılgısı, Babıali’de 50 yıl. (Yazı Dizisi-9), Milliyet, 15 Nisan.
  • Akün, Ö. F. (2002). Ahmet Hamdi Tanpınar. Bir Gül Bu Karanlıklarda -Tanpınar Üzerine Yazılar-, İstanbul Kitabevi.
  • Balı, R. (2002). Tarz-ı hayat'tan life style'a. İletişim Yayınları, Istanbul.
  • Bali, R. (1999). Yeni aristokratlar: köşe yazarları. Birikim, 117/Ocak.
  • Baysal, F. (2003). Gün ışığı Sait Faik Abasıyanık. Hazırlayan: Sevengül Sönmez, Kitaplık, 57.
  • Bottomore, T. (1990). Seçkinler ve toplum. Gündoğan Yayınları.
  • Çıkla, S. (2008). Son araştırmalar ışığında Yahya Kemal’in şiirlerinin kronolojik bibliyografyası. Yahya Kemal Beyatlı, Editör: Kâzım Yetiş, İstanbul: Kültür Ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Çıkla, S. (2009). Tanzimat’tan günümüze gazete-edebiyat ilişkisi. Türkbilig.
  • Gardels, N. (1998). From containtment to entertaintment. New Perspectives Qaterly, 15(5): 2-5.
  • Gülendam, R. (2004). Demokrat Parti iktidarında edebiyat-politika/siyaset ilişkisi ve edebiyatçılarımızın bu süreçteki yeri. Hece (Hayat-Edebiyat-Siyaset Özel Sayısı), 90-9192.
  • Gür, A. (1983). Sermaye yapısında değişim ve dergiler. Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, Cilt 11, İstanbul: İletişim Yayınları, S.146.
  • Hallın, D. (2005). Eleştirel kuram perspektifinden Amerikan haber medyası. Ütopya Yayınevi.
  • Karahan, U. Z. (2002). yazılı ve görsel medyada magazinleşmenin tarihsel ve sosyolojik dinamikleri. İletişim Dergisi, Ankara Gazi Ü. Basımevi, Sayı :12, Kış.
  • Kayıkçı, M. (2013). Adorno'nun kültür endüstrisi kavramı üzerine. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Blog.Aku.Edu.Tr/.
  • Koluaçık, İ. (2017). Eleştirel teorisyenlerin kültür endüstrisi kavramı çerçevesinde sanata ve sinemaya yaklaşımları. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi (AKAR), 2017, Cilt 2, Sayı 3, 135-156.
  • Kılıç, A. (2015). Gazeteci, aklına koyduğunun peşinden gitmeli. Gazete Kadıköy, İstanbul.
  • Koloğlu, O. (2013). Osmanlı’dan 21. yüzyıla basın tarihi. Pozitif Yayınları, İstanbul.
  • Lunn, E. (1995). Marksizm ve modernizm. Alan Yayınları, İstanbul.
  • Sayer, A. (1998). Critical and uncritical cultural turns. Lancester Üniversitesi, Sosyoloji Bölümü.
  • Özgen, M. (2008). 1980 sonrası Türk medyasında gelişmeler ve magazinleşme olgusu. Siyasal İletişim Enstitüsü.
  • Özkök, E. (1982). Sanat iletişim ve iktidar. 1.Basım, Tan Yayınları, Ankara, S.189-190.
  • Paklacı, B. (2014). Dünya'da kültür endüstrisinin Adorno sonrası değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Görsel Kültür Anabilim Dalı.
  • Tılıç, D. (1998). Utanıyorum ama gazeteciyim Türkiye ve Yunanistan’da gazetecilik. İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Weber, M. (1968). The theory of social and economic organization. New York, The Free Press.
  • Willette, J. (2012). Theodor W. Adorno ve kültür endüstrisi üzerine. (Theodor W. Adorno And The Culture Industry), Www.Heathwoodpress.Com.
Year 2018, Volume: 5 Issue: 3, 191 - 201, 30.09.2018

