Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ebelik öğrencilerinin mezuniyet öncesi dönemde bilgi ve uygulama bakımından yeterlilikleri konusundaki görüşleri

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 4, 239 - 244, 01.12.2020

Öz

Amaç: Araştırmanın amacı ebelik öğrencilerinin mezuniyet öncesi dönemde bilgi ve uygulama bakımından yeterlilikleri konusundaki görüşlerini incelemektir. Gereç ve Yöntem: Araştırma niteliksel olarak 18 ve 28 Şubat 2019 Tarihlerinde Aydın Adnan Menderes Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Ebelik Bölümü son sınıf öğrencileri ile yapılmıştır. Araştırmaya 55 öğrenci davet edilmiş ve görüşlerini bildiren 30 öğrencinin verileri değerlendirmeye alınmıştır. Veriler araştırmacılar tarafından hazırlanan öğrencilerin bilgi ve uygulama becerisi bakımından yeterliliklerini sorgulayan soru formu ile toplanmıştır. Verilerin analizinde içerik analizi yöntemi kullanılmıştır. Bulgular: Araştırmaya katılan öğrencilerin bilgi yönünden yeterlilikleri hakkındaki görüşleri yeterli bilgi (n= 19), geliştirilmeli/ güncellenmeli (n= 9) ve kısmen yeterli (n= 4) alt temalarından oluşan “olumlu görüşler” ile yetersiz bilgi (n= 13) ve uygulamaya entegre edilememe (n= 16) “olumsuz görüşler” temaları altında toplanmıştır. Öğrencilerin uygulama yönünden yeterlilikleri konusundaki görüşleri ise yetersizlik algısı (n= 26), eğitim süreci ile ilgili olumsuzluklar (n= 19), idari engeller (n= 7), uygulama alanına ilişkin olumsuzluklar (n= 5) ve geleceğe ilişkin endişe (n= 5) alt temalarından oluşan “olumsuz görüşler” ile çalışmaya başladığında gelişebilir (n= 5), yaz stajının katkısı (n= 5) ve yeterli hissetme (n= 1) alt temalarından oluşan “olumlu görüşler” temaları altında toplanmıştır. Sonuç: Sonuç olarak bu çalışmada, ebelik öğrencilerinin mezuniyet öncesi dönemde bilgi bakımından yeterlilikleri konusunda daha çok olumlu görüşe sahip iken, uygulama bakımından olumsuz görüşe sahip oldukları sonucu elde edilmiştir. Bu sonuçlara dayalı olarak, ebelik eğitici ve okul yöneticilerinin eğitim sistem ve ortamlarını gözden geçirmeleri ve eğitimi destekleyecek biçimde düzenleme yapmaları ile ebelik eğitiminin ve dolayısı ile anne-bebek ve toplum sağlığının gelişimine katkı sağlanabilir.

Kaynakça

  • 1. Eren, N., & Uyer, G. (1987). Sağlık Meslek Tarihi ve Ahlakı. 2. Baskı, Ankara: Hatipoğlu Yayınevi. 2. Karaçam, Z. (2016). Türkiye’de profesyonel bir disiplin olarak ebelik mesleğinin durumu: Yasal düzenlemeler, eğitim ve Araştırma. Lokman Hekim Dergisi, 6(3): 128-136. 3. TC. Resmi Gazete. (2008). Doktorluk, Hemşirelik, Ebelik, Diş Hekimliği, Veterinerlik, Eczacılık Ve Mimarlık Eğitim Programlarının Asgari Eğitim Koşullarının Belirlenmesine Dair Yönetmelik. 02.02.2008. Sayı: 26775, Ankara: Başbakanlık Basımevi. 4. International Confederation of Midwives. (2019). Essential competencies for basic midwifery practice 2018 Update. https://www.internationalmidwives.org/assets/files/general-files/2019/02/icm-competencies_english_final_jan-2019-update_final-web_v1.0.pdf 5. World Health Organization. (2019). Strengthening quality midwifery education for Universal Health Coverage 2030: framework for action. Geneva: World Health Organization; Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO 6. Mezuniyet Öncesi Ebelik Ulusal Çekirdek Eğitim Programı. (2016). Available from: http://www.yok.gov.tr/ documents/10279/30571835/ebelik.pdf 7. Yıldırım, Ü. B., Taş, M. A., & Çiçek, H. (2019). Yetkinlik algısı ve çalışan performansı ilişkisinde özsaygının aracılık etkisi. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(20): 128-153. 8. Çiçek, Ö. E. (2009). Ebelik Son Sınıf Öğrencilerinin Ebelerin Görev Tanımları ve Yeterlilik Alanlarına Göre Kendilerini Değerlendirmeleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: T.C. Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. 9. Arslan, Ş. F., Yıldız, A., & Şen, M. M. (2019). Ebelik bölümü öğrencilerinin ebelik program yeterliliklerine sahip olma algıları. Sdü Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1): 34-39. 10. Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 10. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık. 11. Kurnaz, A,, Çiftci, Ü., & Karapazar, H. (2013). Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin değer algılarının betimsel bir analizi. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(26): 185-225. 12. Aksayan, S., & Emiroğlu, N. (2002). Araştırmanın Tasarımı. Erefe İ (Ed.), Hemşirelikte Araştırma: İlke Süreç ve Yöntemleri (ss. 65-124). İstanbul: Nobel tıp Kitapevi. 13. Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1): 231-274. 14. Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşkığın, S. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları. 15. Tong, A., Sainsbury, P., & Craig, J. (2007). Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups. International Journal for Quality in Health Care, 19(6): 349 –357.

