Research Article
BibTex RIS Cite

Teachers' opinions about peer bullying at science and arts centers

Year 2024, Volume: 4 Issue: 1, 25 - 34, 24.07.2024

Abstract

The increasing exposure to peer bullying in schools has led to the need for more research in this area. Therefore, the purpose of this study is to detect the bullying behaviors and types that gifted students are exposed to and the factors that lead to them based on the information received from the teachers on peer bullying. Within the scope of the research, a semi-structured interview form, which was created by the researchers, was used as a method of data collection. By using content analysis as a method, the obtained data was analyzed. 20 teachers working in Science and Arts Centers (BİLSEM) in Balıkesir province constitutes the study group. Qualitative research method was employed and the research pattern of this study is a case study. As a result of this study, 20 out of 20 teachers stated that BİLSEM students were subjected to peer bullying. In light of the findings of this study, the general characteristics of students who commit bullying are due to domestic reasons such as lack of love, apathy, financial inadequacies and domestic violence. The other reasons include physical superiority, low/high academic achievement, puberty and high or self-esteem.

References

  • Atış Akyol, N., Yıldız, C., & Akman, B. (2018). Öğretmenlerin akran zorbalığına ilişkin görüşleri ve zorbalıkla baş etme stratejileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi/Hacettepe Univ., Journal Of Faculty Of Education, 33(2).
  • Aydoğan, R., Mermer, İ. E., Hıdır, A. Y., Erkul, F., & Gümüştekin, A. (2023). Okullarda yaşanan akran zorbalığının okul yöneticisi, öğretmen ve psikolojik danışman açısından değerlendirilmesi. IJSS, 7(28), 315-333.
  • Bayar, A., & Balcı, M. (2023). Okul rehber öğretmenlerinin bakış açısından akran zorbalığı ve çözüm yolları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 10(4), 87-105.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Pegem Yayınları.
  • Çankaya, İ. (2011). İlköğretimde akran zorbalığı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 81-92.
  • Dursun, İ., Şanlı, H., & Akkuş, S. (2024). Okul yöneticilerinin akran zorbalığına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Eğitime Özgün Bakış Dergisi, 2(1), 93-111.
  • Fosco, G. M., & Grych, J. H. (2013). Capturing the family context of emotion regulation: A family systems model comparison approach. Journal of Family Issues, 34(4), 557-578.
  • Gökkaya, N., Yavuzalp, M., Güney, S., & Bozkurt, A. (2023). Okullarda akran zorbalığına yönelik öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(9), 1584-1601.
  • Gülbahar, E. & Tuğba, S. (2022). The relationship of character strengths with peer bullying and peer victimization among adolescents. International Journal of Psychology and Educational Studies, 9(3), 589-601.
  • Gündüz T. (2023). Üstün zekalı öğrencilerin akran zorbalığına karşı görüşleri (Yüksel Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Özel Eğitim Ana Bilim Dalı.
  • Gürhan, N. (2017). Her yönü ile akran zorbalığı. Turkiye Klinikleri J Psychiatr Nurs-Special Topics, 3(2), 175-81.
  • Halpern, J., Jutte, D., Colby, J., & Boyce, W. T. (2015). Social dominance, school bullying, and child health: What are our ethical obligations to the very young? Pediatrics, 135 (Suppl 2), S24 S30. https://doi.org/10.1542/peds.2014-3549C
  • Hilliard, L. J., Bowers, E. P., Greenman, K. N., Hershberg, R. M., Geldhof, G. J., Glickman, S. A., ... & Lerner, R. M. (2014). Beyond the deficit model: Bullying and trajectories of character virtues in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 43(6), 991-1003.
  • Hoşgörür, V., & Orhan, A. (2017). Okulda zorbalık ve şiddetin nedenleri ve önlenmesinin yönetimi (Muğla merkez ilçe örneği). Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 859-880.
