Objective: This study was carried out descriptively in order to determine the anxiety and attitudes of midwifery students studying at a public university towards scientific research.
Material and Method: The sample of the research carried out in the descriptive pattern consisted of 268 students studying in the 2nd, 3rd and 4th grades of the Midwifery Department (Participation Rate: 93%). The data of the study were collected with the “Personal Information Form”, Anxiety Scale Towards Research and “Attitudes Toward Research Scale”. Descriptive statistics, Mann Whitney U and Kruskal Wallis Test were used to evaluate the data.
Results: It was determined that the average age of midwifery students participating in the study was 21,32 ± 1.15 and 22,4% were members of professional associations. It was determined that 29,9 % of the students took part in the research process, 54,4% attended scientific congresses / symposiums and 25% benefited from scientific studies in patient care and practices. The mean score of the attitude scale towards research was 79,79±10,20, whereas the average score for the anxiety scale for research was 37,94±4,01. While it was determined that the variables of preferring the midwifery department voluntarily and participating in scientific meetings (congresses, symposiums, workshops, etc.) affect the attitude and anxiety towards research, it was determined that class level and following professional periodicals only differentiated the attitude towards research.
Conclusion: In line with the findings of the study, it can be said that the level of anxiety of students towards research is moderate and their attitudes towards research are positive. It is recommended that students support their participation in studies in order to reduce their research anxiety and develop their positive attitudes and to provide opportunities to participate in scientific congresses and symposiums where th ey can present these studies.
Midwifery Student Research Anxiety Attitude Towards Research
Amaç: Bu çalışma bir kamu üniversitesinde öğrenim gören Ebelik öğrencilerinin bilimsel araştırmalara yönelik kaygı ve tutumlarının belirlenmesi amacıyla tanımlayıcı olarak yürütüldü.
Gereç ve Yöntem: Tanımlayıcı desende yürütülen araştırmanın örneklemini Ebelik Bölümü 2., 3. ve 4. Sınıfta öğrenim gören 268 öğrenci oluşturdu (Katılım Oranı: %93). Araştırmanın verileri, “Kişisel Bilgi Formu”, “Araştırmaya Yönelik Kaygı Ölçeği” ve “Araştırmaya Yönelik Tutum Ölçeği” ile toplandı. Verilerin değerlendirilmesinde tanımlayıcı istatistikler, Mann Whitney U ve Kruskal Wallis Test kullanıldı.
Bulgular: Çalışmaya katılan ebelik öğrencilerinin yaş ortalaması 21,32±1,15 olduğu ve %22,7’sinin mesleki derneklere üye olduğu belirlendi. Öğrencilerin %29,8’sinin araştırma sürecinde yer aldığı, %54,3’nün bilimsel toplantılara(kongre, sempozyum, çalıştay) katıldıkları ve %25’inin ise hasta bakım ve uygulamalarında bilimsel çalışmalardan yararlandıkları belirlendi. Öğrencileri araştırmaya yönelik tutum ölçeği puan ortalaması 79,79±10,20 iken, araştırmaya yönelik kaygı ölçeği puan ortalamasının ise 37,94±4,01olduğu belirlendi. Ebelik bölümü isteyerek tercih etme ve bilimsel toplantılara katılma değişkenlerinin araştırmaya yönelik tutum ve kaygıyı etkilediği belirlenirken, sınıf düzeyi ve süreli mesleki yayın takip etmenin yalnızca araştırmaya yönelik tutumu farklılaştırdığı belirlendi.
Sonuç: Çalışma bulguları doğrultusunda, öğrencilerin araştırma yapmaya yönelik tutumlarının olumlu ve kaygılarının orta düzeyde olduğu söylenebilir. Öğrencilerin araştırma kaygılarını azaltmak ve olumlu tutumlarını geliştirmek için çalışmalarının ödüllendirilmesi ve bu çalışmaları sunabilecekleri bilimsel kongre ve sempozyumlara katılma olanaklarının sağlanması önerilmektedir
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Haziran 2021 |
Kabul Tarihi | 23 Şubat 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 Cilt: 8 Sayı: 2 |