Araştırma 10. sınıf öğrencilerinin “Kimyasal Reaksiyonlar ve Enerji” konusunda
başarılarını ve kimya dersine karşı tutumlarını incelemek üzere yapılmıştır. Veriler
bilimsel başarı testi, kimya tutum ölçeği ve mantıksal düşünme yeteneği testi ile
toplanmıştır. Araştırmada öntest-sontest kontrol grubu deneme modeli
kullanılmıştır. Gruplar deney ve kontrol grubu olarak rastgele atanmıştır. Deney ve
kontrol grupları arasındaki tek fark, deney grubunda bazı dersler laboratuvar
ortamında, öğrenci merkezli işlenmiş ve öğrencilerin gruplar halinde deney
yapmalarına imkan sağlanmıştır. Kontrol grubunda ise dersler sınıf ortamında
anlatılmış, ders ile ilgili problemler çözülmüş ve öğretmen merkezli işlenmiştir.
Araştırmanın sonunda ilgili konunun öğretiminde deneysel yöntem kullanılan
sınıfın başarısının, geleneksel öğretim yöntemi kullanılan sınıfa göre daha yüksek
olduğu bulunmuştur.
This study was conducted to assess grade 10 students’ achievements in learning the subject of Chemical Reactions and Energy and their attitudes towards chemistry. All data used in this research was collected by using academic achievement test, chemical attitude scale and logical thinking ability test. In this study, pretest posttest control group test model was employed. One of the groups was randomly selected as experiment group, whereas the other one as the control group. The only difference between the two groups was that students in the experiment group
conducted lessons in a laboratory with a student-centered approach and were allowed to carry out experiments in groups. By comparison, in the control group, the whole lesson was conducted in the classroom setting, and a teacher-centered approach was adopted to deal with subject-related problems. The findings of this study revealed that the achievement level of the class in which the lesson was conducted by using an experimental method was greater than that of the class where the lesson was taught by using a traditional teaching method.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | May 9, 2013 |
Submission Date | January 30, 2014 |
Published in Issue | Year 2009 Issue: 18 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.