Research Article
BibTex RIS Cite

Arapça yabancı dil öğretiminde yapay zekânın geleceği: ChatGPT örneği

Year 2023, Issue: 33, 1057 - 1070, 26.04.2023
https://doi.org/10.29000/rumelide.1285940

Abstract

Bilim ve teknoloji alanındaki gelişmeler, bilgi birikiminin artması, bilimsel yenilik ve ilerlemeler 21. yüzyıla damgasını vurmuştur. Teknoloji alanında gerçekleşen, özellikle yapay zekâ teknolojilerindeki ilerlemeler hayatımızın her alanında daha belirgin hale gelmiştir. Özellikle eğitim alanında hızla gelişen ve değişen bir manzara yaşanmaktadır. Yakın bir süre önce OpenAI tarafından sohbete dayalı yapay zekâ eğitim modeli olan ChatGPT geliştirilmiştir. En gelişmiş yapay zekâ uygulamalarından biri olarak kabul edebileceğimiz ChatGPT kısa sürede dünya çapında büyük ilgi çekmiştir. Bu çalışmanın amacı ChatGPT’nin yabancı dil olarak Arapça öğrenim sürecinde bireye yönelik muhtemel katkılarını incelemektir. İnsanların kendi dillerinde doğal bir şekilde iletişim kurabilecekleri açıdan tasarlanmış olan ChatGPT’ye Arapça öğretimi sürecindeki yeterliliğini incelenmek üzere bazı sorular yönlendirilmiştir. Kelime bilgisi, telaffuz, çeşitli düzeylerde dil bilgisi ve çeviri sorularının yanı sıra belirli konularda metin oluşturma ve deyimlerin karşılıklarının verilmesi gibi talepler yöneltilmiştir. İnceleme sürecinde ChatGPT’ye yöneltilen sorular Türkçe yönlendirilmiştir. ChatGPT tarafından verilen yanıtlar ise bazen Türkçe bazen ise hedef dil Arapça olmuştur. Çalışma neticesinde dil öğreniminde bireye en çok kazınım sağlayacak etken olan geri bildirim sağlaması, kişiselleştirilmiş destek, zaman ve mekâna bağlı olmayan yönlendirme ve motive sağlaması açısından yararlı olduğu belirtilmiştir.

