Research Article
BibTex RIS Cite

ORTAÖĞRETİMDE KİMYASAL REAKSİYONLAR VE ENERJİ KONUSUNUN ÖĞRETİMİNDE KLASİK VE DENEYSEL YÖNTEMLERİN KARŞILAŞTIRILMASI

Year 2009, Issue: 18, 167 - 189, 09.05.2013

Abstract

Araştırma 10. sınıf öğrencilerinin “Kimyasal Reaksiyonlar ve Enerji” konusunda
başarılarını ve kimya dersine karşı tutumlarını incelemek üzere yapılmıştır. Veriler
bilimsel başarı testi, kimya tutum ölçeği ve mantıksal düşünme yeteneği testi ile
toplanmıştır. Araştırmada öntest-sontest kontrol grubu deneme modeli
kullanılmıştır. Gruplar deney ve kontrol grubu olarak rastgele atanmıştır. Deney ve
kontrol grupları arasındaki tek fark, deney grubunda bazı dersler laboratuvar
ortamında, öğrenci merkezli işlenmiş ve öğrencilerin gruplar halinde deney
yapmalarına imkan sağlanmıştır. Kontrol grubunda ise dersler sınıf ortamında
anlatılmış, ders ile ilgili problemler çözülmüş ve öğretmen merkezli işlenmiştir.
Araştırmanın sonunda ilgili konunun öğretiminde deneysel yöntem kullanılan
sınıfın başarısının, geleneksel öğretim yöntemi kullanılan sınıfa göre daha yüksek
olduğu bulunmuştur.

References

  • Aydoğdu, C. (2000). “Kimya Öğretiminde Deneylerle Zenginleştirilmiş Öğretim ve Geleneksel Problem Çözme Etkinliklerinin Kimya Ders Başarısı Açısından Karşılaştırılması”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 29-31.
  • Bentley, D.ve Watts, M. (1989). Learning and Teaching in School Science; Practical Alternatives. The Open University Press, Buckingham, UK
  • Berberoğlu, G. (1993). “Kimyaya Yönelik Tutumlara İlşkin Çok Boyutlu Bir Ölçeğin Gelişitirilmesi”. Eğitim ve Bilim Sayı 87 s. 29-35.
  • Büyükkaragöz, S. ve Çivi, C. (1991). Genel Öğretim Metotları. Atlas Kitapevi 2. baskı. Konya
  • Çilenti, K. (1985). Fen Eğitimi Teknolojisi. Ankara, Kadıoğlı Matbaası.
  • Deese, C.W., Ramsey, L.L., Walczyk, J. ve Eddy, D. (2000). “Using Demonstrations Assessments to Improve Learning”. Journal of Chemical Education, 77(11), 1511-1516.
  • Erden, M. (1995). “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Sertifikası Derslerine Yönelik Tutumları”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, s. 11, Ankara.
  • Fraenkel, J.R. ve Wallen, E.N. (2003). How to design and evaluate research in education (5th ed.) Ny: McGraw Hil.
  • Geban, Ö., Ertepınar, H., Yılmaz, G., Altan, A. ve Şahbaz, F. (1994). “BDE’in Öğrencilerin Fen Bilgisi Başarılarına ve Fen Bilgisine İlgilerine Etkisi”. I. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, s. 7-11.
  • Güler, M. ve Sağlam, H. (2002). “Biyoloji Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretimin ve Çalışma Yapraklarının Öğrencilerin Başarısı ve Bilgisayara Karşı Tutumlarına Etkileri”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 117-126
  • Herrington, D.G. ve Nakleh, M.B. (2003). “What Defines Effective Chemistry Laboratory Instruction”. Journal of Chemical Education, 80(10), 1197- 1205.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Karjcik, J.S., Czerniak, C.M. ve Berger, C. (1999). Teaching Children Science. Mc Graw-Hill College, Boston
  • Kazancı, B. (1999). Ortaöğretimde Laboratuvar Çalışmasının Öğrencilerin Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi İstanbul.
  • Köklü, N. (1992). “Araştırmaya Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi”. Eğitim ve Bilim, s. 86, ss. 27- 36.
  • Kurt, Ş. ve Akdeniz, A.R. (2004). “Öğretmen Adaylarının Kuvvet Kavramı ile İlgili Yanılgılarını Gidermede Keşfedici Laboratuvar Modelinin Etkisi”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 196-205.
  • Leonard, H.W. (2000). “How do College Students Best Learn Science”. Journal of College Science Teaching, 29, 385-388.
  • Meyer, L.S., Schmidt, S., Nozawa, F. ve Panee, D. (2003). “Using Demonstrations to Promote Student Comprehension in Chemistry”. Journal of Chemical Education, 80(4), 431-435.
  • Neiderhauser, D.S. (1994). “The Role of Computer Assisted Instruction in Supporting Fifth Grade Mathematics Instructions Cognitive and Attitudinal Outcomes”. Doctoral Dissertations, University of Utah, Dissertation Abstracts International, 56(1), 168 A.
  • Özmen, H., Yüksek, H. ve Ayas, A. (1999) “Kimyasal Reaksiyonlar Konusunun Kimya Ders Kitaplrında İşlenişinin Değerlendirilmesi”. DEÜ Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel sayı:10
  • Sarıcayır, H. (2007), Kimya Eğitiminde Kimyasal Tepkimelerde Denge Konusunun Bilgisayar Destekli ve Laboratuvar Temelli Öğretiminin Öğrencilerin Kimya Basarılarına, Hatırlama Duzeylerine ve Tutumlarına Etkisi. Doktora Tezi, Marmara Universitesi Eğitim Bilimleri Enstitusu: İstanbul
  • Temel, H., Oral, B. ve Avanoğlu, Y. (2000) “Kimya Öğrencilerinin Deneye Yönelik Tutumları ile Titrimetri Deneylerini Planlama ve Uygulamaya İlişkin Bilgi ve Becerileri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi”. Çağdaş Eğitim, Sayı:264 (32-38).
  • Tilstra, R. (2001). “Using Journal Articles To Teach Writing Skills for Laboratory Reports in General Chemistry”. Journal of Chemical Education. Cilt 78, No:6.
  • Tobin, K. ve Capie, W. (1981). Teat of Logical Thinking Department of Science Education. University of Georgia, Athens, GA 30602.
  • Üce, M, ve Şahin, M,(2001). “Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Kimya Laboratuvarlar Hakkındaki Görüşleri”. Sempozyumu Maltepe Üniversitesi, İstanbul s.398-402. Kullandıkları
  • Fen Bilimleri Eğitimi
  • Üce, M., Sarıçayır, H. ve Demirkaynak, N. (2003). “Ortaöğretim Kimya Eğitiminde Asitler ve Bazlar Konusunun Öğretiminde Klasik ve Deneysel Yöntemlerin Başarıya ve Kimya Tutumuna Etkisinin Karşılaştırılması”. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimler Dergisi, Sayı:18, s. 93-104, İstanbul
  • Ülgen, G. (1995). Eğitim Psikolojisi Birey ve Öğrenme. Bilim Yayınları, Ankara.
  • Wong, C.K. (2001). “Attitudes and Achievement”. Journal of Research on Computing in Education, 33/5.

