The main purpose of the study is to examine the accuracy-honesty value perceptions of secondary school students. For this objective, the survey model, one of the quantitative research methods, was used. The research was carried out with 287 secondary school students who continued their education in a secondary school in Körfez district of Kocaeli province after the necessary permissions were obtained. In the data collection process, the “Accuracy-Honesty Value Scale” and a personal information form to collect students' personal information were used to determine the students' perception of honesty and integrity. In the analysis of the data, independent groups t test and one way analysis of variance (ANOVA) were used. As a result of the analyzes carried out, it was concluded that middle school students' perceptions of honesty and integrity were at a high level, and their perceptions differed according to gender and class level.
Bu araştırmanın amacı ortaokul öğrencilerinin doğruluk-dürüstlük değer algılarının incelenmesidir. Bu genel amaç doğrultusunda nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırma, gerekli izinler alındıktan sonra Kocaeli ilinin Körfez ilçesine bağlı bir ortaokulda eğitimine devam eden 287 ortaokul öğrencisi ile yürütülmüştür. Veri toplama sürecinde öğrencilerin doğruluk- dürüstlük değer algısını tespit etmek için “Doğruluk- Dürüstlük Değer Ölçeği” ve kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Verilerin analizinde betimsel istatistik, bağımsız örneklemler t testi ve tek yönlü varyans analizinden (ANOVA) yararlanılmıştır. Yürütülen analizler sonucunda ortaokul öğrencilerinin doğruluk- dürüstlük değer algılarının yüksek düzeyde olduğu, algılarının cinsiyet ve sınıf düzeyine göre farklılık gösterdiği sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Other Fields of Education |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2023 |
Submission Date | May 19, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 23 Issue: 2 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.