Research Article
BibTex RIS Cite

“KÜRESEL DİL” KAVRAMININ DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ

Year 2008, Issue: 16, 61 - 82, 09.05.2013

Abstract

Bu araştırmanın amacı, Türk Dili ve Edebiyatı ve Yabancı Diller Eğitimi Bölümü son
sınıf öğrencilerinin “küresel dil” kavramına ilişkin algılarını ve görüşlerini
belirlemektir. Bu amaçla 336 öğrencinin görüşüne başvurulmuştur. Veri
toplama aracı olarak açık uçlu ve çoktan seçmeli sorulardan oluşan bir anket formu
kullanılmıştır. Toplanan veriler betimsel analiz tekniği kullanılarak çözümlenmiş,
elde edilen bulgular nicel olarak sunulmuştur. Elde edilen bulgular katılımcıların
görüşlerinden “doğrudan alıntılar” yapılarak sunulmuştur.
Ulaşılan bulgular ışığında “küresel dil” kavramına; “evrensel dil, dünya dili,
uluslararası dil, ortak iletişim dili, kullanımı en yaygın dil, en çok gereksinim
duyulan dil” anlamlarının yüklendiği, küresel dile gereksinim olduğu görüşünün
ağırlıklı kazandığı, buna neden olarak; “uluslararası iletişimi kolaylaştırma,
hızlandırma, iletişimde dilden kaynaklanan yanlış anlaşmaları ortadan kaldırma
vb.” görüşlerin sunulduğu, İngilizcenin küresel dil olduğu görüşünün büyük
oranda benimsendiği, buna neden olarak; “İngilizcenin geniş bir coğrafyada
kullanılması, dünya üzerinde en fazla konuşulan dil olması, bütün dünyada
iletişimin bu dil ile daha kolay sağlanması, vb.” görüşlerin sunulduğu
görülmüştür. 

References

  • AKÇAY, R.C. (2003). “Küreselleşme, Eğitimsel Yoksunluk ve Yetişkin Eğitimi”. Milli Eğitim Eğitim-Kültür-Sanat Dergisi,159, s.29-40. Ankara.
  • AKTAN, C. (2003). Modernite’den Postmodernite’ye Değişim. Çizgi Kitabevi. Konya.
  • BAŞKAN, Ö. (1977). “Yabancı Dilin Anadiline Etkisi”. Türk Dili Dergisi, Türk Dil Kurumu Yayınları, Aralık 315, s.636-641. Ankara.
  • BOZKURT, V. (2000). “Küreselleşme Kavram,Gelişim Yaklaşımlar”. www.isguc.org/memet2. htm (E- dergi). 2 (1). Erişim tarihi: 25.07.2008.
  • DEMİRAY, F. (2006). “Küreselleşmenin Türkiye’de Meydana Getirdiği Sosyo Kültürel Değişikliklerin Günlük Hayattaki İzlerinin 18-25 Yaş Arasındaki Gençler Üzerinde Sosyal Antropolojik Açıdan İncelenmesi”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • D.T.P. (1995). Dünyada Küreselleşme ve Bölgesel Bütünleşmeler. Ankara.
  • FRİEDMAN, T. (2003). “Küreselleşmenin Geleceği”. Boyner Yayınları. İstanbul.
