Research Article
BibTex RIS Cite

ULUSAL KÜLTÜR İLE BÖLGESEL KÜLTÜRLER ARASINDAKİ FARKLILIKLARIN ÇALIŞMA HAYATINA YANSIMASI: TURİZM SEKTÖRÜNE İLİŞKİN BİR ÇALIŞMA

Year 2020, Volume: 7 Issue: 4, 253 - 267, 31.12.2020
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2020.1322

Abstract

Amaç- Toplumlarda kültür çalışma yaşamında önemli bir yer tutmaktadır ve her toplumun kendine has bir kültürü vardır. Fakat her toplumun sahip olduğu üst kültürün yanında, toplum içerisinde bulunan farklı dini inançlar, diller, etnik kökenler, yaşanılan bölge gibi farlılıklar neticesinde varlığını sürdürmekte olan alt kültürlerde bulunmaktadır ve bu durum farklılıklara yol açmaktadır. Bu farklılığın belirlenmesi ve daha verimli sonuçların elde edilebilmesi için ülke içinde bulunan bölgesel kültürlerin de incelenmesi gerekmektedir.
Yöntem- Çalışma kapsamında anket tekniği kullanılmıştır. Çalışmada anket formu olarak Hofstede tarafından geliştirilen değerler anketinin (VSM 2013) kullanılmıştır. Kültürel boyutları belirleyen sorular için 5’li likert ölçeği kullanılmıştır. Yapılan çalışmalar neticesinde Karadeniz Bölgesinde 413, Güneydoğu Anadolu Bölgesinde ise 391 adet anket analize dahil edilmiştir.
Bulgular- İncelemeler sonucunda ulusal (üst) kültür ile bölgesel (alt) kültürler arasında farklılıkların var olduğu belirlenmiştir. İki bölge arasında özellikle belirsizlikten kaçınma ve uzun-kısa dönem oryantasyonu arasında zıt yönlü kültür özellikleri belirlenmiştir. Güç mesafesi, dişilik-erillik, hoşgörü-kısıtlılık, uzun-kısa dönem oryantasyonu boyutlarında ise ulusal kültür düzeyleri ile farklı kültür özellikleri belirlenmiştir
Sonuç- Araştırma sonucunda üst kültürün alt kültürleri temsil edebilme gücünün yetersiz olduğu belirlenmiştir. Bir ülke veya toplumun sahip olduğu kültürü doğru ve eksiksiz olarak kabullenmek hatalı olacaktır. Yapılan bu çalışmada genel kültürün alt kültürleri temsil etmekte yetersiz olacağını savunan ve belirleyen çalışmaları destekleyecek sonuçlar elde edilmiştir.

