Teaching Turkish as a foreign language to children is a field that develops rapidly with the increasing need. Turkish learning materials for children are limited in Turkey and different places in the world. Due to the nature of working with children, it is important to offer them diverse and entertaining materials. Apart from textbooks, story books and stories stand out as versatile content that children are familiar with from their mother tongue. However, there are limited studies that will provide educators working in teaching Turkish as a foreign language to children with the necessary infrastructure on how to select and use these materials. The scarcity of studies on this subject in the Turkish literature draws attention. However, the use of stories in teaching children language has found its way into the foreign literature. The main purpose of the study is to provide the theoretical background on how stories can be used to teach children Turkish as a foreign language in an entertaining and meaningful way. In this study, the pedagogical value of the stories in the classes where children are taught Turkish as a foreign language is emphasized. The answer to the question of how it is possible to choose stories suitable for the interests and tastes of children, to teach the language in the context of stories, and to make learning Turkish an enjoyable and lifelong activity for children was sought. In this way, it is aimed to provide theoretical support to academicians working in the field, educators working with children and those who prepare teaching materials. In the study, it was concluded that the use of stories in classrooms where Turkish is taught to children as a foreign language can contribute to increasing the student's curiosity about language and the success of the lesson, if the lessons are well organized and the teacher makes the necessary preparations. This is a compilation study based on literature review.
Çocuklara yabancı dil olarak Türkçe öğretimi artan ihtiyaçla birlikte hızla gelişen bir alandır. Türkiye’nin ve dünyanın değişik yerlerinde yabancı dil olarak Türkçe öğrenen çocuklara yönelik materyaller ise sınırlıdır. Çocuklarla çalışmanın doğası gereği onlara çeşitli ve eğlenceli materyaller sunmak önemlidir. Ders kitaplarının dışında hikâye kitapları ve hikâyeler çocukların ana dillerinden de aşina oldukları çok yönlü içerikler olarak ön plana çıkar. Ancak çocuklara yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde çalışan eğitimcilere bu materyallerin nasıl seçilip kullanılacağına dair gereken altyapıyı sunacak çalışmalar sınırlıdır. Türkçe alan yazında bu konuda yapılan çalışmaların azlığı dikkat çekmektedir. Oysa yabancı alan yazında çocuklara dil öğretiminde hikâye kullanımı kendisine yer bulmuştur. Çalışmanın temel amacı, çocuklara yabancı dil olarak Türkçeyi eğlenceli ve anlamlı bir şekilde öğretmek için hikâyelerin nasıl kullanılabileceğine dair teorik altyapıyı sağlamaktır. Bu çalışmada çocuklara yabancı dil olarak Türkçe öğretilen sınıflarda hikâyelerin pedagojik değerine vurgu yapılmaktadır. Çocukların ilgi alanlarına ve beğenilerine uygun hikâyeleri seçmek, dili hikâyeler bağlamında öğretmek, Türkçe öğrenmeyi çocuklar için eğlenceli ve yaşam boyu sürecek bir etkinlik haline getirmek nasıl mümkün olabilir sorusunun cevabı aranmıştır. Bu sayede sahada çalışan akademisyenlere, çocuklarla çalışan eğitimcilere ve öğretim materyali hazırlayanlara ihtiyaç duydukları kuramsal desteğin sunulması amaçlanmaktadır. Çalışmada çocuklara yabancı dil olarak Türkçe öğretilen sınıflarda hikâye kullanımı, eğer dersler iyi organize edilirse ve öğretmen gereken hazırlıkları yaparsa öğrencinin dile dair merakını ve dersin başarısını artırmaya katkı sağlayabildiği sonucuna ulaşılmıştır. Çalışmada nitel araştırma yöntemlerine dayalı literatür taraması temelli derleme çalışması yapılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | June 21, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: 23 |