Toplum 5,0’ın eğitimdeki yansıması Eğitim 5.0 olarak adlandırılmıştır. Eğitim 5.0 sanal sınıf, dijital okur yazarlık, öz değerlendirme, kesintisiz öğrenme, değer odaklı öğrenme kültürü, esneklik, uyum sağlama, kişiselleştirilmiş öğrenme gibi ilkelerin veya becerilerin kazandırılmasını ön plana almaktadır. Gelişmeler ve deprem, göç, salgın gibi nedenler okulun esnek bir yapıya bürünmesini gündeme getirmiştir. Eğitim paydaşlarının da rollerinin bir ölçüde değişmesine yol açmıştır. Üniversite (akademi) ve aile, okulu ve okul yönetimini güçlendirme kapasitesine sahiptir. Hem okulun etkililiğinin artırılmasında hem de dijital bağımlılık ve diğer bağımlılıklar, akran zorbalığı gibi tehditlerin ortadan kaldırılmasında okul ile iş birliği yapılmasına ihtiyaç vardır.
The reflection of Society 5.0 in education is called Education 5.0. Education 5.0 prioritizes the acquisition of principles or skills such as virtual classroom, digital literacy, self-assessment, uninterrupted learning, value-oriented learning culture, flexibility, adaptability, personalized learning. Developments and reasons such as earthquakes, migration, and epidemics have raised the issue of the school turning into a flexible structure to the agenda. It has also led to a change in the roles of education stakeholders to some extent. The university (academy) and the family have the capacity to strengthen the school and school administration. There is a need for collaboration with the school in both increasing the effectiveness of the school and eliminating threats such as digital addiction and other addictions, and peer bullying.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Administration, Supervision, Planning and Economics (Other), Education Policy |
Journal Section | Commentary |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | December 9, 2024 |
Acceptance Date | December 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 2 |