  • Jabeen, F., Anis-ul-Haque, M., & Riaz, M. N. (2013). Parenting styles as predictors of emotion regulation among adolescents. Pakistan Journal of Psychological Research, 28(1).
  • Kaplan Sayı, A., & Yurtseven, N. (2022). How do gifted students learn? Their learning styles and dispositions towards learning. Education 3-13, 50(8), 1031-1045.
  • Karababa, A., & Kurtar, R. (2023). Akran zorbalığının çocukların sosyal becerilerine olan etkilerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences, 26, 2024.
  • Kartal, H., & Bilgin, A. (2008). Öğrenci, veli ve öğretmen gözüyle ilköğretim okullarından yaşanan zorbalık. İlköğretim Online, 7 (2), 485–495.
  • Kocaşahan, N. (2012). Lise ve üniversite öğrencilerinde akran zorbalığı ve sanal zorbalık. (Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • McGrath, C., Palmgren, P. J., & Liljedahl, M. (2019). Twelve tips for conducting qualitative research interviews. Medical teacher, 41(9), 1002-1006.
  • Muslu, E. (2023). Akran zorbalığına ilişkin eğitimci görüşleri: Bursa Mustafakemalpaşa ortaokul yöneticileri ve öğretmenleri örneği. Uluslararası Akademik Birikim Dergisi, 6(5).
  • Özdemir, Z., Yelmen, M., Kaplan, Ö., Bodukcu, E., & Nakas, E. (2023). İdareci ve öğretmen görüşlerine göre ilkokullarda akran zorbalığı: Nitel Bir Çalışma. Academic Social Resources Journal, 8(52), 3314-3323.
  • Özkan, Y. & Çifci, E. G. (2010). Düşük sosyo-ekonomik düzeydeki ilköğretim okullarında akran zorbalığı. İlköğretim Online, 9(2), 576-586.
  • Pirc, T., Pecjak, S., Podlesek, A., & Štirn, M. (2023). Perceived parenting styles and emotional control as predictors of peer bullying involvement. International Electronic Journal of Elementary Education, 15(4), 333-342.
  • Şardağ, H., & Yılmaz, E. B. (2023). Lise öğrencilerinin akran zorbalığına yönelik algılarının metafor analizi yöntemiyle değerlendirilmesi. Doğu Karadeniz Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(3), 97-109.
  • Tatlilioğlu, K. (2016). Okullarda şiddet ve zorbalık: Risk faktörleri, koruma, önleme ve müdahale hizmetleri: Konya örneği. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (BUSBED), 6(12), 209-232.
  • Tosun, N., Ardil, E., Şahin, M., Yılmaz, F., & Göker, M. (2024). İlk ve ortaokul öğretmenlerinin okullarda yaşanılan akran zorbalığı hakkındaki görüş ve önerileri. Journal Of Socıal, Humanities and Adminitsrative Sciences (JOSHAS), 9(71), 4002-4010.
  • Uysal, H. ve Dinçer, G. (2012). Okul öncesi dönemde akran zorbalığı. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(4), 468-483.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.

BİLSEM’de akran zorbalığı hakkında öğretmen görüşleri

Year 2024, Volume: 4 Issue: 1, 25 - 34, 24.07.2024

Abstract

Okullarda gün geçtikçe akran zorbalığına maruz kalma oranın artması bu alanda daha çok araştırma yapılması ihtiyacını doğurmuştur. Bu sebeple çalışmanın amacı, akran zorbalığı hakkında öğretmenlerden alınan bilgiler doğrultusunda üstün yetenekli öğrencilerin maruz kaldıkları zorbalık davranışlarını, zorbalık türlerini ve bu davranışlara etki eden etmenleri saptamaktır. Araştırma kapsamında veri toplamak amacıyla araştırmacılar tarafından oluşturulan yarı yapılandırılmış görüşme formu kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi yöntemi kullanılarak yorumlanmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu Balıkesir ili BİLSEM kurumlarında çalışan 20 öğretmen oluşturmaktadır. Araştırma nitel yöntem üzerine kurgulanmıştır, araştırmanın deseni durum çalışmasıdır. Yapılan araştırmanın sonucunda öğretmenlerin tamamı BİLSEM öğrencilerinin, örgün eğitim aldıkları okullarında akran zorbalığına maruz kaldığını belirtmiştir. Zorbalığı yapan öğrencilerin genel özellikleri hakkında öğretmenler, çoğunlukla ailesel sebepler (sevgi yetersizliği, ilgisizlik, maddi yetersizlikler, aile içi şiddet) olarak belirtirken, fiziksel olarak üstünlük, düşük- yüksek akademik başarı, ergenlik dönemi özellikleri, özgüven yüksekliği/özgüven düşüklüğünü de sebepler arasında belirtmiştir.