References

  • Brill (2023). Transliteration table for Brill Online, https://referenceworks.brillonline.com/pages/help/transliteration-islam, (erişim tarihi: 20.03.2023).
  • Britannica (2023). https://www.britannica.com/technology/artificial-intelligence (erişim tarihi:20.02.2023)
  • Doğru, E. (2021). Dilin Derin Devleti: Deyimler. Akdem Yayınları.
  • Firat, M. (2020). Öğrenci destek servislerinde doğal dil İşleme: GPT-3 örneği. In International Conference of Strategic Research in Social Science and Education ( 532-536).
  • Hong, W. C. H. (2023). The impact of ChatGPT on foreign language teaching and learning: opportunities in education and research. Journal of Educational Technology and Innovation, 3(1).
  • Huang, W., Hew, K. F., & Fryer, L. K. (2022). Chatbots for language learning—Are they really useful? A systematic review of chatbot‐supported language learning. Journal of Computer Assisted Learning, 38(1), 237-257.
  • Huang, X., Zou, D., Cheng, G., Chen, X., & Xie, H. (2023). Trends, Research Issues and Applications of Artificial Intelligence in Language Education. Educational Technology & Society, 26(1), 112-131.
  • IBM (2023). What is natural language processing?, https://www.ibm.com/topics/natural-language-processing (erişim tarihi:20.02.2023)
  • İslam Ansiklopedisi (2023). Traskripsiyon, https://islamansiklopedisi.org.tr/transkripsiyon, (erişim tarihi: 15.03.2023)
  • İSNAD (2023). 25. Çeviri Yazı Alfabesi/Transkripsiyon, 2023, https://www.isnadsistemi.org/guide/isnad2/akademik-yazim/25-ceviri-yazi-alfabesi-transkripsiyon/, (erişim tarihi: 10.03.2023)
  • İşler, B., & Kılıç, M. (2021). Eğitimde Yapay Zekâ Kullanımı ve Gelişimi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5(1), 1-11. Doi: 10.17932/IAU.EJNM.25480200.2021/ejnm_v5i1001
  • Jurafsky, D.; Martin, J. H. (2021). "N-gram Language Models". Speech and Language Processing. https://web.stanford.edu/~jurafsky/slp3/ (erişim tarihi:20.02.2023).
  • Karaca, B., & Telli, G. (2019). Yapay zekânın çeşitli süreçlerdeki rolü ve tahminleme fonksiyonu. Yapay Zekâ ve Gelecek, 172-185.
  • Kasneci, E., Seßler, K., Küchemann, S., Bannert, M., Dementieva, D., Fischer, F., ... & Kasneci, G. (2023). ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education. Learning and Individual Differences, 103, 102274.
  • Learning Arabic, Benefits of Green Tea, https://learning.aljazeera.net/en/articles/pages/21915, Erişim tarihi: 20.02.2023.
  • Nabiyev, V. V. (2012). Yapay zekâ: insan-bilgisayar etkileşimi. Seçkin Yayıncılık.
  • Ocak, M. A.(2022). Yabancı Dil Öğretimi ve Yapay Zekâ, Yabancı Dil Öğretiminde Teknoloji Uygulamaları, Nobel Yayıncılık.
  • OpenAI (2023). https://openai.com/blog/chatgpt/ (erişim tarihi:20.02.2023)
  • Pask, G. (1976). Conversation theory. Applications in Education and Epistemology. Elsevier.
  • Rospigliosi, P. A. (2023). Artificial intelligence in teaching and learning: what questions should we ask of ChatGPT?. Interactive Learning Environments, 31(1), 1-3.
  • Reuters (2023). https://www.reuters.com/technology/chatgpt-sets-record-fastest-growing-user-base-analyst-note-2023-02-01/ (erişim tarihi:24.03.2023) Tlili, A., Shehata, B., Adarkwah, M. A., Bozkurt, A., Hickey, D. T., Huang, R., & Agyemang, B. (2023). What if the devil is my guardian angel: ChatGPT as a case study of using chatbots in education. Smart Learning Environments, 10(1), 15.
  • Uysal, H. (1996). Arapça Türkçe İngilizce Deyimler sözlüğü, Uysal Kitabevi, Konya.
  • Yeşilyurt, Y. E. & Kartal, G. (2023). Chat GPT: A Step-by-step Guide for Language Teachers, Learners, Teacher Trainers and Researchers (English Edition), Kindle Edition.
Year 2023, Issue: 33, 1057 - 1070, 26.04.2023
https://doi.org/10.29000/rumelide.1285940