Abstract

References

  • Abasıyanık, S. F. (1965). Son Kuşlar-Mahkeme Kapısı. İstanbul: Varlık Yayınları.
  • Adaklı, G. (2006). Türkiye’de medya endüstrisi. Ütopya Yayınları, Ankara.
  • Adorno, T. (2003). Kültür endüstrisini yeniden düşünürken. Cogito, Sayı: 36.
  • Adorno, T. (2011). Kültür endüstrisi-kültür yönetimi. (Çev. Elçin Gen, Nihat Ülner, Mustafa Tüzel), İstanbul: İletişim
  • Adorno, T. (1998). Minima Moralia. Metis Yayınları, İstanbul.
  • Akbal, O. (1992). 12 Mart yanılgısı, Babıali’de 50 yıl. (Yazı Dizisi-9), Milliyet, 15 Nisan.
  • Akün, Ö. F. (2002). Ahmet Hamdi Tanpınar. Bir Gül Bu Karanlıklarda -Tanpınar Üzerine Yazılar-, İstanbul Kitabevi.
  • Balı, R. (2002). Tarz-ı hayat'tan life style'a. İletişim Yayınları, Istanbul.
  • Bali, R. (1999). Yeni aristokratlar: köşe yazarları. Birikim, 117/Ocak.
  • Baysal, F. (2003). Gün ışığı Sait Faik Abasıyanık. Hazırlayan: Sevengül Sönmez, Kitaplık, 57.
  • Bottomore, T. (1990). Seçkinler ve toplum. Gündoğan Yayınları.
  • Çıkla, S. (2008). Son araştırmalar ışığında Yahya Kemal’in şiirlerinin kronolojik bibliyografyası. Yahya Kemal Beyatlı, Editör: Kâzım Yetiş, İstanbul: Kültür Ve Turizm Bakanlığı Yayınları.
  • Çıkla, S. (2009). Tanzimat’tan günümüze gazete-edebiyat ilişkisi. Türkbilig.
  • Gardels, N. (1998). From containtment to entertaintment. New Perspectives Qaterly, 15(5): 2-5.
  • Gülendam, R. (2004). Demokrat Parti iktidarında edebiyat-politika/siyaset ilişkisi ve edebiyatçılarımızın bu süreçteki yeri. Hece (Hayat-Edebiyat-Siyaset Özel Sayısı), 90-9192.
  • Gür, A. (1983). Sermaye yapısında değişim ve dergiler. Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ansiklopedisi, Cilt 11, İstanbul: İletişim Yayınları, S.146.
  • Hallın, D. (2005). Eleştirel kuram perspektifinden Amerikan haber medyası. Ütopya Yayınevi.
  • Karahan, U. Z. (2002). yazılı ve görsel medyada magazinleşmenin tarihsel ve sosyolojik dinamikleri. İletişim Dergisi, Ankara Gazi Ü. Basımevi, Sayı :12, Kış.
  • Kayıkçı, M. (2013). Adorno'nun kültür endüstrisi kavramı üzerine. Afyon Kocatepe Üniversitesi, Blog.Aku.Edu.Tr/.
  • Koluaçık, İ. (2017). Eleştirel teorisyenlerin kültür endüstrisi kavramı çerçevesinde sanata ve sinemaya yaklaşımları. Abant Kültürel Araştırmalar Dergisi (AKAR), 2017, Cilt 2, Sayı 3, 135-156.
  • Kılıç, A. (2015). Gazeteci, aklına koyduğunun peşinden gitmeli. Gazete Kadıköy, İstanbul.
  • Koloğlu, O. (2013). Osmanlı’dan 21. yüzyıla basın tarihi. Pozitif Yayınları, İstanbul.
  • Lunn, E. (1995). Marksizm ve modernizm. Alan Yayınları, İstanbul.
  • Sayer, A. (1998). Critical and uncritical cultural turns. Lancester Üniversitesi, Sosyoloji Bölümü.
  • Özgen, M. (2008). 1980 sonrası Türk medyasında gelişmeler ve magazinleşme olgusu. Siyasal İletişim Enstitüsü.
  • Özkök, E. (1982). Sanat iletişim ve iktidar. 1.Basım, Tan Yayınları, Ankara, S.189-190.
  • Paklacı, B. (2014). Dünya'da kültür endüstrisinin Adorno sonrası değerlendirilmesi. Trakya Üniversitesi Görsel Kültür Anabilim Dalı.
  • Tılıç, D. (1998). Utanıyorum ama gazeteciyim Türkiye ve Yunanistan’da gazetecilik. İletişim Yayınları, İstanbul.
  • Weber, M. (1968). The theory of social and economic organization. New York, The Free Press.
  • Willette, J. (2012). Theodor W. Adorno ve kültür endüstrisi üzerine. (Theodor W. Adorno And The Culture Industry), Www.Heathwoodpress.Com.
There are 30 citations in total.

Details

Primary Language English
Journal Section Articles
Authors

Nese Mesutoglu Kirim 0000-0003-3332-2543

Publication Date September 30, 2018
Published in Issue Year 2018 Volume: 5 Issue: 3

Cite

APA Kirim, N. M. (2018). POPULAR MEDIA AND CONSUMPTION. Research Journal of Business and Management, 5(3), 191-201.
AMA Kirim NM. POPULAR MEDIA AND CONSUMPTION. RJBM. September 2018;5(3):191-201.
Chicago Kirim, Nese Mesutoglu. “POPULAR MEDIA AND CONSUMPTION”. Research Journal of Business and Management 5, no. 3 (September 2018): 191-201.
EndNote Kirim NM (September 1, 2018) POPULAR MEDIA AND CONSUMPTION. Research Journal of Business and Management 5 3 191–201.
IEEE N. M. Kirim, “POPULAR MEDIA AND CONSUMPTION”, RJBM, vol. 5, no. 3, pp. 191–201, 2018.
ISNAD Kirim, Nese Mesutoglu. “POPULAR MEDIA AND CONSUMPTION”. Research Journal of Business and Management 5/3 (September 2018), 191-201.
JAMA Kirim NM. POPULAR MEDIA AND CONSUMPTION. RJBM. 2018;5:191–201.
MLA Kirim, Nese Mesutoglu. “POPULAR MEDIA AND CONSUMPTION”. Research Journal of Business and Management, vol. 5, no. 3, 2018, pp. 191-0.
Vancouver Kirim NM. POPULAR MEDIA AND CONSUMPTION. RJBM. 2018;5(3):191-20.

Research Journal of Business and Management (RJBM) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. RJBM aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in all related areas of business, management and organizations. The editor in chief of RJBM invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. RJBM publishes academic research studies only. RJBM charges no submission or publication fee.

Ethics Policy - RJBM applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). RJBM is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract, method).

Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.