On account of being both fortifying participation and also being the reflection of daily life, stories have been essential materials in language teaching for ages. The stories which are oral and written cultural products have been conveyed to the digital world via developing communicative technology. With developing technology, lasted maximum three-minute “Digital Stories” which are transferred to the digital media by supporting with audios and visualizations have come out. The purpose of the research is to familiarize the digital storytelling which is powerful in teaching relative to basic language skills’ targets and outcomes which fall within Turkish Language Teaching Program (6,7,8. Grades) (Mİnistry of National Education:2006) to apply in native language education classes. Document analysis has been used in the study which is based on a theoretical basis as data accumulate technique. Descriptive analysis technique has been utilized to analyze the data. In this research, the result has come out that digital storytelling is effective in transferring the native language skills.
Hikâyeler, hem katılımı destekleyen hem de günlük hayatın yansıması olmasından dolayı yüzyıllardır dil öğretiminde önemli birer materyal olmuşlardır. Gelişen iletişim teknolojileri ile sözlü ve yazılı kültür ürünlerinden olan hikâyeler dijital dünyaya taşınmışlardır. Bu gelişen teknoloji ile birlikte bir hikâyenin, ses ve görsel öğelerle desteklenerek dijital ortama aktarılmasıyla oluşan en fazla üç dakikalık “Dijital Hikâyeler” varlığını göstermiştir. Araştırmanın amacı, İlköğretim Türkçe Dersi Öğretim Programı ve Kılavuzu (6., 7., 8. Sınıflar) (MEB:2006)’nda yer alan temel dil becerilerine ait amaç ve kazanımların öğretiminde etkili olan dijital hikaye anlatımlarının, ana dili eğitimi derslerinde kullanılmak üzere tanıtılmasıdır. Kuramsal bir temele dayanan çalışmada veri toplama tekniği olarak doküman analizi kullanılmıştır. Verilerin analizinde ise betimsel analiz tekniğinden yararlanılmıştır. Araştırmada, dijital hikâye anlatımlarının, temel dil becerilerinin aktarılmasında etkili olduğu sonucuna ulaşılmıştır.
Türkçe Eğitimi; Temel Dil Becerileri; Dijital Hikâye Anlatımları; Ana dili eğitimi; Hikâye anlatımı
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 15, 2014 |
Submission Date | October 15, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Issue: 28 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.