Dental caries and periodontal diseases are the important health problem in many countries. Therefore, the protection of the oral and dental health is an issue that should be addressed as a priority since the childhood. Like many other habits, the model of the mother and the father have important roles for taking the precautions related to the protection of oral and dental health from early ages. For this reason, we aimed to examine the oral and dental health knowledge and the practice of elementary school students and their mothers. In this study, 100 students attending primary school in Grade 2 and 3 and their mothers (n=92) were our experimental group. The questionnaire developed by the researchers was used to collect the data. The questionnaire was composed questions related to the oral and dental health and questions related to the practices for oral and dental care. The questionnaire was applied to students in the class and to their mothers in a meeting room in small groups. Data was entered into the computer and the percentage and frequency distributions were used to analyze the data. Conclusively, it has been determined that the knowledge of elementary school students and their mothers was not sufficient with respect to oral and dental health. It has been found relations between knowledge and practices of mothers and children about the oral and the dental health. According to the findings and literature, it has been discussed that education about the oral and the dental health should be given to parents and children from the earliest years possible.
Dental caries and periodontal diseases are the important health problem in many countries. Therefore the protection of the oral and dental health is an issue that should be addressed as a priority since the childhood. Like many other habits the model o
Diş çürükleri ve periodontal hastalıklar, Dünya’nın birçok ülkesinde önemli halk sağlığı problemlerindendir. Bu nedenle, ağız ve diş sağlığının korunması, çocukluk döneminden itibaren öncelikli olarak üzerinde durulması gereken bir konudur. Diğer birçok alışkanlık gibi, ağız-diş sağlığının korunması ile ilgili tedbirlerin erken yaşlardan itibaren kazanılmasında da anne babanın model olmasının önemli bir yeri vardır. Bu nedenle bu çalışmada, ilkokul öğrencileri ile annelerinin ağız ve diş sağlığı konusundaki bilgi ve uygulamalarının incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışmada, iki farklı ilkokulda 2. ve 3.sınıfa devam eden 100 öğrenci ile bu öğrencilerin anneleri (n=92) çalışma grubunu oluşturmuştur. Verilerin toplanmasında, araştırmacılar tarafından geliştirilen anket formu kullanılmıştır. Anket formunda ağız ve diş sağlığı konusundaki bilgilerin ve ağız-diş bakımı konusundaki uygulamaların sorgulandığı sorular yer almıştır. Anket öğrencilere sınıf ortamında, annelere ise toplantı odasında küçük gruplar halinde uygulanmıştır. Veriler bilgisayar ortamına girilmiş ve verilerin analizinde yüzde ve frekans dağılımından yararlanılmıştır. Sonuç olarak; ilkokul öğrencileri ve annelerinin ağız diş sağlığı konusundaki bilgilerinin yeterli olmadığı belirlenmiştir. Anne ve çocukların ağız diş sağlığı konusunda bildikleri ile uygulamalarının birbirine yakın olduğu görülmüştür. Elde edilen bulgular ve literatür bilgileri ışığında anne babalara, özellikle çocuklara mümkün olan en erken yıldan itibaren ağız ve diş sağlığı eğitimi verilmesinin önemi tartışılmıştır.
Primary Language | tr;en |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 10, 2015 |
Submission Date | June 10, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 30 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.