Research Article
BibTex RIS Cite

Yemen Sana’a Üniversitesinde yabancı dil olarak Türkçe öğretiminin değerlendirilmesi

Year 2022, Issue: Ö11, 90 - 108, 21.07.2022
https://doi.org/10.29000/rumelide.1146506

Abstract

Yemen’de 2007 yılında Sana’a üniversitesi Yabancı Diller Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünün kurulmasıyla ve TİKA’nın Yemen’deki varlığıyla birlikte son yıllarda yabancı dil olarak Türkçenin öğretimi büyük önem kazanmıştır. Öyle ki, Yemenli öğrencilere Türkçe öğretimi alanında birçok yöntem kullanılmıştır. Bir dilin öğretilmesinde çevrenin çok büyük bir önemi vardır. Dilde ve öğrenilenlerin pratiğe dökülmesinde son noktayı koyan çevredir. Çevre öğrenciye en az derste aldığı kadar gelişim sağlar. Tabi çevrenin olumlu tarafları olduğu gibi olumsuz tarafları da vardır. Ayrıca Yemenli öğrencilere yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde kültür aktarımı da söz konusudur. Çünkü, dil ile kültür birbirinden ayrılamaz. Ama bu aktarımın ne kadar ve nasıl aktarılacağı dikkat edilmesi gereken bir konudur. Özellikle Yemenli öğrencilerin kendi kültürleriyle Türk kültürünü karşılaştırabilecekleri ortak konular üzerine odaklanılmalıdır. Bu çalışmada Yemen’de Sana’a Üniversitesi Yabancı Diller Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünde okuyan Yemenli öğrencilere yabancı dil olarak Türkçe’nin nasıl öğretildiği ve hangi seviyede öğrencilerin zorlanmaya başladıkları, bölüme giriş not kriterleri, yabancı dil olarak Türkçe öğretiminde dil becerilerini (okuma-anlama, yazma, konuşma ve dinleme) kullanarak öğrencilerin öğrenmelerine katkıda bulundukları tespit edilmiştir. Bu çalışmanın genel amacı Yemen Sana’a Üniversitesinde yabancı dil olarak Türkçe öğretiminin değerlendirmesini yapmaktır. Aynı zamanda Yemenli öğrencilere yabancı dil olarak Türkçe öğretimi esnasında dört beceri derslerine uygun yöntemle birlikte etkili ve eğlenceli bir biçimde kullanarak öğrencileri başarılı bir şekilde en üst seviyeye ulaştırmaktır. Yemen Sana’a Üniversitesi Yabancı Diller Fakültesi Türk Dili ve Edebiyatı Bölümünde Yemenli öğrencilere nasıl Türkçe öğretildiğini ve Yemenli öğrencilerin neden Türkçe öğrendiklerini ortaya koymaktır. Aynı zamanda Yemen Sana’a Üniversitesinde Türk Dili ve Edebiyatı bölümü dört yıllık lisans müfredat programı değerlendirilmeye çalışılacaktır.