Opinions of midwifery students on knowledge and practice competency at the before graduation

Yıl 2020, Cilt: 7 Sayı: 4, 239 - 244, 01.12.2020

Öz

Aim: The research was carried out with the aim of examining the opinions of midwifery students about their competence in terms of knowledge and practice in the period before graduation. Material and Method: The research was carried out qualitatively on February 18 and 28, 2019 with Aydın Adnan Menderes University Health Sciences Faculty Midwifery Department senior students. The sample of the study consisted of 30 students who agreed to participate in the study and gave their opinions. Data were collected by a questionnaire questioning the competencies of students prepared by the researcher in terms of knowledge and application skills. Content analysis method was used in the analysis of the data. Results: Opinions of students participating in the research about their competence in terms of professional knowledge and practice were collected under the themes of positive and negative opinions. Students’ opinions about their competence in professional knowledge took place under the sufficient information (n= 19), should be developed/updated (n= 9), partially sufficient (n= 4), insufficient information (n= 13) and inability to integrate into practice (n= 16) themes. The students’ opinions on the competencies in terms of implementation were collected under the perception of inadequacy (n= 26), negativities related to the education process (n= 19), administrative barriers (n= 7), negatives related to the field of application (n= 5), anxiety about the future (n= 5) can develop when it starts working (n= 5), the contribution of summer internship (n= 5) and feeling sufficient (n = 1) themes. Conclusion: In this study, it was obtained that midwifery students have more positive opinions about their knowledge competence and negative about their application competencies before graduation. Based on these results, it might be suggested that midwifery educators and school administrators re-evaluate their education systems and environments.

Kaynakça

  • 1. Eren, N., & Uyer, G. (1987). Sağlık Meslek Tarihi ve Ahlakı. 2. Baskı, Ankara: Hatipoğlu Yayınevi. 2. Karaçam, Z. (2016). Türkiye’de profesyonel bir disiplin olarak ebelik mesleğinin durumu: Yasal düzenlemeler, eğitim ve Araştırma. Lokman Hekim Dergisi, 6(3): 128-136. 3. TC. Resmi Gazete. (2008). Doktorluk, Hemşirelik, Ebelik, Diş Hekimliği, Veterinerlik, Eczacılık Ve Mimarlık Eğitim Programlarının Asgari Eğitim Koşullarının Belirlenmesine Dair Yönetmelik. 02.02.2008. Sayı: 26775, Ankara: Başbakanlık Basımevi. 4. International Confederation of Midwives. (2019). Essential competencies for basic midwifery practice 2018 Update. https://www.internationalmidwives.org/assets/files/general-files/2019/02/icm-competencies_english_final_jan-2019-update_final-web_v1.0.pdf 5. World Health Organization. (2019). Strengthening quality midwifery education for Universal Health Coverage 2030: framework for action. Geneva: World Health Organization; Licence: CC BY-NC-SA 3.0 IGO 6. Mezuniyet Öncesi Ebelik Ulusal Çekirdek Eğitim Programı. (2016). Available from: http://www.yok.gov.tr/ documents/10279/30571835/ebelik.pdf 7. Yıldırım, Ü. B., Taş, M. A., & Çiçek, H. (2019). Yetkinlik algısı ve çalışan performansı ilişkisinde özsaygının aracılık etkisi. Bartın Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 10(20): 128-153. 8. Çiçek, Ö. E. (2009). Ebelik Son Sınıf Öğrencilerinin Ebelerin Görev Tanımları ve Yeterlilik Alanlarına Göre Kendilerini Değerlendirmeleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İzmir: T.C. Dokuz Eylül Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü. 9. Arslan, Ş. F., Yıldız, A., & Şen, M. M. (2019). Ebelik bölümü öğrencilerinin ebelik program yeterliliklerine sahip olma algıları. Sdü Sağlık Bilimleri Dergisi, 10(1): 34-39. 10. Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2016). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. 10. Baskı. Ankara: Seçkin Yayıncılık. 11. Kurnaz, A,, Çiftci, Ü., & Karapazar, H. (2013). Üstün zekâlı ve yetenekli öğrencilerin değer algılarının betimsel bir analizi. Değerler Eğitimi Dergisi, 11(26): 185-225. 12. Aksayan, S., & Emiroğlu, N. (2002). Araştırmanın Tasarımı. Erefe İ (Ed.), Hemşirelikte Araştırma: İlke Süreç ve Yöntemleri (ss. 65-124). İstanbul: Nobel tıp Kitapevi. 13. Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 7(1): 231-274. 14. Güler, A., Halıcıoğlu, M. B., & Taşkığın, S. (2013). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınları. 15. Tong, A., Sainsbury, P., & Craig, J. (2007). Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): a 32-item checklist for interviews and focus groups. International Journal for Quality in Health Care, 19(6): 349 –357.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Sağlık Kurumları Yönetimi
Bölüm Araştırma
Yazarlar

Zekiye Karaçam 0000-0002-0419-8961

Yayımlanma Tarihi 1 Aralık 2020
Kabul Tarihi 27 Eylül 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Cilt: 7 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Karaçam, Z. (2020). Ebelik öğrencilerinin mezuniyet öncesi dönemde bilgi ve uygulama bakımından yeterlilikleri konusundaki görüşleri. Sağlık Akademisyenleri Dergisi, 7(4), 239-244.
INDEX: “Index Copernicus, EBSCO Central & Eastern European Academic Source, EBSCO CINAHL,EuroPub, Sobiad, Asos Index, Turk Medline, Google Sholar, Dergipark,Türkiye Atıf Dizini ve Araştırmax...




Creative Commons License


Sağlık Akademisyenleri Dergisi  Creative Commons Attribution 4.0 Uluslararası Lisansı ile lisanslanmaktadır.