Bu çalışma, iki dilli bireylerin okuduğunu anlama ve sözdizimsel kavrama kabiliyetlerini araştırmaktadır. İki dilli olan bireylerin zengin dilbilimsel çevreye sahip oldukları için bilişsel, sinirsel ve sosyal olarak avantajlı oldukları bilinmektedir. Çalışmalar iki dilli bireylerin gelişmiş metadilbilimsel farkındalığa sahip olduklarını ve tek dilli bireylere göre bilişsel olarak daha avantajlı olduklarını göstermiştir. Bu çalışmada 14 iki dilli ve 18 tek dilli Türk çocuklarının okuduğunu anlama ve sözdizimsel kavrama kabiliyetleri karşılaştırılarak değerlendirilmiştir. Okuduğunu kavrama becerilerini değerlendirmek için ‘Okuduğunu Anlama Ölçeği’, sözdizimsel kavrama becerilerini değerlendirmek için ‘Dilbilgisel Değerlendirme Testi’ kullanılmıştır. Türkçeye karşı tutumlarını değerlendirmek için ‘Tutum Anketi’ uygulanmıştır. Çalışmanın sonuçları değerlendirildiğinde, tekdilli bireyler iki dilli bireylere göre okuduğunu anlama ölçeğinde daha başarılıdırlar. İki dillilerin grup içi karşılaştırmasında ise iki dillilerin en iyi hikaye şeklinde olay anlatımına dayalı metinleri kavradıkları daha sonra açıklayıcı metinleri ve bilimsel metinleri en son ise şiiri kavradıkları gözlenmiştir. Dilbilgisel Değerlendirme Testinde ise iki dilliler cümledeki kelime sırasını belirlemede zorluk yaşamışlardır. Tutum Anketi sonuçları iki dillilerin Türkçeye karşı olumsuz tavır sergilediklerini göstermiştir. İki dillilerin okuduğunu anlama ve sözdizimsel kavrama beceri zorluklarının, yaşadıkları çevrenin etkisine bağlı olarak geliştiği düşünülmektedir. İki dillilerin karmaşık dil yapılarını kavrama güçlüğü çektikleri bulunmuştur. Bu bulgular iki dillilerin karmaşık dilbilgisi yapılarını edinip edinmediklerini düşündürmektedir. Bu çalışma, iki dillilerin okuduğunu anlama ve sözdizimsel kavrama becerilerinin zayıflığının nedenlerinin daha iyi anlaşılmasını sağlamaktadır.
This study investigates the reading comprehension and syntactic comprehension skills of bilinguals. It is considered that bilinguals have cognitive, neural and social advantages as they have a rich linguistic environment. Studies suggest that bilingual children have better metalinguistic awareness and show cognitive advantages compared to monolinguals. In this study reading comprehension skills and syntactic comprehension skills were evaluated in 14 bilingual English-Turkish and 18 monolingual Turkish children. To evaluate reading comprehension skills, the ‘Reading Comprehension Scale’ and to evaluate syntactic comprehension, ‘Grammatical Judgment Test’ were used. Attitude questionnaire was used to evaluate the bilinguals’ attitudes towards the Turkish language. The results of this study revealed that in the reading comprehension scale monolingual group performed better than the bilingual group in reading texts. Within bilingual group comparisons, the mean scores revealed that the bilingual group had the best test scores in narrative and explanatory texts, followed by scientific texts and poetry. Syntactic comprehension evaluations revealed that bilinguals have difficulties in detecting the grammaticality of word constructions. Attitude Questionnaire revealed that most of the bilingual children have a negative attitude towards the Turkish language. The difficulties of reading and syntactic comprehension skills bilinguals display are usually associated with the environment they live in. It has been found that bilinguals fail to comprehend complex sentences correctly in some settings. These findings led to the question whether bilinguals have learnt all of the complex syntactic properties of the grammatical system. Bilinguals’ limitations to access the language may cause difficulties in processing. This study tries to get a better understanding of the basis of bilinguals’ failure in reading and syntactic comprehension.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | World languages, cultures and litertures |
Authors | |
Publication Date | June 21, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 19 |