Ethical Statement

Bu çalışma Balıkesir İl Millî Eğitim Müdürlüğünün 16/02/2024 tarih ve 96898498 sayılı izni ile yürütülmüştür.

Supporting Institution

Şehit Prof. Dr. İlhan Varank Bilim ve Sanat Merkezine desteğinden dolayı teşekkür ederiz.

References

  • Atış Akyol, N., Yıldız, C., & Akman, B. (2018). Öğretmenlerin akran zorbalığına ilişkin görüşleri ve zorbalıkla baş etme stratejileri. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi/Hacettepe Univ., Journal Of Faculty Of Education, 33(2).
  • Aydoğan, R., Mermer, İ. E., Hıdır, A. Y., Erkul, F., & Gümüştekin, A. (2023). Okullarda yaşanan akran zorbalığının okul yöneticisi, öğretmen ve psikolojik danışman açısından değerlendirilmesi. IJSS, 7(28), 315-333.
  • Bayar, A., & Balcı, M. (2023). Okul rehber öğretmenlerinin bakış açısından akran zorbalığı ve çözüm yolları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 10(4), 87-105.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı: İstatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. Pegem Yayınları.
  • Çankaya, İ. (2011). İlköğretimde akran zorbalığı. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(1), 81-92.
  • Dursun, İ., Şanlı, H., & Akkuş, S. (2024). Okul yöneticilerinin akran zorbalığına ilişkin görüşlerinin incelenmesi. Uluslararası Eğitime Özgün Bakış Dergisi, 2(1), 93-111.
  • Fosco, G. M., & Grych, J. H. (2013). Capturing the family context of emotion regulation: A family systems model comparison approach. Journal of Family Issues, 34(4), 557-578.
  • Gökkaya, N., Yavuzalp, M., Güney, S., & Bozkurt, A. (2023). Okullarda akran zorbalığına yönelik öğretmen görüşlerinin değerlendirilmesi. Ulusal Eğitim Dergisi, 3(9), 1584-1601.
  • Gülbahar, E. & Tuğba, S. (2022). The relationship of character strengths with peer bullying and peer victimization among adolescents. International Journal of Psychology and Educational Studies, 9(3), 589-601.
  • Gündüz T. (2023). Üstün zekalı öğrencilerin akran zorbalığına karşı görüşleri (Yüksel Lisans Tezi). Bahçeşehir Üniversitesi Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Özel Eğitim Ana Bilim Dalı.
  • Gürhan, N. (2017). Her yönü ile akran zorbalığı. Turkiye Klinikleri J Psychiatr Nurs-Special Topics, 3(2), 175-81.
  • Halpern, J., Jutte, D., Colby, J., & Boyce, W. T. (2015). Social dominance, school bullying, and child health: What are our ethical obligations to the very young? Pediatrics, 135 (Suppl 2), S24 S30. https://doi.org/10.1542/peds.2014-3549C
  • Hilliard, L. J., Bowers, E. P., Greenman, K. N., Hershberg, R. M., Geldhof, G. J., Glickman, S. A., ... & Lerner, R. M. (2014). Beyond the deficit model: Bullying and trajectories of character virtues in adolescence. Journal of Youth and Adolescence, 43(6), 991-1003.
  • Hoşgörür, V., & Orhan, A. (2017). Okulda zorbalık ve şiddetin nedenleri ve önlenmesinin yönetimi (Muğla merkez ilçe örneği). Bayburt Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(24), 859-880.