References

  • Akdeniz, D. & Seymen, O. A. (2012). Diagnosing National and Organizational Culture Differences: A Research In Hotel Enterprises. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 198-217.
  • Al Omoush, K. S., Yaseen, S. G., & Alma’aitah, M. A. (2012). The Impact of Arab Cultural Values on Online Social Networking: The Case of Facebook. Computers In Human Behavior, 28(6), 2387-2399.
  • Barutçugil, İ. (2011). Kültürler Arası Farklılıkların Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık İletişim.
  • Bearden, W. O., Money, R. B., & Nevins, J. L. (2006). A Measure of Long-Term Orientation: Development and Validation. Journal of The Academy of Marketing Science, 34(3), 456-467.
  • Bing, J. W. (2004). Hofstede's Consequences: The Impact of His Work on Consulting and Business Practices. The Academy of Management Executive, 80(87), 1993-2005.
  • De Mooij, M., and Hofstede, G. (2002). Convergence and Divergence in Consumer Behavior: Implications for International Retailing. Journal of Retailing, 78(1), 61-69.
  • Dolan, S. L. Díez-Piñol, M. Fernández-Alles, M. Martín-Prius, A. and Martínez-Fierro, S. (2004). Exploratory Study of Within-Country Differences in Work and Life Values: The Case of Spanish Business Students. International Journal of Cross Cultural Management, 4(2), 157-180.
  • Erdoğan, İ. (1994). İşletmelerde Davranış. İstanbul: Beta Basım.
  • Ertaş, Ç. (2018). Konaklama İşletmeleri Çalışanlarının Kültürel Değerleri, Turizm ve Araştırma Dergisi, 7 (2), 4-23.
  • Fink, G., and Mayrhofer, W. (2009). Cross-Cultural Competence and Management-Setting the Stage. European Journal of Cross-Cultural Competence and Management, 1(1), 42-65.
  • Gleason, K. C., Mathur, L. K., and Mathur, I. (2000). The Interrelationship Between Culture, Capital Structure, and Performance: Evidence from European Retailers. Journal of Business Research, 50(2), 185-191.
  • Göktaş Kulualp, H., and Yıldırım Kalem, M. (2019). Kültür ve Kültürel Farklılıklar Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bibliyometrik Bir Analiz. Electronic Journal of Social Sciences, 18(72): 1969-1984.
  • Gürsoy, D., and Umbreit, W. T. (2004). Tourist Information Search Behavior: Cross-Cultural Comparison of European Union Member States. International Journal of Hospitality Management, 23(1), 55-70.
  • Hirshleifer, D. and Thakor, A. (1992). Managerial Conservatism, Product Choice, and Debt. Review of Financial Studies 5 (3), 437–470.
  • Hofstede, G. (1984). Culture's Consequences: International Differences in Work-Related Values (Vol. 5). Sage
  • Hofstede, G. (2018). www.geerthofstede.com/research-and-vsm/
  • Hofstede, G. and Mccrae, R. R. (2004). Personality and Culture Revisited: Linking Traits and Dimensions of Culture. Cross-Cultural Research, 38(1), 52-88.
  • Hofstede, G. and Minkov, M. (2013). VSM 2013. Values Survey Module.
  • Hofstede, G. Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind. New York: McGraw-Hill.
  • İçigen, T. E. (2014). Turizm İşletmelerinde Farklılıkların Yönetimi. Tükeltürk, A. Ş, Perçin, Ş. N. ve Güzel, B. (Ed.), Turizm İşletmelerinde Çalışan İlişkileri Yönetimi içinde, (s. 167-178). Detay Yayıncılık: Ankara
  • Kaasa, A., Vadi, M., & Varblane, U. (2014). Regional cultural differences within european countries: evidence from multi-country surveys. Management International Review, 54(6), 825-852
  • Karaatlı, M. (2017). Verilerin Düzenlenmesi ve Gösterimi. Kalaycı Ş. (Ed.), Spss Uygulamalı Çok Değişkenli Istatistik Teknikleri içinde (s.1-50) Ankara: Dinamik Akademi Yayın.
  • Köse, S., Tetik, S., ve Ercan, C. (2001). Örgüt Kültürünü Oluşturan Faktörler. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 219-242.
  • Leung, C., and Moore, S. (2003). Individual and Cultural Gender Roles: A Comparison of Anglo-Australians and Chinese in Australia. Current Research in Social Psychology, 8(21), 1-16.
  • Lumpkin, G. T., Brigham, K. H., and Moss, T. W. (2010). Long-Term Orientation: Implications for the Entrepreneurial Orientation and Performance of Family Businesses. Entrepreneurship and Regional Development, 22(3-4), 241-264.
  • Marcus, A., and Gould, E. W. (2000). Crosscurrents: Cultural Dimensions and Global Web User-Interface Design. Interactions, 7(4), 32-46.
  • Oktay, M. (1996). İletişimciler İçin Davranış Bilimlerine Giriş. İstanbul: Der Yayınları.
  • Rajh, E., Budak, J., and Anić, I. D. (2016). Hofstede's Culture Value Survey in Croatia: Examining Regional Differences. Društvena İstraživanja: Časopis Za Opća Društvena Pitanja, 25(3), 309-327.
  • Sample, C. (2013). Applicability of Cultural Markers in Computer Network Attack Attribution. In Proceedings of the 12th European Conference on Information Warfare and Security, University of Jyvaskyla, Finland (361-369).
  • Sargut, S. A. (2015). Kültürler Arası Farklılaşma ve Yönetim. Ankara: İmge Yayınları.
  • Sue-Chan, C., and Ong, M. (2002). Goal Assignment and Performance: Assessing the Mediating Roles of Goal Commitment and Self-Efficacy and the Moderating Role of Power Distance. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 89(2), 1140-1161.
  • Şahin, A. (2010). Örgüt Kültürü-Yönetim İlişkisi ve Yönetsel Etkinlik. Maliye Dergisi (159), 21-35.
  • Şişman, M. (2014). Örgütler ve Kültürler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Turan, S., Durceylan, B., ve Şişman, M. (2005). Üniversite Yöneticilerinin Benimsedikleri İdari ve Kültürel Değerler. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13, 181-202.
  • Türker, N., ve Karadağ, D. (2020). Cultural Differences: A Study in Trabzon and Şanlıurfa in the Context of Hofstede’s Cultural Dimensions. Journal of Economy Culture and Society, 61(1), 271-295.
  • Wursten, H. ve Fadrhonc, T. (2012). International Marketing and Culture. Itim International, 1(9)

