The aim of this study is to examine the perceptions of pre-school teachers concerning peer bullying at pre-schools. The study was conducted in the first semester of 2008-2009academic year with 13 pre-school teachers. This study is designed in qualitative research approach in which case study method has been used. A “semi-structured interview form” has been prepared in order to explore the causes of peer-bullying at schools and to identify teachers’ perceptions. “Constant comparative method” has been used in the process of data analysis. Results of study indicate that perceptions of pre-school teachers about bullying are differ from each other. Teachers see parental attitudes and social environment as the causes of bullying. Informing parents was seen as an important activity for preventing bullying in schools. Obtained results were discussed within the framework of related literature and recommendations about bullying for both policy-makers and researchers for future researches were made at the end of the study.
Bu araştırmanın amacı, anasınıfı öğretmenlerinin akran zorbalığı ile ilgili algılarını
incelemektir. Araştırma, 2008–2009 eğitim ve öğretim yılının birinci yarıyılında
Trabzon il merkezinde bulunan ilköğretim okullarının anasınıflarında çalışan 13
öğretmenle yürütülmüştür. Bu çalışmada nitel araştırma yaklaşımının
yöntemlerinden biri olan “özel durum çalışması” kullanılmıştır. Öğretmenlerin
görüşlerini belirlemek amacıyla “yarı yapılandırılmış görüşme formu”
kullanılmıştır. Veri analizi sürecinde “sürekli karşılaştırmalı analiz” tekniği
kullanılmıştır.
Araştırmada elde edilen sonuçlar; anasınıfı öğretmenlerinin zorba davranışlarla
ilgili algılarının farklı olduğu, ebeveyn tutumlarının ve sosyal çevreyi zorbaca
davranışların nedeni olarak gördükleri ve ebeveynlere bilgi vermeyi en önemli
önleme etkinliği olarak belirttiklerini göstermiştir. Araştırmada elde edilen
bulgular literatür çerçevesinde tartışılarak akran zorbalığı konusunda hem ilgililere
hem de bu konuda gelecekte yapılacak araştırmalara ilişkin önerilerde
bulunulmuştur
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 9, 2013 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2009 Issue: 17 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.