1970’li yıllarda ele alınmaya başlanan kariyer kavramı
son zamanlarda iş literatüründe sıkça kullanılan bir sözcük haline gelmiştir.
Kariyer, bir insanın çalışabileceği yıllar boyunca herhangi bir iş alanında
adım adım ve sürekli olarak ilerlemesi, deneyim ve beceri kazanmasıdır. Kişinin
çalışma yaşamı boyunca üstlendiği işlerin bir bütünü olarak tanımlansa da,
kariyer kavramı bu tanımın ötesinde daha geniş bir anlam ifade etmektedir. Bu çalışmanın amacı, 12. sınıf öğretmen ve
öğrencilerinde farklı kariyer algılarını tespit etmektir.Bu amaç doğrultusunda
çalışma, nitel araştırma desenlerinden fenomenolojik desene uygun olarak
repertorygrid görüşme tekniğine uygun tasarlanmıştır.Fenomenolojik desenler,
bireylerin zihin yapılarında gizil olarak saklanan olguları ortaya koymak
ister.Bu yönüyle fenomenolojik çalışmalarda en önemli düşünce, tek tek
bireylerin bakış açılarından bakarak onların bireysel anlam yapılarını ve
niyetlerini anlamaya çalışır. Çalışmanın özelliklerinden kaynaklanan nedenlere
bağlı olarak, araştırmada ölçüt örnekleme tekniği kullanılmıştır. Araştırmaya
katılımda, katılımcıların gönüllü olması
ölçüt olarak belirlenmiştir.Van İli Edremit
Belediye sınırları içerisinde bulunan
liseler arasından seçkisiz örnekleme yöntemine bağlı olarak 2 lise
belirlenmiştir. Seçkisiz yönteme dayalı olarak her okuldan on öğretmen ve on
öğrenci olmak üzere 20 kişi araştırmanın çalışma grubunu oluşturmuştur. Çalışma
grubundan elde edilen veriler; yapılandırılmış görüşme tekniği olan
‘repertorygrid’ tekniği ile toplanmıştır. Yapılan çözümleme sonucunda, kariyer
algısı konusunda öğretmenlerin ve öğrencilerin verdiği 48 farklı cevap beş ana
başlık altında gruplandırılmıştır.Bunlar; toplumsal değer; duygusal özellikler;
mesleki yeterlilikler
ve ilkeler; kişilik özellikleri; ekonomik nedenlerdir .Çalışma sonunda elde edilen bulgular doğrultusunda bazı
öneriler geliştirilmiştir.
Recently, the career concept that is began to deal about
1970’s has become a word which is used frequently in the work literature. The career
is proceeding at a working area of a person step by step and consistently for years,
gaining experience and becoming skillful. Even it is described as the whole of
a person’s works that he has undertaken during all of his occupational life,
the career concept express more extensive meaning beyond this description. The aim
of this study is to determine the career perception of 12th grade students
and teachers. In accordance with this aim, this study is designed properly for repertorygrid
technique and phenomenological pattern which is one of the qualitative research
patterns. Phenomenological patterns want to reveal the facts that are secretly stored
in humans’ mind. Witht his aspect, the most important idea in phenomenological patterns
tries to understand individual sense structures and intentions by means of
looking from each person’s perspective. Due to the features of this study,
criterion sampling technique is used in the research. Being volunteer is
defined as criterion for participation of this survey. With random sampling
method two high schools are chosen amongo the rhighschools in the borders of Edremit
city hall of Van. Based on random sampling method, the study group consists of
20 persons by choosing 10 studentsand 10 teachers from each school. The data obtained
from study group are gathered with repertorygrid techniquethat is a sample of
structured interview technique. In the results of analysis 48 different answers
about teachers’ and students’ career perception are classified under five titles.
These are social values, emotional features, professional competences and principles,
personality characteristics and economic factors. Some suggestions are developed
in accordance with the findings obtained from study.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 30, 2017 |
Submission Date | August 4, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Issue: 33 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.