In contemporary information age the quality of the school education is thought to be linked directly to the good management of the school. Accordingly, the good management of a school requires physical and psychological well-being of its administrator in addition to various qualifications that the administrator should have. Physical and psychological well-being of a person is expected to be closely related to his home life where he spends most of his time. Thus, the relationship between marital satisfaction and life satisfaction has considerable repercussions on business life which is another significant part of life and the performance, quality and efficiency of a school administrator can not be expected to be independent of his family life. As an educational institution, a school can meet the social need through providing qualified and effective education depending on the performance and the way of management of the school administrator. Therefore the primary purpose of the research is to investigate marital satisfaction levels of school administrators according to various variables. Approximately 500 married primary school administrators who serve in downtown Tokat and its towns and villages constitute the survey population. The research was conducted with a total of 206 married primary school administrators, 201 male and 5 female, with whom contacts could be established. The data of this research were gathered via “Marital adjustment scale” adapted to Turkish by Kışlak and “Personal Information Sheet” prepared by the researcher himself. In this study survey based descriptive scanning model was employed. Marital satisfaction levels of school administrators are presented with various independent variables such as age, sex, health state, accommodation unit, marriage duration, the number of marriages, the number of children and form of marriage.
Bilginin en önemli güç olmaya başladığı günümüz bilgi çağında, bir eğitim kurumu
olarak okulların kaliteli ve etkili bir eğitim vererek beklenen toplumsal ihtiyacı karşılayabilmesi
büyük oranda okulun nasıl yönetildiğine ve yöneticilerinin performansına bağlıdır.
Okul yönetiminin performansı ise okul yöneticilerinin, sahip olmaları gereken birçok
nitelik yanında, ruhen ve bedenen sağlıklı olmaları ile bağlantılı olabilir. Bu açıdan bakıldığında
evlilik doyumunun yaşam doyumu ile olan bu ilişkisi, yaşamın bir diğer önemli
parçası olan iş hayatını da etkilememesi, okul yöneticisinin işindeki performansını, kalite
ve verimliliğinin ev (aile) yaşantılarından bağımsız olması beklenemez. Bu nedenle araştırmanın
temel amacı da okul yöneticilerinin evlilik doyum düzeylerinin çeşitli değişkenler
açısından incelemektir.
Araştırmanın evrenini, Tokat ili, ilçeleri, kasaba ve köylerinde görev yapan, yaklaşık
500 evli ilköğretim okulu yöneticileri oluşturmaktadır. Araştırma bu evrenden ulaşılabilen
201 bay ve 5 bayan olmak üzere toplam 206 evli okul yöneticisi ile gerekleştirilmiştir. Bu
çalışma verilerinin, Kışlak (1996) tarafından Türkçe’ye uyarlanan “Evlilik Uyum Ölçeği” ve
araştırmacı tarafından hazırlanan “Kişisel Bilgi Formu” ile verilerinin toplandığı betimsel
tarama modelli bir araştırmadır. Araştırmada okul yöneticilerinin evlilik doyum düzeylerinin
yaş, cinsiyet, sağlık durumu, yaşanılan yerleşim birimi, evlilik süresi, evlilik sayısı,
çocuk sayısı, evlilik şekli gibi bağımsız değişkenlerle ilişkin bulgulara yer verilmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 9, 2013 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2008 Issue: 15 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.