REFLECTION OF DIFFERENCES BETWEEN NATIONAL CULTURE AND REGIONAL CULTURES ON WORK LIFE: A STUDY ON TOURISM SECTOR

Year 2020, Volume: 7 Issue: 4, 253 - 267, 31.12.2020
https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2020.1322

Abstract

Purpose- Culture has an important place in working life in societies and every society has its own culture. However, in addition to the upper culture that every society has, there are subcultures that exist as a result of differences such as different religious beliefs, languages, ethnic origins, and the region of residence, and this situation leads to differences. It is necessary to examine the regional cultures in the country in order to determine this difference and to obtain more efficient results.
Method- Questionnaire technique was used within the scope of the study. In the study, the values questionnaire (VSM 2013) developed by Hofstede was used as the questionnaire form. A 5-point Likert scale was used for questions determining cultural dimensions. As a result of the studies, 413 surveys in the Black Sea Region and 391 in the Southeastern Anatolia Region were included in the analysis.
Findings- As a result of the investigations, it was determined that there are differences between national (upper) culture and regional (sub) cultures. Cross-cultural characteristics were identified between the two regions, especially between uncertainty avoidance and long-short term orientation. In the dimensions of power distance, femininity-masculinity, tolerance-limitation, long-short term orientation, national culture levels and different cultural characteristics were determined.
Conclusion- As a result of the research, it was determined that the power of upper culture to represent subcultures is insufficient. It would be wrong to accept the culture of a country or society as correct and complete. In this study, results were obtained to support studies that defend and determine that general culture will be insufficient to represent subcultures.