References

  • Balçıkanlı, C. (2010). A Study on Needs Analysis of Learners of Turkish Language. SinoUS English Teaching, 7(1), 24-28.
  • Başar, U. (2018). Afganistan’da yabancı dil olarak Türkçe öğretimi üzerine güncel bir değerlendirme. Aydın TÖMER Dil Dergisi, 3(1), 1-20.
  • Başar, U. ve Akbulut, E. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Öğrenen İhtiyaçlarının Belirlenmesi: Yunus Emre Enstitüsü Tiflis Türk Kültür Merkezi Örneği. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(2), 1005-1020.
  • Başkan, Özcan (2006), Yabancı Dil Öğretimi İlkeler ve Çözümler, İstanbul: Multılıngual.
  • Bozkurt, F. (2005), Türklerin Dili. Kapı Yayınları, İstanbul.
  • Candaş Karababa, Z. C. (2009). Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi ve Karşılaşılan Sorunlar, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 42 (2). 265-277.
  • Demircan, Ö. (1990), Yabancı-Dil Öğretim Yöntemleri. Ekin Eğitim Yayıncılık ve Dağıtım, İstanbul.
  • Demirel, Özcan (1999), İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi, İstanbul: M.E.B. Yayınları
  • Edelenbos, P., Johnstone, R. ve Kubanek, A. (2006). The main pedagogical principles underlying the teaching of languages to very young learners. European Commission, Final Report of the EAC 89/04, Lot 1 study http://ec.europa.eu/education/policies/lang/doc/young_en.pdf
  • Göçer, A. ve Moğul S. (2011). “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi ile İlgili Çalışmalara Genel Bir Bakış”. Turkish Studies, 6(3), 797-810.
  • İnan, K. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen İranlıların Yazılı Anlatımlarının Hata Analizi Bağlamında Değerlendirilmesi. Turkish Studies, 619-649.
  • İşcan, A. (2020). ‘’Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminin sorunlara ilişkin bir değerlendirme’’. Aydın TÖMER; Yıl 5 sayı 1. (119-138).
  • Kara, M. (2011). Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Çerçeve Metni Doğrultusunda Türkçe Öğrenen Yabancılara A1-A2 Seviyesinde Türkçe Öğretim Programı Örneği. Zeitschrift für die Welt der Türken Journal of World of Turks, 3, 157-195.
  • Polat, H. (1998). Arapların Türkçe Öğrenirken Karşılaştıkları Sorunlar. Ankara Üniversitesi.
  • Ulutaş, M ve Kara, M. (2019). “TÖMER Türkçe Öğretim Programlarının Bilişsel Stratejiler Açısından İncelenmesi”. Journal of Language Education and Research, 5(2), 232-250. DOI: 10.31464/jlere.575801.
  • Ünlü, H. (2011). Türkiye’de ve Dünyada Türkçenin Yabancılara Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Gazi Üniversitesi Türkçe Araştırmaları Akademik Öğrenci Dergisi, 1(1), 108-116.

Evaluation of Teaching Turkish as a foreign language at Yemen Sana'a University

Year 2022, Issue: Ö11, 90 - 108, 21.07.2022
https://doi.org/10.29000/rumelide.1146506

Abstract

With the establishment of the Department of Turkish Language and Literature at the Faculty of Foreign Languages at Sana'a University in Yemen in 2007 and the presence of TIKA in Yemen, teaching Turkish as a foreign language has gained great importance in recent years. So much so that many methods have been used in teaching Turkish to Yemeni students. The environment plays a very important role in teaching a language. It is the environment that puts the final point in the language and in the practice of what is learned. The environment provides the student with at least as much improvement as he or she receives in the course. Of course, the environment has its positive sides as well as its negative sides. In addition, there is cultural transfer in teaching Turkish as a foreign language to Yemeni students. Because language and culture are inseparable. But how much and how this transfer will be transferred is an issue that needs attention. Particular attention should be given to common issues where Yemeni students can compare their own culture with Turkish culture. In this study, how Turkish as a foreign language is taught to Yemeni students studying at the Department of Turkish Language and Literature at the Faculty of Foreign Languages at Sana'a University in Yemen and at what level the students start to have difficulties, the entry grade criteria, the language skills in teaching Turkish as a foreign language (reading and It has been determined that they contribute to the learning of students by using them (understanding, writing, speaking and listening). The general purpose of this study is to evaluate the teaching of Turkish as a foreign language in Yemen Sana'a University. At the same time, during the teaching of Turkish as a foreign language to Yemeni students, it is to successfully bring students to the highest level by using them in an effective and fun way, together with the method suitable for the four skill courses. The aim of this study is to reveal how Yemeni students are taught Turkish in the Department of Turkish Language and Literature at the Faculty of Foreign Languages at Yemen Sana'a University and why Yemeni students learn Turkish. At the same time, the four-year undergraduate curriculum of the Department of Turkish Language and Literature at Yemen Sana'a University will be evaluated.