  • GELEKÇİ, C. (2005). “Türk Aydınının Küreselleşme Sürecine Bakışı”. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 2, s.91-112.
  • GÜRDAL, O. (1991). “Enformasyon: Terminolojik Bir Yaklaşım”. Türk Kütüphaneciliği Dergisi,5 (3), s.116-121.
  • KAVCAR, C. (1998) "Türkçe Eğitimi ve Sorunlar". Ankara Üniversitesi Dil Dergisi, 65, s.5-18.
  • MENGİ, M. (1987). “Üniversitelerimizde Anadili Öğretimine İlişkin Sorunlar”. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), s.39-44.
  • MİLES, M. B., E HUBERMAN. (1994). An Expanded Sourcebook Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks. Sage Publications. California, USA.
  • İŞERİ, E. (2005). “Küresel Kültürün Simgesi Olan McDonald’s’ın Yerel Kültürlere Etkileri”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kocaeli.
  • KAPLAN, M. (1996). “Türk Dili”. Milli Eğitim Dergisi, 129. Ankara.
  • ÖZKAN, F., M. BAĞDAGÜL (2004). “Yabancı Dillerin Türkçenin Sözdizimine Etkisi”. Bilig, 30, s.95-139.
  • ROBERTSON, R. (1999). Küreselleşme. Bilim ve Sanat Yayınları, 280. Ankara.
  • SAVAŞLAR, Z. (2007). “Küreselleşme ve Sosyal Boyutu”. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • SEYFİ, T. (2006). “Küreselleşme-Kültür İlişkisinin Eğitim Örgütlerini Etkileme Biçimleri (Kayseri Örneği)”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • ŞAHİN, K. “Türkiye’de Küreselleşme Tartışmaları Işığında Ulus Devlete Bakış”. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sakarya.
  • TDK ( 2008). “Büyük Türkçe Sözlük”. www. http://tdk.org.tr/TR.
  • TEMİZYÜREK, F. (2008). “Yabancı Dil Öğretiminde Kültürel Öğeler”. Modern Türklük Araştırmaları Dergisi, 5 (3), s.91-100.
  • TEZCAN, M. (2002). Postmodern ve Küresel Toplumda Eğitim. Anı Yayıncılık. Ankara.
  • TİMUR, T. (2000). Küreselleşme ve Demokrasi Krizi. İmge Kitabevi. Ankara.
  • TUNA, K. (2003) "Küresel mi, Yerel mi: Neler Oluyor Bize?", Sosyoloji Dergisi, 3(6).
  • UCUZSATAR, N. (1999). Dünya Politikasında Küreselleşme ve Atatürk. Ankara.
  • YILDIRIM, A. VE ŞİMŞEK, H. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Genişletilmiş 5. Baskı), Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • YILMAZ, A. (2004). İkinci Küreselleşme Dalgası, Vadi Yayınları. Ankara.
  • ÖZTEKİN A. (2005). “Küreselleşme ve Enformasyonun Serbest Dolaşımı Bağlamında Kitle