References

  • Akdeniz, D. & Seymen, O. A. (2012). Diagnosing National and Organizational Culture Differences: A Research In Hotel Enterprises. Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 2(1), 198-217.
  • Al Omoush, K. S., Yaseen, S. G., & Alma’aitah, M. A. (2012). The Impact of Arab Cultural Values on Online Social Networking: The Case of Facebook. Computers In Human Behavior, 28(6), 2387-2399.
  • Barutçugil, İ. (2011). Kültürler Arası Farklılıkların Yönetimi. İstanbul: Kariyer Yayıncılık İletişim.
  • Bearden, W. O., Money, R. B., & Nevins, J. L. (2006). A Measure of Long-Term Orientation: Development and Validation. Journal of The Academy of Marketing Science, 34(3), 456-467.
  • Bing, J. W. (2004). Hofstede's Consequences: The Impact of His Work on Consulting and Business Practices. The Academy of Management Executive, 80(87), 1993-2005.
  • De Mooij, M., and Hofstede, G. (2002). Convergence and Divergence in Consumer Behavior: Implications for International Retailing. Journal of Retailing, 78(1), 61-69.
  • Dolan, S. L. Díez-Piñol, M. Fernández-Alles, M. Martín-Prius, A. and Martínez-Fierro, S. (2004). Exploratory Study of Within-Country Differences in Work and Life Values: The Case of Spanish Business Students. International Journal of Cross Cultural Management, 4(2), 157-180.
  • Erdoğan, İ. (1994). İşletmelerde Davranış. İstanbul: Beta Basım.
  • Ertaş, Ç. (2018). Konaklama İşletmeleri Çalışanlarının Kültürel Değerleri, Turizm ve Araştırma Dergisi, 7 (2), 4-23.
  • Fink, G., and Mayrhofer, W. (2009). Cross-Cultural Competence and Management-Setting the Stage. European Journal of Cross-Cultural Competence and Management, 1(1), 42-65.
  • Gleason, K. C., Mathur, L. K., and Mathur, I. (2000). The Interrelationship Between Culture, Capital Structure, and Performance: Evidence from European Retailers. Journal of Business Research, 50(2), 185-191.
  • Göktaş Kulualp, H., and Yıldırım Kalem, M. (2019). Kültür ve Kültürel Farklılıklar Üzerine Yapılan Lisansüstü Tezlere Yönelik Bibliyometrik Bir Analiz. Electronic Journal of Social Sciences, 18(72): 1969-1984.
  • Gürsoy, D., and Umbreit, W. T. (2004). Tourist Information Search Behavior: Cross-Cultural Comparison of European Union Member States. International Journal of Hospitality Management, 23(1), 55-70.
  • Hirshleifer, D. and Thakor, A. (1992). Managerial Conservatism, Product Choice, and Debt. Review of Financial Studies 5 (3), 437–470.
  • Hofstede, G. (1984). Culture's Consequences: International Differences in Work-Related Values (Vol. 5). Sage
  • Hofstede, G. (2018). www.geerthofstede.com/research-and-vsm/
  • Hofstede, G. and Mccrae, R. R. (2004). Personality and Culture Revisited: Linking Traits and Dimensions of Culture. Cross-Cultural Research, 38(1), 52-88.
  • Hofstede, G. and Minkov, M. (2013). VSM 2013. Values Survey Module.
  • Hofstede, G. Hofstede, G. J., & Minkov, M. (2010). Cultures and organizations: Software of the mind. New York: McGraw-Hill.