A COMPARISON OF THE EFFECTS OF TRADITIONAL AND EXPERIMENTAL METHODS ON THE SUCCESS AND CHEMICAL ATTITUDE OF STUDENTS LEARNING CHEMICAL REACTIONS AND ENERGY

Year 2009, Issue: 18, 167 - 189, 09.05.2013

Abstract

This study was conducted to assess grade 10 students’ achievements in learning the subject of Chemical Reactions and Energy and their attitudes towards chemistry. All data used in this research was collected by using academic achievement test, chemical attitude scale and logical thinking ability test. In this study, pretest posttest control group test model was employed. One of the groups was randomly selected as experiment group, whereas the other one as the control group. The only difference between the two groups was that students in the experiment group
conducted lessons in a laboratory with a student-centered approach and were allowed to carry out experiments in groups. By comparison, in the control group, the whole lesson was conducted in the classroom setting, and a teacher-centered approach was adopted to deal with subject-related problems. The findings of this study revealed that the achievement level of the class in which the lesson was conducted by using an experimental method was greater than that of the class where the lesson was taught by using a traditional teaching method.

References

  • Aydoğdu, C. (2000). “Kimya Öğretiminde Deneylerle Zenginleştirilmiş Öğretim ve Geleneksel Problem Çözme Etkinliklerinin Kimya Ders Başarısı Açısından Karşılaştırılması”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 19, 29-31.
  • Bentley, D.ve Watts, M. (1989). Learning and Teaching in School Science; Practical Alternatives. The Open University Press, Buckingham, UK
  • Berberoğlu, G. (1993). “Kimyaya Yönelik Tutumlara İlşkin Çok Boyutlu Bir Ölçeğin Gelişitirilmesi”. Eğitim ve Bilim Sayı 87 s. 29-35.
  • Büyükkaragöz, S. ve Çivi, C. (1991). Genel Öğretim Metotları. Atlas Kitapevi 2. baskı. Konya
  • Çilenti, K. (1985). Fen Eğitimi Teknolojisi. Ankara, Kadıoğlı Matbaası.
  • Deese, C.W., Ramsey, L.L., Walczyk, J. ve Eddy, D. (2000). “Using Demonstrations Assessments to Improve Learning”. Journal of Chemical Education, 77(11), 1511-1516.
  • Erden, M. (1995). “Öğretmen Adaylarının Öğretmenlik Sertifikası Derslerine Yönelik Tutumları”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, s. 11, Ankara.
  • Fraenkel, J.R. ve Wallen, E.N. (2003). How to design and evaluate research in education (5th ed.) Ny: McGraw Hil.
  • Geban, Ö., Ertepınar, H., Yılmaz, G., Altan, A. ve Şahbaz, F. (1994). “BDE’in Öğrencilerin Fen Bilgisi Başarılarına ve Fen Bilgisine İlgilerine Etkisi”. I. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Sempozyumu, s. 7-11.
  • Güler, M. ve Sağlam, H. (2002). “Biyoloji Öğretiminde Bilgisayar Destekli Öğretimin ve Çalışma Yapraklarının Öğrencilerin Başarısı ve Bilgisayara Karşı Tutumlarına Etkileri”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 117-126
  • Herrington, D.G. ve Nakleh, M.B. (2003). “What Defines Effective Chemistry Laboratory Instruction”. Journal of Chemical Education, 80(10), 1197- 1205.
  • Karasar, N. (2003). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Karjcik, J.S., Czerniak, C.M. ve Berger, C. (1999). Teaching Children Science. Mc Graw-Hill College, Boston
