Üniversite-okul iş birliğinin hem eğitim fakülteleri özelinde hem de üniversitelerin genelinde olmasının öğrencilere, kuruma ve toplumun geneline etkisi yadsınamaz. Bu iş birlikleri sayesinde eğitimin niteliğinin artırılması, öğrencilere farklı konularda destek olunması ve onların üniversite konusunda bir hedef koymalarını sağlanabilmektedir. Özelikle ortaöğretim kurumları ile yapılan iş birlikleri sonucunda staj imkanlarının da olması öğrencilerin hem üniversiteleri tanımalarını hem de kariyerlerine ilişkin bir planlama yapabilmelerinde etkin bir rol oynayabilir. Ancak elbette bütün bunların yanına yeterince kurulamayan iş birlikleri, ya da işlevsiz olanlar ve sistem içerisinde yaşanan sorunları da görmek mümkündür. Bu sorunları ortadan kaldırmak ve bu iş birliklerini artırmak ve girişimcilik konusunda öğrencileri desteklemek oldukça önem kazanan konulardır.
The effect of university-school cooperation both in the faculties of education and universities in general on students, the institution and the society in general cannot be denied. Thanks to these collaborations, it is possible to increase the quality of education, support students in different subjects and enable them to set a goal for university. Especially as a result of the cooperation with secondary education institutions, internship opportunities can play an active role in enabling students to get to know universities and to plan their careers. However, of course, it is also possible to see the problems experienced within the system, such as insufficiently established collaborations or dysfunctional ones. Eliminating these problems and increasing these collaborations and supporting students in entrepreneurship are very important issues.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Educational Administration, Supervision, Planning and Economics (Other), Education Policy |
Journal Section | Commentary |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2024 |
Submission Date | December 9, 2024 |
Acceptance Date | December 26, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 4 Issue: 2 |