Opinion Article
BibTex RIS Cite

Yapay Zekâ Çağı’nda akademinin ve ailenin, okulu güçlendirme kapasitesi: Esnek okula doğru

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 138 - 141, 31.12.2024

Abstract

Toplum 5,0’ın eğitimdeki yansıması Eğitim 5.0 olarak adlandırılmıştır. Eğitim 5.0 sanal sınıf, dijital okur yazarlık, öz değerlendirme, kesintisiz öğrenme, değer odaklı öğrenme kültürü, esneklik, uyum sağlama, kişiselleştirilmiş öğrenme gibi ilkelerin veya becerilerin kazandırılmasını ön plana almaktadır. Gelişmeler ve deprem, göç, salgın gibi nedenler okulun esnek bir yapıya bürünmesini gündeme getirmiştir. Eğitim paydaşlarının da rollerinin bir ölçüde değişmesine yol açmıştır. Üniversite (akademi) ve aile, okulu ve okul yönetimini güçlendirme kapasitesine sahiptir. Hem okulun etkililiğinin artırılmasında hem de dijital bağımlılık ve diğer bağımlılıklar, akran zorbalığı gibi tehditlerin ortadan kaldırılmasında okul ile iş birliği yapılmasına ihtiyaç vardır.

References

  • Alharbi, A. (2023). Implementation of Education 5.0 in developed and developing countries: A comparative study. Creative Education, 14, 914-942.
  • Dodson, B. (2013, August 22). Beyond the hype of Hyperloop: An analysis of Elon Musk’s proposed transit system. New Atlas. https://newatlas.com/hyperloop-musk-analysis/28672/
  • Drucker, P.F. (1994). Gelecek için yönetim: 1990’lar ve sonrası. (Çev. F. Üçcan). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. (Orijinal çalışmanın yayın tarihi 1992) Er, H., Turan, S. ve Kaymakcı, S. (2021). Toplum 5.0 sürecinin gelişimi ve eğitime etkisinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(39), 27-66. https://doi.org/10.14520/adyusbd.993699
  • Fukuyama, M. (2018). Society 5.0: Aiming for a new human-centered society. Japan SPOTLIGHT, 47-50. https://www.jef.or.jp/journal/pdf/220th_Special_Article_02.pdf
  • Gates, B. (2023, Mart 21). A new area: The Age of AI has begun. GatesNotes: The Blog of Bill Gates. https://www.gatesnotes.com/The-Age-of-AI-Has-Begun
  • Ikeda, K. (2023). Aiming to build future skills for Society 5.0: Educational DX (Digital Transformation) of University in Japan. U-D. Ehlers & L. Eigbrecht (Eds.), Creating the university of future (pp. 549-567). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-42948-5
  • Jakhelin, R. ve Postholm, M. B. (2022). University-school collaboration as an arena for community-building in teacher education. Educational Research, 64(4), 457-472. https://doi.org/10.30703/cije.1275414
  • Kanat, K., Akpınar Afşin, Ü., Bulut Öngen, M. ve Paslı H. (2024). Öğretmen-akademisyen iş birliği tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 13(2), 327-338. https://doi.org/10.30703/cije.1275414
  • Kennedy, T. J. ve Sunberg, C. W. (2020). 21st century skills. B. Akpan & T. J. Kennedy (Eds.), Science education in theory and practice: An introductory guide to learning theory (pp. 479-496). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-43620-9
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli bileşenleri: Köklerden geleceğe. https://yildizeli.meb.gov.tr/www/turkiye-yuzyili-maarif-modeli-bilesenleri-koklerden-gelecege/icerik/1942
  • Milliyet. (2024, Aralık 15). Sadece 54 dakika! Musk, İngiltere ve New York’u birbirine bağlayacak. https://www.milliyet.com.tr/dunya/sadece-54-dakika-musk-ingiltere-ve-new-yorku-birbirine-baglayacak-7258636
  • Toffler, A. (1996). Üçüncü dalga. (Çev. A. Seden). Altın Kitaplar.
  • Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi. (t.y.). Yeni nesil ulaşım teknolojisi hyperloop. https://cbddo.gov.tr/SharedFolderServer/Genel/3.Aras%CC%A7t%C4%B1rma-Raporu- Yeni-Nesil-Ulas%CC%A7%C4%B1m-Teknolojisi-Hyperloop.pdf
  • Tüzel İşeri, E. (2018). Eğitimde nereden geldik? Nereye Gidiyoruz: 21. Yüzyıl sürerken 22. Yüzyıl insanını düşünme zorunluluğu üzerine bir tartışma. E. Tüzel İşeri (Ed.), 22. Yüzyılda eğitim: Eğitimin geleceği üzerine karma projeksiyonlar (ss. 1-14). Pegem Akademi.
  • University Teknologi MARA. (2019). UiTM academic compass Education 5.o @ UiTM navigating the future. Penerbit Press.
  • Wikipedia. (t.y.) Bilişim Çağı. https://tr.wikipedia.org/wiki/Bili%C5%9Fim_%C3%87a%C4%9F%C4%B1
  • Yapı Kredi. (2022, Haziran 9). 5 soruda Endüstri 5.0. Blog. https://www.yapikredi.com.tr/blog/gelecek/teknoloji/detay/5-soruda-endustri-50
  • Yıldırım, M. C. ve Dönmez, B. (2008). Okul-aile iş birliğine ilişkin bir araştırma: İstiklal İlköğretim Okulu örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(23), 98-115. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/70014

Capacity of academy and family to strengthen school in age of Artificial Intelligence: Toward a flexible school

Year 2024, Volume: 4 Issue: 2, 138 - 141, 31.12.2024

Abstract

The reflection of Society 5.0 in education is called Education 5.0. Education 5.0 prioritizes the acquisition of principles or skills such as virtual classroom, digital literacy, self-assessment, uninterrupted learning, value-oriented learning culture, flexibility, adaptability, personalized learning. Developments and reasons such as earthquakes, migration, and epidemics have raised the issue of the school turning into a flexible structure to the agenda. It has also led to a change in the roles of education stakeholders to some extent. The university (academy) and the family have the capacity to strengthen the school and school administration. There is a need for collaboration with the school in both increasing the effectiveness of the school and eliminating threats such as digital addiction and other addictions, and peer bullying.