“KÜRESEL DİL” KAVRAMININ DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ

Year 2008, Issue: 16, 61 - 82, 09.05.2013

Abstract

The aim of this study is to find out the perceptions and opinions of the last year students of Turkish Language and Literature Department and Foreign languages Education Departments about “Global Language”. For this aim, it was consulted the opinions of 336 students. A questionnaire form consisted of open ended and multiple choice questions was used as a data collection implement. The collected data was analyzed descriptively, and then the results were given quantitatively. The results were came out by making “direct quotations” from the participants opinions. Under the light of the results, it was seen that it was given to some meanings to the concept “global language” such as; “universal language, world language, international language, lingua franca, common language, most wanted language” and the opinion of the need of a global language got more importance and as the reasons “facilitate the international communication, accelaration, remove the misunderstandings caused by the language in communication etc.” were put forward, the opinion that English is the global language got more importance and as the reasons: “English is used in a wide geography, most spoken language in the world, the communication is easier with this language in the world etc” were put forward. 

References

  • AKÇAY, R.C. (2003). “Küreselleşme, Eğitimsel Yoksunluk ve Yetişkin Eğitimi”. Milli Eğitim Eğitim-Kültür-Sanat Dergisi,159, s.29-40. Ankara.
  • AKTAN, C. (2003). Modernite’den Postmodernite’ye Değişim. Çizgi Kitabevi. Konya.
  • BAŞKAN, Ö. (1977). “Yabancı Dilin Anadiline Etkisi”. Türk Dili Dergisi, Türk Dil Kurumu Yayınları, Aralık 315, s.636-641. Ankara.
  • BOZKURT, V. (2000). “Küreselleşme Kavram,Gelişim Yaklaşımlar”. www.isguc.org/memet2. htm (E- dergi). 2 (1). Erişim tarihi: 25.07.2008.
  • DEMİRAY, F. (2006). “Küreselleşmenin Türkiye’de Meydana Getirdiği Sosyo Kültürel Değişikliklerin Günlük Hayattaki İzlerinin 18-25 Yaş Arasındaki Gençler Üzerinde Sosyal Antropolojik Açıdan İncelenmesi”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Ankara.
  • D.T.P. (1995). Dünyada Küreselleşme ve Bölgesel Bütünleşmeler. Ankara.
  • FRİEDMAN, T. (2003). “Küreselleşmenin Geleceği”. Boyner Yayınları. İstanbul.
  • GELEKÇİ, C. (2005). “Türk Aydınının Küreselleşme Sürecine Bakışı”. Hacettepe Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Enstitüsü Dergisi, 2, s.91-112.
  • GÜRDAL, O. (1991). “Enformasyon: Terminolojik Bir Yaklaşım”. Türk Kütüphaneciliği Dergisi,5 (3), s.116-121.
  • KAVCAR, C. (1998) "Türkçe Eğitimi ve Sorunlar". Ankara Üniversitesi Dil Dergisi, 65, s.5-18.
  • MENGİ, M. (1987). “Üniversitelerimizde Anadili Öğretimine İlişkin Sorunlar”. Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 1(2), s.39-44.
  • MİLES, M. B., E HUBERMAN. (1994). An Expanded Sourcebook Qualitative Data Analysis. Thousand Oaks. Sage Publications. California, USA.
  • İŞERİ, E. (2005). “Küresel Kültürün Simgesi Olan McDonald’s’ın Yerel Kültürlere Etkileri”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Kocaeli Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Kocaeli.
  • KAPLAN, M. (1996). “Türk Dili”. Milli Eğitim Dergisi, 129. Ankara.
  • ÖZKAN, F., M. BAĞDAGÜL (2004). “Yabancı Dillerin Türkçenin Sözdizimine Etkisi”. Bilig, 30, s.95-139.
  • ROBERTSON, R. (1999). Küreselleşme. Bilim ve Sanat Yayınları, 280. Ankara.
  • SAVAŞLAR, Z. (2007). “Küreselleşme ve Sosyal Boyutu”. Yayımlanmamış Doktora Tezi. İstanbul Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. İstanbul.
  • SEYFİ, T. (2006). “Küreselleşme-Kültür İlişkisinin Eğitim Örgütlerini Etkileme Biçimleri (Kayseri Örneği)”. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü. Ankara.
  • ŞAHİN, K. “Türkiye’de Küreselleşme Tartışmaları Işığında Ulus Devlete Bakış”. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü. Sakarya.
  • TDK ( 2008). “Büyük Türkçe Sözlük”. www. http://tdk.org.tr/TR.
  • TEMİZYÜREK, F. (2008). “Yabancı Dil Öğretiminde Kültürel Öğeler”. Modern Türklük Araştırmaları Dergisi, 5 (3), s.91-100.
  • TEZCAN, M. (2002). Postmodern ve Küresel Toplumda Eğitim. Anı Yayıncılık. Ankara.
  • TİMUR, T. (2000). Küreselleşme ve Demokrasi Krizi. İmge Kitabevi. Ankara.
  • TUNA, K. (2003) "Küresel mi, Yerel mi: Neler Oluyor Bize?", Sosyoloji Dergisi, 3(6).
  • UCUZSATAR, N. (1999). Dünya Politikasında Küreselleşme ve Atatürk. Ankara.
  • YILDIRIM, A. VE ŞİMŞEK, H. Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (Genişletilmiş 5. Baskı), Seçkin Yayıncılık. Ankara.
  • YILMAZ, A. (2004). İkinci Küreselleşme Dalgası, Vadi Yayınları. Ankara.
  • ÖZTEKİN A. (2005). “Küreselleşme ve Enformasyonun Serbest Dolaşımı Bağlamında Kitle
There are 28 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Emine Kolaç This is me

Publication Date May 9, 2013
Submission Date January 30, 2014
Published in Issue Year 2008 Issue: 16

Cite

APA Kolaç, E. (2013). “KÜRESEL DİL” KAVRAMININ DÜŞÜNDÜRDÜKLERİ. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(16), 61-82.