Bu araştırmada Sakarya ilindeki ilköğretim öğretmenlerinin yapılandırmacı
öğrenme ile ilgili öğretmen yeterliliğinin belirlenmesi amaçlanmıştır.
Araştırmanın evrenini Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesinde 2008–2009
öğretim yılı öğretmenlik uygulamasına katılan dördüncü sınıf öğrencileri
oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplamak amacıyla Karadağ (2007) tarafından
geliştirilen “Yapılandırmacı Öğrenme İle İlgili Öğretmen Yeterlilikleri Ölçeği”
kullanılmıştır. Verilerin analizi SPSS 11 programıyla gerçekleştirilmiştir. Verilerin
analizinde bağımsız örneklemler t – testi ve One way – Anova kullanılmıştır.
Verilerin analizi sonucunda yapılandırmacı öğrenme ölçeğinin dört alt boyutu
içinde öğretmenlerin staj öğrencileri tarafından kısmen yeterli bulundukları
gözlenmiştir. Ayrıca branşı sınıf öğretmenliği olan öğretmenlerin, Türkçe, fen
Bilgisi ve Sosyal Bilgiler öğretmenlerine göre yapılandırmacı öğrenmede staj
öğrencileri tarafından daha yeterli bulundukları gözlenmiştir.
The aim of this research is to determine teachers’ sufficiency in relation to constructivist learning of elementary school teacher of Sakarya State. The subjects of this study Participant of Education practice were the fourth year students of teacher department of Sakarya University Education Faculty in 2008 –2009 academic year. During the study, the data were collected through “Teachers’ Sufficiency Scale in Relation to Constructivist Learning” developed by Karadağ (2007). For the analysis of the data SPSS 11 for Windows program was used and
the mean scores of each item in the scale was calculated and t-test and One way –Anova were used by researchers. The analysis of the data indicated that the four sub dimension of Teachers’ Sufficiency Scale in Relation to Constructivist Learning teachers were appeared partially adequate by stager srudents. Also Class teachers were more adequate than Turkısh teachers, Science teachers and social studies teachers appeared by stager srudents.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 9, 2013 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2008 Issue: 16 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.