References

  • Alharbi, A. (2023). Implementation of Education 5.0 in developed and developing countries: A comparative study. Creative Education, 14, 914-942.
  • Dodson, B. (2013, August 22). Beyond the hype of Hyperloop: An analysis of Elon Musk’s proposed transit system. New Atlas. https://newatlas.com/hyperloop-musk-analysis/28672/
  • Drucker, P.F. (1994). Gelecek için yönetim: 1990’lar ve sonrası. (Çev. F. Üçcan). Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları. (Orijinal çalışmanın yayın tarihi 1992) Er, H., Turan, S. ve Kaymakcı, S. (2021). Toplum 5.0 sürecinin gelişimi ve eğitime etkisinin değerlendirilmesi. Adıyaman Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 14(39), 27-66. https://doi.org/10.14520/adyusbd.993699
  • Fukuyama, M. (2018). Society 5.0: Aiming for a new human-centered society. Japan SPOTLIGHT, 47-50. https://www.jef.or.jp/journal/pdf/220th_Special_Article_02.pdf
  • Gates, B. (2023, Mart 21). A new area: The Age of AI has begun. GatesNotes: The Blog of Bill Gates. https://www.gatesnotes.com/The-Age-of-AI-Has-Begun
  • Ikeda, K. (2023). Aiming to build future skills for Society 5.0: Educational DX (Digital Transformation) of University in Japan. U-D. Ehlers & L. Eigbrecht (Eds.), Creating the university of future (pp. 549-567). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-658-42948-5
  • Jakhelin, R. ve Postholm, M. B. (2022). University-school collaboration as an arena for community-building in teacher education. Educational Research, 64(4), 457-472. https://doi.org/10.30703/cije.1275414
  • Kanat, K., Akpınar Afşin, Ü., Bulut Öngen, M. ve Paslı H. (2024). Öğretmen-akademisyen iş birliği tutum ölçeği: Geçerlik ve güvenirlik çalışması. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 13(2), 327-338. https://doi.org/10.30703/cije.1275414
  • Kennedy, T. J. ve Sunberg, C. W. (2020). 21st century skills. B. Akpan & T. J. Kennedy (Eds.), Science education in theory and practice: An introductory guide to learning theory (pp. 479-496). Springer. https://doi.org/10.1007/978-3-030-43620-9
  • Millî Eğitim Bakanlığı. (2024). Türkiye Yüzyılı Maarif Modeli bileşenleri: Köklerden geleceğe. https://yildizeli.meb.gov.tr/www/turkiye-yuzyili-maarif-modeli-bilesenleri-koklerden-gelecege/icerik/1942
  • Milliyet. (2024, Aralık 15). Sadece 54 dakika! Musk, İngiltere ve New York’u birbirine bağlayacak. https://www.milliyet.com.tr/dunya/sadece-54-dakika-musk-ingiltere-ve-new-yorku-birbirine-baglayacak-7258636
  • Toffler, A. (1996). Üçüncü dalga. (Çev. A. Seden). Altın Kitaplar.
  • Türkiye Cumhuriyeti Cumhurbaşkanlığı Dijital Dönüşüm Ofisi. (t.y.). Yeni nesil ulaşım teknolojisi hyperloop. https://cbddo.gov.tr/SharedFolderServer/Genel/3.Aras%CC%A7t%C4%B1rma-Raporu- Yeni-Nesil-Ulas%CC%A7%C4%B1m-Teknolojisi-Hyperloop.pdf
  • Tüzel İşeri, E. (2018). Eğitimde nereden geldik? Nereye Gidiyoruz: 21. Yüzyıl sürerken 22. Yüzyıl insanını düşünme zorunluluğu üzerine bir tartışma. E. Tüzel İşeri (Ed.), 22. Yüzyılda eğitim: Eğitimin geleceği üzerine karma projeksiyonlar (ss. 1-14). Pegem Akademi.
  • University Teknologi MARA. (2019). UiTM academic compass Education 5.o @ UiTM navigating the future. Penerbit Press.
  • Wikipedia. (t.y.) Bilişim Çağı. https://tr.wikipedia.org/wiki/Bili%C5%9Fim_%C3%87a%C4%9F%C4%B1
  • Yapı Kredi. (2022, Haziran 9). 5 soruda Endüstri 5.0. Blog. https://www.yapikredi.com.tr/blog/gelecek/teknoloji/detay/5-soruda-endustri-50
  • Yıldırım, M. C. ve Dönmez, B. (2008). Okul-aile iş birliğine ilişkin bir araştırma: İstiklal İlköğretim Okulu örneği. Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7(23), 98-115. https://dergipark.org.tr/tr/download/article-file/70014
There are 18 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Educational Administration, Supervision, Planning and Economics (Other), Education Policy
Journal Section Commentary
Authors

Muhamet Cevat Yıldırım

Publication Date December 31, 2024
Submission Date December 9, 2024
Acceptance Date December 26, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 4 Issue: 2

Cite

APA Yıldırım, M. C. (2024). Yapay Zekâ Çağı’nda akademinin ve ailenin, okulu güçlendirme kapasitesi: Esnek okula doğru. Okul Yönetimi, 4(2), 138-141.