Abstract

References

  • Brill (2023). Transliteration table for Brill Online, https://referenceworks.brillonline.com/pages/help/transliteration-islam, (erişim tarihi: 20.03.2023).
  • Britannica (2023). https://www.britannica.com/technology/artificial-intelligence (erişim tarihi:20.02.2023)
  • Doğru, E. (2021). Dilin Derin Devleti: Deyimler. Akdem Yayınları.
  • Firat, M. (2020). Öğrenci destek servislerinde doğal dil İşleme: GPT-3 örneği. In International Conference of Strategic Research in Social Science and Education ( 532-536).
  • Hong, W. C. H. (2023). The impact of ChatGPT on foreign language teaching and learning: opportunities in education and research. Journal of Educational Technology and Innovation, 3(1).
  • Huang, W., Hew, K. F., & Fryer, L. K. (2022). Chatbots for language learning—Are they really useful? A systematic review of chatbot‐supported language learning. Journal of Computer Assisted Learning, 38(1), 237-257.
  • Huang, X., Zou, D., Cheng, G., Chen, X., & Xie, H. (2023). Trends, Research Issues and Applications of Artificial Intelligence in Language Education. Educational Technology & Society, 26(1), 112-131.
  • IBM (2023). What is natural language processing?, https://www.ibm.com/topics/natural-language-processing (erişim tarihi:20.02.2023)
  • İslam Ansiklopedisi (2023). Traskripsiyon, https://islamansiklopedisi.org.tr/transkripsiyon, (erişim tarihi: 15.03.2023)
  • İSNAD (2023). 25. Çeviri Yazı Alfabesi/Transkripsiyon, 2023, https://www.isnadsistemi.org/guide/isnad2/akademik-yazim/25-ceviri-yazi-alfabesi-transkripsiyon/, (erişim tarihi: 10.03.2023)
  • İşler, B., & Kılıç, M. (2021). Eğitimde Yapay Zekâ Kullanımı ve Gelişimi. Yeni Medya Elektronik Dergisi, 5(1), 1-11. Doi: 10.17932/IAU.EJNM.25480200.2021/ejnm_v5i1001
  • Jurafsky, D.; Martin, J. H. (2021). "N-gram Language Models". Speech and Language Processing. https://web.stanford.edu/~jurafsky/slp3/ (erişim tarihi:20.02.2023).
  • Karaca, B., & Telli, G. (2019). Yapay zekânın çeşitli süreçlerdeki rolü ve tahminleme fonksiyonu. Yapay Zekâ ve Gelecek, 172-185.
  • Kasneci, E., Seßler, K., Küchemann, S., Bannert, M., Dementieva, D., Fischer, F., ... & Kasneci, G. (2023). ChatGPT for good? On opportunities and challenges of large language models for education. Learning and Individual Differences, 103, 102274.
  • Learning Arabic, Benefits of Green Tea, https://learning.aljazeera.net/en/articles/pages/21915, Erişim tarihi: 20.02.2023.
  • Nabiyev, V. V. (2012). Yapay zekâ: insan-bilgisayar etkileşimi. Seçkin Yayıncılık.
  • Ocak, M. A.(2022). Yabancı Dil Öğretimi ve Yapay Zekâ, Yabancı Dil Öğretiminde Teknoloji Uygulamaları, Nobel Yayıncılık.
  • OpenAI (2023). https://openai.com/blog/chatgpt/ (erişim tarihi:20.02.2023)
  • Pask, G. (1976). Conversation theory. Applications in Education and Epistemology. Elsevier.
  • Rospigliosi, P. A. (2023). Artificial intelligence in teaching and learning: what questions should we ask of ChatGPT?. Interactive Learning Environments, 31(1), 1-3.
  • Reuters (2023). https://www.reuters.com/technology/chatgpt-sets-record-fastest-growing-user-base-analyst-note-2023-02-01/ (erişim tarihi:24.03.2023) Tlili, A., Shehata, B., Adarkwah, M. A., Bozkurt, A., Hickey, D. T., Huang, R., & Agyemang, B. (2023). What if the devil is my guardian angel: ChatGPT as a case study of using chatbots in education. Smart Learning Environments, 10(1), 15.
  • Uysal, H. (1996). Arapça Türkçe İngilizce Deyimler sözlüğü, Uysal Kitabevi, Konya.
  • Yeşilyurt, Y. E. & Kartal, G. (2023). Chat GPT: A Step-by-step Guide for Language Teachers, Learners, Teacher Trainers and Researchers (English Edition), Kindle Edition.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Linguistics
Journal Section World languages, cultures and litertures
Authors

Gül Şenyaman This is me 0000-0003-0495-7814

Publication Date April 26, 2023
Published in Issue Year 2023 Issue: 33

Cite

APA Şenyaman, G. (2023). Arapça yabancı dil öğretiminde yapay zekânın geleceği: ChatGPT örneği. RumeliDE Dil Ve Edebiyat Araştırmaları Dergisi(33), 1057-1070. https://doi.org/10.29000/rumelide.1285940

Cited By










Yabancı Dil Olarak Türkçe Öğreniminde ChatGPT Örneği
Uluslararası Karamanoğlu Mehmetbey Eğitim Araştırmaları Dergisi
https://doi.org/10.47770/ukmead.1296013