  • İçigen, T. E. (2014). Turizm İşletmelerinde Farklılıkların Yönetimi. Tükeltürk, A. Ş, Perçin, Ş. N. ve Güzel, B. (Ed.), Turizm İşletmelerinde Çalışan İlişkileri Yönetimi içinde, (s. 167-178). Detay Yayıncılık: Ankara
  • Kaasa, A., Vadi, M., & Varblane, U. (2014). Regional cultural differences within european countries: evidence from multi-country surveys. Management International Review, 54(6), 825-852
  • Karaatlı, M. (2017). Verilerin Düzenlenmesi ve Gösterimi. Kalaycı Ş. (Ed.), Spss Uygulamalı Çok Değişkenli Istatistik Teknikleri içinde (s.1-50) Ankara: Dinamik Akademi Yayın.
  • Köse, S., Tetik, S., ve Ercan, C. (2001). Örgüt Kültürünü Oluşturan Faktörler. Yönetim ve Ekonomi: Celal Bayar Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 219-242.
  • Leung, C., and Moore, S. (2003). Individual and Cultural Gender Roles: A Comparison of Anglo-Australians and Chinese in Australia. Current Research in Social Psychology, 8(21), 1-16.
  • Lumpkin, G. T., Brigham, K. H., and Moss, T. W. (2010). Long-Term Orientation: Implications for the Entrepreneurial Orientation and Performance of Family Businesses. Entrepreneurship and Regional Development, 22(3-4), 241-264.
  • Marcus, A., and Gould, E. W. (2000). Crosscurrents: Cultural Dimensions and Global Web User-Interface Design. Interactions, 7(4), 32-46.
  • Oktay, M. (1996). İletişimciler İçin Davranış Bilimlerine Giriş. İstanbul: Der Yayınları.
  • Rajh, E., Budak, J., and Anić, I. D. (2016). Hofstede's Culture Value Survey in Croatia: Examining Regional Differences. Društvena İstraživanja: Časopis Za Opća Društvena Pitanja, 25(3), 309-327.
  • Sample, C. (2013). Applicability of Cultural Markers in Computer Network Attack Attribution. In Proceedings of the 12th European Conference on Information Warfare and Security, University of Jyvaskyla, Finland (361-369).
  • Sargut, S. A. (2015). Kültürler Arası Farklılaşma ve Yönetim. Ankara: İmge Yayınları.
  • Sue-Chan, C., and Ong, M. (2002). Goal Assignment and Performance: Assessing the Mediating Roles of Goal Commitment and Self-Efficacy and the Moderating Role of Power Distance. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 89(2), 1140-1161.
  • Şahin, A. (2010). Örgüt Kültürü-Yönetim İlişkisi ve Yönetsel Etkinlik. Maliye Dergisi (159), 21-35.
  • Şişman, M. (2014). Örgütler ve Kültürler. Ankara: Pegem Akademi.
  • Turan, S., Durceylan, B., ve Şişman, M. (2005). Üniversite Yöneticilerinin Benimsedikleri İdari ve Kültürel Değerler. Manas Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 13, 181-202.
  • Türker, N., ve Karadağ, D. (2020). Cultural Differences: A Study in Trabzon and Şanlıurfa in the Context of Hofstede’s Cultural Dimensions. Journal of Economy Culture and Society, 61(1), 271-295.
  • Wursten, H. ve Fadrhonc, T. (2012). International Marketing and Culture. Itim International, 1(9)
There are 36 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Business Administration
Journal Section Articles
Authors

