Çalışma, insanların rahatlıkla erişebileceği, sürdürülebilir bir toplu taşıma sistemi oluşturmanın önemini vurgulamaktadır. İnsan, toplum ve mekân odaklı ulaşım planlarının üretilmesi ancak sürdürülebilir ulaşım yaklaşımının benimsenmesiyle mümkün olacaktır. Toplumun tüm kesimlerine hitap ederek, toplumsal eşitliğin sağlanmasına katkıda bulunan ve trafik yoğunluğunu önemli ölçüde azaltan toplu taşıma sistemlerini geliştirmek, kamu yararı adına ulaşım ana planlarının temel amaçlarından biri haline gelmiştir. İnsanların rahatça kullanabildiği sürdürülebilir bir toplu taşıma sistemi oluşturmanın da temel önceliği toplu taşıma duraklarına insanların erişilebilirliğini sağlamaktır. Bu bağlamda, çalışmanın amacı İstanbul'daki toplu taşıma duraklarının erişilebilirliğini incelemektedir. Toplu taşıma duraklarının erişilebilirliğini sayısal bulgular ile değerlendirmek için çalışma, coğrafi bilgi sistemi tabanlı bir yazılım olan ArcGIS programının Ağ Analizi uzantısında bulunan Servis Alanı Analizi aracını kullanmaktadır. Analiz sonuçları, İstanbul'daki lastik tekerlekli toplu taşıma sisteminin duraklarına nüfusun yaklaşık %90'ının beş dakikalık yürüme mesafesinde erişebildiğini göstermektedir. Ancak raylı sistem istasyonlarına ve deniz yolu ulaşım iskelelerine beş dakikalık yürüme mesafesinde erişebilen nüfusun oranı yaklaşık olarak sadece %3'tür. Bu değerler İstanbul ulaşım sisteminin, lastik tekerlekli toplu taşıma sistemine olan bağımlılığını ortaya koymaktadır.
The study emphasizes the importance of creating a sustainable public transportation system that people can use comfortably. This sustainable transportation approach aims to deliver transportation plans focused on people, society and space. Developing public transportation systems that contribute to social equality by appealing to all segments of society and reducing traffic density has become one of the main objectives of transportation plans. Ensuring the accessibility of public transportation stops is a crucial aspect of achieving this objective. In this context, the study examines the accessibility of public transportation stops in Istanbul. For the accessibility measurements of public transportation stops, the study uses the Service Areas Analysis tool in the ArcGIS program's Network Analyst extension, a geographical information system-based software program. The analysis results indicate that approximately 90% of the population can reach the stops of rubber-tyred public transportation types (one of the public transportation types in Istanbul) within a five-minute walking distance. However, the ratio of the population that can reach rail system stations and maritime transportation piers within a five-minute walking distance is only approximately 3%. Accordingly, it can be seen that the Istanbul transportation system depends heavily on the rubber-tyred public transportation system.
Transportation planning Public transportation Accessibility GIS Network analyst Service area analysis
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Geospatial Information Systems and Geospatial Data Modelling, Geological Sciences and Engineering (Other) |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 26, 2023 |
Publication Date | September 28, 2023 |
Submission Date | May 20, 2023 |
Acceptance Date | August 21, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 4 Issue: 2 |
This journal is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.