According the History Course Secondary Education Program one of the general objectives at the history lesson is to gain the ability to use correct, effective and beautiful Turkish expressions while create written and oral history text. In this study investigated what extent these substances can be realized. For this purpose Anatolian High School, Vocational High School and Imam-Khatib high school students from Grade 10 history course of the 2013-2014 school year students written papers were examined. Descriptive analysis technique was used in this study. As a result, high school students in historical narratives inadequacies and inaccuracies in Turkish, while the use of written expressions were observed.
Orta Öğretim Tarih Dersi Öğretim Programı’nda tarih dersinin genel amaçları arasında “Öğrencilere, tarihsel anlatıları yazılı ve sözlü ifade ederken Türkçeyi doğru, etkili ve güzel kullanma becerisi kazandırmaktır.” şeklinde bir ifade bulunmaktadır. Bu çalışmada, bu maddenin ne ölçüde gerçekleştirilebildiği araştırılmıştır. Bu amaç doğrultusunda Anadolu Lisesi, Meslek lisesi ve İmam-Hatip lisesi okullarından 10. Sınıf öğrencilerinin 2013–2014 Eğitim ve Öğretim yılına ait tarih dersi yazılı kâğıtları incelenmiştir. Yapılan çalışmada tarih dersinde öğrencilerin Türkçeyi yazılı ifade ederken doğru ve etkili kullanma becerisinin ne derecede ortaya konduğu belirlenmiştir. Araştırmada betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Sonuç olarak lise öğrencilerinin tarihsel anlatıları yazılı ifade ederken Türkçeyi kullanımlarında yetersizlikler ve yanlışlıklar görülmüştür.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 24, 2015 |
Submission Date | August 12, 2014 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 29 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.