Introduction: It is commonly accepted that educational stress affects students' academic achievement, self-esteem, and coping efficacy, which can lead to changes in physiological and psychological health. Nursing students experience greater stress related to the intensity and complexity of nursing programs, including academic, clinical, and personal stressors than students in other health-related fields. Aim: To investigate undergraduate nursing students’ stress levels and factors affecting these during their education. Materials and methods: This was a descriptive and cross-sectional study involving 319 students. A Sociodemographic Characteristics Form and the Student Nurse Stress Index (SNSI) were used for data collection. The Cronbach alpha coefficient of the scale was 0.86. Results: Of the participants, 26.6% were in the third year of study, 67.4% were female and 55.5% of the students thought of themselves as moderately successful academically. The overall SNSI mean score was 43.85±10.58 (min=15, max=75). According to the analysis, there was a statistically significant difference between some of the students’ sociodemographic features and the Student Nurse Stress Index mean scores. The students' academic year was directly associated with stress levels (p < 0.05). The academic load was the most common source of stress reported by students. Conclusion and suggestions: It was found that the stress levels of the senior students were higher than those of other students. Nursing students' mental health must be protected to continue to provide adequate care and treatment to patients. Stress management interventions should be provided, especially in the final year of study, when the students experience the most intense stress.
Giriş: Eğitim ile ilişkili stresin öğrencilerin akademik başarısını, benlik saygısını ve baş etme yeterliliğini etkilediği, bunun da fizyolojik ve psikolojik sağlıkta değişikliklere yol açabileceği yaygın olarak kabul edilmektedir. Hemşirelik öğrencileri; akademik, klinik ve kişisel stres faktörleri dahil olmak üzere hemşirelik programlarının yoğunluğu ve karmaşıklığı ile ilgili diğer sağlıkla ilgili alanlardaki öğrencilere göre daha fazla stres yaşamaktadırlar. Amaç: Lisans hemşirelik öğrencilerinin stres düzeylerini ve bunları etkileyen faktörleri araştırmaktır. Gereç ve yöntem: Bu araştırma 319 öğrenciyi kapsayan tanımlayıcı ve kesitsel bir çalışmadır. Verilerin toplanmasında Sosyodemografik Özellikler Formu ve Öğrenci Hemşire Stres İndeksi (SNSI) kullanılmıştır. Ölçeğin Cronbach alfa katsayısı 0.86’dır. Bulgular: Katılımcıların %26,6'sı üçüncü sınıf, %67.4'ü kadın ve %55.5'i akademik olarak orta düzeyde başarılı olduğunu düşünmektedir. Genel SNSI ortalama puanı 43.85±10.58’dir. Yapılan analizlerde öğrencilerin bazı sosyodemografik özellikleri ile Öğrenci Hemşire Stres İndeksi puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı bir fark bulunmuştur. Öğrencilerin bulundukları sınıfın stres düzeyleri ile doğrudan ilişkili olduğu saptanmıştır (p < 0.05). Öğrenciler tarafından bildirilen en yaygın stres kaynağının akademik yük olduğu bulunmuştur. Sonuç ve öneriler: Araştırma sonucunda son sınıf öğrencilerinin stres düzeylerinin diğer öğrencilere göre daha yüksek olduğu saptanmıştır. Hastalara yeterli bakım ve tedavinin sağlanması açısından hemşirelik öğrencilerinin ruh sağlığının korunması önemlidir. Özellikle öğrencilerin yoğun stres yaşadığı son sınıfta stres yönetimi ile ilgili girişimlerin planlanması önerilmektedir.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Original research articles |
Authors | |
Early Pub Date | September 4, 2023 |
Publication Date | August 1, 2023 |
Submission Date | April 8, 2022 |
Acceptance Date | April 10, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 8 Issue: 2 |
Health Academy Kastamonu is included in the class of 1-b journals (journals scanned in international indexes other than SCI, SSCI, SCI-expanded, ESCI) according to UAK associate professorship criteria. HEALTH ACADEMY KASTAMONU Journal cover is registered by the Turkish Patent Institute.