References

  • Balçıkanlı, C. (2010). A Study on Needs Analysis of Learners of Turkish Language. SinoUS English Teaching, 7(1), 24-28.
  • Başar, U. (2018). Afganistan’da yabancı dil olarak Türkçe öğretimi üzerine güncel bir değerlendirme. Aydın TÖMER Dil Dergisi, 3(1), 1-20.
  • Başar, U. ve Akbulut, E. (2016). Yabancılara Türkçe Öğretiminde Öğrenen İhtiyaçlarının Belirlenmesi: Yunus Emre Enstitüsü Tiflis Türk Kültür Merkezi Örneği. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(2), 1005-1020.
  • Başkan, Özcan (2006), Yabancı Dil Öğretimi İlkeler ve Çözümler, İstanbul: Multılıngual.
  • Bozkurt, F. (2005), Türklerin Dili. Kapı Yayınları, İstanbul.
  • Candaş Karababa, Z. C. (2009). Yabancı Dil Olarak Türkçenin Öğretimi ve Karşılaşılan Sorunlar, Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi. 42 (2). 265-277.
  • Demircan, Ö. (1990), Yabancı-Dil Öğretim Yöntemleri. Ekin Eğitim Yayıncılık ve Dağıtım, İstanbul.
  • Demirel, Özcan (1999), İlköğretim Okullarında Türkçe Öğretimi, İstanbul: M.E.B. Yayınları
  • Edelenbos, P., Johnstone, R. ve Kubanek, A. (2006). The main pedagogical principles underlying the teaching of languages to very young learners. European Commission, Final Report of the EAC 89/04, Lot 1 study http://ec.europa.eu/education/policies/lang/doc/young_en.pdf
  • Göçer, A. ve Moğul S. (2011). “Türkçenin Yabancı Dil Olarak Öğretimi ile İlgili Çalışmalara Genel Bir Bakış”. Turkish Studies, 6(3), 797-810.
  • İnan, K. (2014). Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğrenen İranlıların Yazılı Anlatımlarının Hata Analizi Bağlamında Değerlendirilmesi. Turkish Studies, 619-649.
  • İşcan, A. (2020). ‘’Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminin sorunlara ilişkin bir değerlendirme’’. Aydın TÖMER; Yıl 5 sayı 1. (119-138).
  • Kara, M. (2011). Avrupa Dilleri Öğretimi Ortak Çerçeve Metni Doğrultusunda Türkçe Öğrenen Yabancılara A1-A2 Seviyesinde Türkçe Öğretim Programı Örneği. Zeitschrift für die Welt der Türken Journal of World of Turks, 3, 157-195.
  • Polat, H. (1998). Arapların Türkçe Öğrenirken Karşılaştıkları Sorunlar. Ankara Üniversitesi.
  • Ulutaş, M ve Kara, M. (2019). “TÖMER Türkçe Öğretim Programlarının Bilişsel Stratejiler Açısından İncelenmesi”. Journal of Language Education and Research, 5(2), 232-250. DOI: 10.31464/jlere.575801.
  • Ünlü, H. (2011). Türkiye’de ve Dünyada Türkçenin Yabancılara Öğretiminde Karşılaşılan Sorunlar ve Çözüm Önerileri, Gazi Üniversitesi Türkçe Araştırmaları Akademik Öğrenci Dergisi, 1(1), 108-116.
There are 16 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Linguistics
Journal Section Turkish language and literature
Authors

Tawfik Abdo Taher Anaam Al-sharabı This is me 0000-0001-8653-6364

Publication Date July 21, 2022
Published in Issue Year 2022 Issue: Ö11

Cite

APA Al-sharabı, T. A. T. A. (2022). Yemen Sana’a Üniversitesinde yabancı dil olarak Türkçe öğretiminin değerlendirilmesi. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(Ö11), 90-108. https://doi.org/10.29000/rumelide.1146506

RumeliDE Journal of Language and Literature Studies is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License (CC BY NC).