Dogan Karadag This is me

Halime Goktas Kulualp This is me 0000-0002-1485-3026

Publication Date December 31, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 7 Issue: 4

Cite

APA Karadag, D., & Kulualp, H. G. (2020). ULUSAL KÜLTÜR İLE BÖLGESEL KÜLTÜRLER ARASINDAKİ FARKLILIKLARIN ÇALIŞMA HAYATINA YANSIMASI: TURİZM SEKTÖRÜNE İLİŞKİN BİR ÇALIŞMA. Research Journal of Business and Management, 7(4), 253-267. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2020.1322
AMA Karadag D, Kulualp HG. ULUSAL KÜLTÜR İLE BÖLGESEL KÜLTÜRLER ARASINDAKİ FARKLILIKLARIN ÇALIŞMA HAYATINA YANSIMASI: TURİZM SEKTÖRÜNE İLİŞKİN BİR ÇALIŞMA. RJBM. December 2020;7(4):253-267. doi:10.17261/Pressacademia.2020.1322
Chicago Karadag, Dogan, and Halime Goktas Kulualp. “ULUSAL KÜLTÜR İLE BÖLGESEL KÜLTÜRLER ARASINDAKİ FARKLILIKLARIN ÇALIŞMA HAYATINA YANSIMASI: TURİZM SEKTÖRÜNE İLİŞKİN BİR ÇALIŞMA”. Research Journal of Business and Management 7, no. 4 (December 2020): 253-67. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2020.1322.
EndNote Karadag D, Kulualp HG (December 1, 2020) ULUSAL KÜLTÜR İLE BÖLGESEL KÜLTÜRLER ARASINDAKİ FARKLILIKLARIN ÇALIŞMA HAYATINA YANSIMASI: TURİZM SEKTÖRÜNE İLİŞKİN BİR ÇALIŞMA. Research Journal of Business and Management 7 4 253–267.
IEEE D. Karadag and H. G. Kulualp, “ULUSAL KÜLTÜR İLE BÖLGESEL KÜLTÜRLER ARASINDAKİ FARKLILIKLARIN ÇALIŞMA HAYATINA YANSIMASI: TURİZM SEKTÖRÜNE İLİŞKİN BİR ÇALIŞMA”, RJBM, vol. 7, no. 4, pp. 253–267, 2020, doi: 10.17261/Pressacademia.2020.1322.
ISNAD Karadag, Dogan - Kulualp, Halime Goktas. “ULUSAL KÜLTÜR İLE BÖLGESEL KÜLTÜRLER ARASINDAKİ FARKLILIKLARIN ÇALIŞMA HAYATINA YANSIMASI: TURİZM SEKTÖRÜNE İLİŞKİN BİR ÇALIŞMA”. Research Journal of Business and Management 7/4 (December 2020), 253-267. https://doi.org/10.17261/Pressacademia.2020.1322.
JAMA Karadag D, Kulualp HG. ULUSAL KÜLTÜR İLE BÖLGESEL KÜLTÜRLER ARASINDAKİ FARKLILIKLARIN ÇALIŞMA HAYATINA YANSIMASI: TURİZM SEKTÖRÜNE İLİŞKİN BİR ÇALIŞMA. RJBM. 2020;7:253–267.
MLA Karadag, Dogan and Halime Goktas Kulualp. “ULUSAL KÜLTÜR İLE BÖLGESEL KÜLTÜRLER ARASINDAKİ FARKLILIKLARIN ÇALIŞMA HAYATINA YANSIMASI: TURİZM SEKTÖRÜNE İLİŞKİN BİR ÇALIŞMA”. Research Journal of Business and Management, vol. 7, no. 4, 2020, pp. 253-67, doi:10.17261/Pressacademia.2020.1322.
Vancouver Karadag D, Kulualp HG. ULUSAL KÜLTÜR İLE BÖLGESEL KÜLTÜRLER ARASINDAKİ FARKLILIKLARIN ÇALIŞMA HAYATINA YANSIMASI: TURİZM SEKTÖRÜNE İLİŞKİN BİR ÇALIŞMA. RJBM. 2020;7(4):253-67.

Research Journal of Business and Management (RJBM) is a scientific, academic, double blind peer-reviewed, quarterly and open-access online journal. The journal publishes four issues a year. The issuing months are March, June, September and December. The publication languages of the Journal are English and Turkish. RJBM aims to provide a research source for all practitioners, policy makers, professionals and researchers working in all related areas of business, management and organizations. The editor in chief of RJBM invites all manuscripts that cover theoretical and/or applied researches on topics related to the interest areas of the Journal. RJBM publishes academic research studies only. RJBM charges no submission or publication fee.

Ethics Policy - RJBM applies the standards of Committee on Publication Ethics (COPE). RJBM is committed to the academic community ensuring ethics and quality of manuscripts in publications. Plagiarism is strictly forbidden and the manuscripts found to be plagiarized will not be accepted or if published will be removed from the publication. Authors must certify that their manuscripts are their original work. Plagiarism, duplicate, data fabrication and redundant publications are forbidden. The manuscripts are subject to plagiarism check by iThenticate or similar. All manuscript submissions must provide a similarity report (up to 15% excluding quotes, bibliography, abstract, method).

Open Access - All research articles published in PressAcademia Journals are fully open access; immediately freely available to read, download and share. Articles are published under the terms of a Creative Commons license which permits use, distribution and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited. Open access is a property of individual works, not necessarily journals or publishers. Community standards, rather than copyright law, will continue to provide the mechanism for enforcement of proper attribution and responsible use of the published work, as they do now.