Bu çalışmanın amacı, ilköğretim 3. sınıf hayat bilgisi dersinde öğrencilerin homojen
veya heterojen baskın zekâ alanındaki gruplarda yer almalarının proje başarıları ve
hayat bilgisi dersine yönelik tutumlarına etkisini belirlemektir. Araştırmaya 2006–2007
eğitim-öğretim yılının ikinci yarıyılında, Ankara İli, Kızılcahamam İlçesi, Orhangazi İlköğretim
Okulu’nun 3/A ve 3/B sınıflarında okuyan toplam 24 öğrenci katılmıştır. Bu öğrencilerden
18’i homojen gruplarda 6’sı ise heterojen gruplarda öğrenme etkinliklerine katılmıştır.
Öğrenciler, altı hafta boyunca araştırmacı rehberliğinde proje çalışmalarını sürdürmüşlerdir.
Araştırma sonunda, homojen ve heterojen baskın zekâ grubunda yer alan öğrencilerin
proje başarıları ve hayat bilgisi dersine yönelik tutumları arasında istatistiksel olarak
anlamlı bir fark olmadığı görülmüştür.
The purpose of this research is to identify effects of locating the third grades life studies students in heterogeneous and homogeneous dominant intelligence groups on students’ project success and attitude. The subjects of study consisted of 24 students who are elected by deference to their dominant intelligence area, in 3-A and 3-B class students from Orhan Gazi Elementary School in the Kızılcahamam district of Ankara in 2006-2007 education year. 18 of these students participated to learning activities in homogeneous group and 6 of them in heterogeneous group. As a result it is founded that there were no statically significant differences between students in homogeneous group and students in heterogeneous group about their project success and pre/post attitude of life studies lesson in the third grade of life studies lesson.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 9, 2013 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2008 Issue: 15 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.