It is aimed to determine the views of students who learn Turkish as a foreign language on the use of the debate technique. An important competence in Turkish language teaching is oral communication. Students' active participation in lessons and their ability to express their feelings and thoughts effectively in another language are extremely valuable. For this, learning environments should be organized in such a way that students can discuss and learn from each other in a democratic atmosphere. Debate technique helps students express themselves effectively. It encourages the active participation of language users and helps them develop in areas such as cultural awareness, critical thinking, motivation, vocabulary and social skills. The population of the study was the students who learn Turkish as a foreign language at Nişantaşı University in Istanbul and the sample was 19 B2 level students. Non-probability sampling method was used in sample selection. Focus interview, one of the qualitative research methods, was used in the study. A semi structured interview form was used as a data collection tool. There are seven open ended questions in the semi-structured interview form, created by the researchers and approved by three field experts. Necessary ethics committee permissions and consent forms were obtained within the scope of the research. It shows that students at language level B2 evaluated the debate technique as an effective tool for developing a positive language, increasing their metacognitive abilities, gaining self-confidence and improving their public speaking skills. Students emphasized that debating strengthens their language skills and improves their ability to understand and defend different opinions. It is expected to contribute to the widespread use of the debate technique in teaching Turkish as a foreign language.
Bu araştırmada Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrencilerin münazara tekniğinin kullanımına yönelik görüşlerini tespit etmek amaçlanmıştır. Türkçe öğretiminde önemli bir yetkinlik, konuşma becerisi olarak bilinen sözlü iletişimdir. Öğrencilerin derslerde aktif katılımı ve duygularını, düşüncelerini başka bir dilde etkili bir şekilde ifade edebilme becerisi son derece değerlidir. Bu sebeple, öğrenme ortamları öğrencilerin demokratik bir atmosferde tartışabildiği ve birbirlerinden öğrenebildiği şekilde düzenlenmelidir. Öğrencilerin yabancı bir dilde kendilerini etkili bir şekilde ifade etmelerine yardımcı olan tekniklerden biri de münazara tekniğidir. Münazara tekniği, dil kullanıcılarının aktif katılımını teşvik ederken aynı zamanda kültürel farkındalık, eleştirel düşünme, motivasyon, kelime hazinesi ve sosyal beceriler gibi alanlarda da gelişmelerini sağlar. Çalışmanın evreni İstanbul Nişantaşı Üniversitesinde Türkçeyi yabancı dil olarak öğrenen öğrenciler, örneklemi ise B2 düzeyinde Türkçe öğrenen 19 öğrenci olarak belirlenmiştir. Örneklem seçiminde olasılıksız örnekleme metodu kullanılmıştır. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden odak görüşme kullanılmıştır. Çalışma kapsamında veri toplama aracı olarak yarı-yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formunda altı adet açık uçlu soru bulunmaktadır. Bu sorular araştırmacılar tarafından oluşturulmuş ve üç alan uzmanı tarafından onaylanmıştır. Araştırma kapsamında gerekli etik kurul izinleri ve onam formları alınmıştır. Araştırma, B2 dil düzeyindeki öğrencilerin münazara tekniğini olumlu bir dil geliştirmek, üst bilişsel yeteneklerini artırmak, öz güven kazanmak ve topluluk önünde konuşma becerilerini geliştirmek için etkili bir araç olarak değerlendirdiğini ortaya koymuştur. Öğrenciler tarafından münazaranın dil becerilerini güçlendirdiği, farklı görüşleri anlama ve savunma yeteneklerini geliştirdiği vurgulanmıştır. Çalışmanın Türkçenin yabancı dil olarak öğretiminde münazara tekniğinin kullanımının yaygınlaşmasına katkıda bulunması beklenmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | New Turkish Language (Turkish of Old Anatolia, Ottoman, Turkiye) |
Journal Section | Turkish language, culture and literature |
Authors | |
Publication Date | June 25, 2024 |
Submission Date | April 3, 2024 |
Acceptance Date | June 20, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Issue: 40 |