  • Jabeen, F., Anis-ul-Haque, M., & Riaz, M. N. (2013). Parenting styles as predictors of emotion regulation among adolescents. Pakistan Journal of Psychological Research, 28(1).
  • Kaplan Sayı, A., & Yurtseven, N. (2022). How do gifted students learn? Their learning styles and dispositions towards learning. Education 3-13, 50(8), 1031-1045.
  • Karababa, A., & Kurtar, R. (2023). Akran zorbalığının çocukların sosyal becerilerine olan etkilerinin incelenmesi. International Journal of Social Sciences, 26, 2024.
  • Kartal, H., & Bilgin, A. (2008). Öğrenci, veli ve öğretmen gözüyle ilköğretim okullarından yaşanan zorbalık. İlköğretim Online, 7 (2), 485–495.
  • Kocaşahan, N. (2012). Lise ve üniversite öğrencilerinde akran zorbalığı ve sanal zorbalık. (Yüksek Lisans Tezi). Balıkesir Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • McGrath, C., Palmgren, P. J., & Liljedahl, M. (2019). Twelve tips for conducting qualitative research interviews. Medical teacher, 41(9), 1002-1006.
  • Muslu, E. (2023). Akran zorbalığına ilişkin eğitimci görüşleri: Bursa Mustafakemalpaşa ortaokul yöneticileri ve öğretmenleri örneği. Uluslararası Akademik Birikim Dergisi, 6(5).
  • Özdemir, Z., Yelmen, M., Kaplan, Ö., Bodukcu, E., & Nakas, E. (2023). İdareci ve öğretmen görüşlerine göre ilkokullarda akran zorbalığı: Nitel Bir Çalışma. Academic Social Resources Journal, 8(52), 3314-3323.
  • Özkan, Y. & Çifci, E. G. (2010). Düşük sosyo-ekonomik düzeydeki ilköğretim okullarında akran zorbalığı. İlköğretim Online, 9(2), 576-586.
  • Pirc, T., Pecjak, S., Podlesek, A., & Štirn, M. (2023). Perceived parenting styles and emotional control as predictors of peer bullying involvement. International Electronic Journal of Elementary Education, 15(4), 333-342.
  • Şardağ, H., & Yılmaz, E. B. (2023). Lise öğrencilerinin akran zorbalığına yönelik algılarının metafor analizi yöntemiyle değerlendirilmesi. Doğu Karadeniz Sağlık Bilimleri Dergisi, 2(3), 97-109.
  • Tatlilioğlu, K. (2016). Okullarda şiddet ve zorbalık: Risk faktörleri, koruma, önleme ve müdahale hizmetleri: Konya örneği. Bingöl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (BUSBED), 6(12), 209-232.
  • Tosun, N., Ardil, E., Şahin, M., Yılmaz, F., & Göker, M. (2024). İlk ve ortaokul öğretmenlerinin okullarda yaşanılan akran zorbalığı hakkındaki görüş ve önerileri. Journal Of Socıal, Humanities and Adminitsrative Sciences (JOSHAS), 9(71), 4002-4010.
  • Uysal, H. ve Dinçer, G. (2012). Okul öncesi dönemde akran zorbalığı. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 5(4), 468-483.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Special Talented Education, Special Education and Disability (Other)
Journal Section Research Articles
Authors

Pınar Uçak Çiraci 0009-0004-5140-4782

Elif Acar 0000-0002-2069-7795

Publication Date July 24, 2024
Submission Date April 5, 2024
Acceptance Date June 2, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 1

Cite

APA Uçak Çiraci, P., & Acar, E. (2024). BİLSEM’de akran zorbalığı hakkında öğretmen görüşleri. Okul Yönetimi, 4(1), 25-34.