Benliğimizin inşa sürecinde dilin oynadığı rol dilbilim, psikoloji, felsefe ve edebiyat da dâhil birçok alanda süregelen bir tartışma konusudur. Ursula K. Le Guin’in She Unnames Them (1985) adlı eseri ise, bir kadın anlatıcının Cennet Bahçesindeki hayvanları isimsizleştirerek dilin gücünü açığa çıkarttığı bir kısa hikâyedir. Le Guin hikâyedeki kadını adlandırmaz, zira hayvanlar ile birlikte, kadın da kendi ismini Âdem’e ve babasına geri vermiştir. İncil’deki Yaratılışa da imada bulunan hikâye, okuyuculara yeni bir yaratılış hikâyesi sunmaktadır. Bu yeni yaratılış hikâyesinde kadınlar edilgen, daha aşağı konumda ve boyunduruk altında tutulmamakta; aksine, dilin gücüne ve otorite konumuna meydan okunmaktadır. Kadın anlatıcı, gücün erkeklerin hâkimiyetinde olduğu ve öyle kalacağına dair ataerkil varsayıma karşı koymaktadır. Onun başkaldırısı, eşitsizliğin, tektipleştirmenin ve en önemlisi sınıfların olmadığı yeni bir hayatın yeşermesine öncülük etmektedir. Kadın anlatıcı benliğini yeniden keşfederek Âdem’i ve Cennet Bahçesini arkasında bırakıp yeni nesilleri de yanına alarak yeni bir çağ başlatmaktadır. Dolayısıyla kadın, gelecek nesilleri de kendi yanına almaktadır. Bu hikâye, yalnızca bir zamanlar Havva adındaki bir kadının benliğini yeniden keşfettiği bir hikâye değil; daha ziyade, insanlığın yeniden keşfedilme hikâyesidir.
What role language plays in the process of construction of the Self is an area of debate in many fields including linguistics, psychology, philosophy and literature. She Unnames Them (1985) by Ursula K. Le Guin is a short story in which the power of language is manifested through the female protagonist’s unnaming of animals in the Garden of Eden. Le Guin does not name the woman in the story because along with the animals, she gives her name back to Adam and his father. As a Biblical allusion of Genesis, the story gives readers a fresh version of the creation story in which women do not hold a passive, inferior, and subordinate position, on the contrary, the power of language is challenged and so is the position of authority. The female protagonist challenges the patriarchal assumption that power is the dominion of men and will remain so. Her rebellion causes a new life without inequality, stereotyping and, most importantly, without classes, to emerge. Through the female protagonist’s self-reinvention, a new era begins seeing that she leaves Adam and the Garden of Eden, taking the future generations with her. This is not just a story of a self-reinvention of a woman who was once named Eve, rather this is the story of the reinvention of humanity.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Linguistics |
Journal Section | World languages, cultures and litertures |
Authors | |
Publication Date | August 21, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Issue: Ö9 |