  • Kazancı, B. (1999). Ortaöğretimde Laboratuvar Çalışmasının Öğrencilerin Başarısına Etkisi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi İstanbul.
  • Köklü, N. (1992). “Araştırmaya Yönelik Bir Tutum Ölçeğinin Geliştirilmesi”. Eğitim ve Bilim, s. 86, ss. 27- 36.
  • Kurt, Ş. ve Akdeniz, A.R. (2004). “Öğretmen Adaylarının Kuvvet Kavramı ile İlgili Yanılgılarını Gidermede Keşfedici Laboratuvar Modelinin Etkisi”. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 27, 196-205.
  • Leonard, H.W. (2000). “How do College Students Best Learn Science”. Journal of College Science Teaching, 29, 385-388.
  • Meyer, L.S., Schmidt, S., Nozawa, F. ve Panee, D. (2003). “Using Demonstrations to Promote Student Comprehension in Chemistry”. Journal of Chemical Education, 80(4), 431-435.
  • Neiderhauser, D.S. (1994). “The Role of Computer Assisted Instruction in Supporting Fifth Grade Mathematics Instructions Cognitive and Attitudinal Outcomes”. Doctoral Dissertations, University of Utah, Dissertation Abstracts International, 56(1), 168 A.
  • Özmen, H., Yüksek, H. ve Ayas, A. (1999) “Kimyasal Reaksiyonlar Konusunun Kimya Ders Kitaplrında İşlenişinin Değerlendirilmesi”. DEÜ Buca Eğitim Fakültesi Dergisi, Özel sayı:10
  • Sarıcayır, H. (2007), Kimya Eğitiminde Kimyasal Tepkimelerde Denge Konusunun Bilgisayar Destekli ve Laboratuvar Temelli Öğretiminin Öğrencilerin Kimya Basarılarına, Hatırlama Duzeylerine ve Tutumlarına Etkisi. Doktora Tezi, Marmara Universitesi Eğitim Bilimleri Enstitusu: İstanbul
  • Temel, H., Oral, B. ve Avanoğlu, Y. (2000) “Kimya Öğrencilerinin Deneye Yönelik Tutumları ile Titrimetri Deneylerini Planlama ve Uygulamaya İlişkin Bilgi ve Becerileri Arasındaki İlişkinin Değerlendirilmesi”. Çağdaş Eğitim, Sayı:264 (32-38).
  • Tilstra, R. (2001). “Using Journal Articles To Teach Writing Skills for Laboratory Reports in General Chemistry”. Journal of Chemical Education. Cilt 78, No:6.
  • Tobin, K. ve Capie, W. (1981). Teat of Logical Thinking Department of Science Education. University of Georgia, Athens, GA 30602.
  • Üce, M, ve Şahin, M,(2001). “Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Kimya Laboratuvarlar Hakkındaki Görüşleri”. Sempozyumu Maltepe Üniversitesi, İstanbul s.398-402. Kullandıkları
  • Fen Bilimleri Eğitimi
  • Üce, M., Sarıçayır, H. ve Demirkaynak, N. (2003). “Ortaöğretim Kimya Eğitiminde Asitler ve Bazlar Konusunun Öğretiminde Klasik ve Deneysel Yöntemlerin Başarıya ve Kimya Tutumuna Etkisinin Karşılaştırılması”. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimler Dergisi, Sayı:18, s. 93-104, İstanbul
  • Ülgen, G. (1995). Eğitim Psikolojisi Birey ve Öğrenme. Bilim Yayınları, Ankara.
  • Wong, C.K. (2001). “Attitudes and Achievement”. Journal of Research on Computing in Education, 33/5.
There are 29 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Musa Üce This is me

Hakan Sarıçayır This is me

Fatih Ulusoy This is me

Publication Date May 9, 2013
Submission Date January 30, 2014
Published in Issue Year 2009 Issue: 18

Cite

APA Üce, M., Sarıçayır, H., & Ulusoy, F. (2013). ORTAÖĞRETİMDE KİMYASAL REAKSİYONLAR VE ENERJİ KONUSUNUN ÖĞRETİMİNDE KLASİK VE DENEYSEL YÖNTEMLERİN KARŞILAŞTIRILMASI. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi(18), 167-189.