Research Article
BibTex RIS Cite

Adults' Perceptions of Moral Values in Digital Environment Scale: Validity and Reliability Study

Year 2023, Volume: 23 Issue: 2, 220 - 233, 29.12.2023
https://doi.org/10.53629/sakaefd.1382556

Abstract

The aim of this study is to adapt the perception scale for moral values in the digital environment developed by Özgen et al. (2020) for middle school students for adults. The study group of the research consisted of 506 adults aged 18+. Data were collected in two stages. First, data were obtained from 30 adult individuals for pilot application; in the second stage, data were obtained from 476 adult individuals for confirmatory factor analysis. As a result of the analyses, the original factor structure of the scale consisting of three factors and 17 items was preserved, and except for 3 items, the items were included in the same factors. The findings obtained with CFA showed that the fit indices were adequate. As a result of the reliability and item analyses of the adapted scale, the cronbach alpha coefficient for reliability was calculated as .831 for CFA, the item-total correlation analyzed for the level of serving the purpose of the items and the 27% upper group and 27% lower group for the discrimination of the items were calculated and the difference between them was examined. As a result of the analyzes, it was concluded that the adapted scale is a valid and reliable measurement tool for measuring adults' perceptions of moral values in the digital environment.

References

  • Acar Güvendir, M. & Özer Özkan, Y. (2022). Tüm yönleriyle ölçek geliştirme süreci. Pegem Yayıncılık.
  • Akbaş, O. (2008). Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler eğitimi dergisi, 6(16), 9-27.
  • Balaman, F. (2015). Dijital Öyküleme Yönteminin Öğrencilerin Toplumsal Değer Yargılarına Etkisi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(8).
  • Bozkurt, A., Hamutoğlu, N. B., Kaban, A. L., Taşçı, G., & Aykul, M. (2021). Dijital bilgi çağı: Dijital toplum, dijital dönüşüm, dijital eğitim ve dijital yeterlilikler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(2), 35-63.
  • Bozkurt, E. (2019). Karakter eğitimi ve değerler eğitimi ile ilgili temel kavramlar. İçinde B. Özer (Ed.), Karakter ve değerler eğitimi (ss. 1-26). Pegem Akademi.
  • Can, A. (2017). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. PegemA.
  • Comrey, A. L., & Lee, H. B. (1992). A first course in factor analysis. (2th Ed.). Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Çepni, S. (2020). Eğitimde “bir adım ötesi” tartışmalarının kavramsal çerçevesini anlamak: dijitalleşme ve insanileşme (etik ve değerler) kavramlarında denge kurma arayışları. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 3(2), 65-79.
  • Çetin, N., & Balanuye, Ç. (2015). Değerler ve eğitim ilişkisi üzerine. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen- Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, (24), 191-203.
  • Deniz, K., & Karagöl, E. (2018). Değerler eğitimi açısından ortaokul Türkçe ders kitapları. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 244-255.
  • Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS. SAGE Publishing.
  • Gümüş, B. (1977). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Kalite Matbaası.
  • Hallinan, B., Kim, B., Mizoroki, S., Scharlach, R., Trillò, T., Thelwall, M., ... & Shifman, L. (2021). The value (s) of social media rituals: a cross-cultural analysis of New Year’s resolutions. Information, Communication & Society, 1-22.
  • Karacaoğlu, H. (2018). Dijital Hikayelerin Türkçe Dersi Değerler Eğitimine Yönelik Etkisinin İncelenmesi (Master's thesis). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erciyes Üniversitesi.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayınevi.
  • Korkmaz, S. (2014). Din psikolojisinde değerler ve Erol Güngör’ün değerler hakkındaki görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (24), 177-199.
  • Korkmazgöz, R. (2019). Değerler Eğitiminin İnanç Sistemi Açısından Değerlendirilmesi. İçinde B. Özer (Ed.), Karakter ve Değerler Eğitimi (ss. 120-143). Pegem Akademi.
  • Min, T. K. (1998, January). A Study on the Hierarchy of Values. In The Paideia Archive: Twentieth World Congress of Philosophy (Vol. 40, pp. 67-75).
  • Parankimalil, J. (2015). Approaches to Educational Technology. Role of Educational Technology in the Teaching-Learning Process: B. Ed. Notes.
  • Şahin, T. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının değerler eğitimi öz-yeterliliklerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi. Anı Yayıncılık.
  • Şentürk, Ş. (2019). Eğitim programlarında değerler. İçinde B. Özer (Ed.), Karakter ve değerler eğitimi ( ss. 146-162). Pegem Akademi.
  • Tabachnick, B.G. and Fidell, L.S. (2014). Using Multivariate Statistics (6th Ed.). Edinburgh: Pearson Education Limited.
  • Uslupehlivan, B. U. E., & Erden, M. K. (2019). Değer eğitiminde dijital öykü kullanımı. Pegem Akademi.
  • Werneck, V. R. (1998, January). Valeur et Culture. In The Paideia Archive: Twentieth World Congress of Philosophy (Vol. 40, pp. 127-135).

Yetişkinlerin Dijital Ortamda Ahlaki Değerlere Dönük Algıları Ölçeği Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması

Year 2023, Volume: 23 Issue: 2, 220 - 233, 29.12.2023
https://doi.org/10.53629/sakaefd.1382556

Abstract

Bu çalışmanın amacı Özgen ve arkadaşları (2020) tarafından ortaokul öğrencilerine yönelik geliştirilen dijital ortamda ahlaki değerlere dönük algı ölçeğinin yetişkinlere yönelik uyarlamasının yapılmasıdır. Araştırmanın çalışma grubu 18+ yaş aralığında olan 506 yetişkin bireyden oluşmuştur. Veriler iki aşamada toplanmıştır. İlk olarak pilot uygulama için 30 yetişkin bireyden; ikinci aşmada doğrulayıcı faktör analizinin yapılması için 476 yetişkin bireyden veri elde edilmiştir. Yapılan analizler neticesinde üç faktör 17 maddeden oluşan ölçeğin orijinal faktör yapısı korunmuş, 3 madde haricinde maddeler aynı faktörlerde yer almıştır. DFA ile elde edilen bulgular uyum indekslerinin yeterli düzeyde olduğunu göstermiştir. Uyarlanan ölçeğin güvenirlik ve madde analizleri neticesinde; güvenirlik için bakılan cronbach alpha katsayısı DFA için .831 olarak hesaplanmış, maddelerin amaca hizmet etme düzeyleri için analiz edilen madde toplam korelasyonu ve maddelerin ayırt ediciliği için %27 üst grup ve %27 alt grup hesaplanarak aralarındaki farka bakılmıştır. Yapılan analizler neticesinde uyarlanan ölçeğin yetişkinlerin dijital ortamda ahlaki değerlere dönük algılarını ölçmek için geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı olduğu sonucuna ulaşılmıştır.

References

  • Acar Güvendir, M. & Özer Özkan, Y. (2022). Tüm yönleriyle ölçek geliştirme süreci. Pegem Yayıncılık.
  • Akbaş, O. (2008). Değer eğitimi akımlarına genel bir bakış. Değerler eğitimi dergisi, 6(16), 9-27.
  • Balaman, F. (2015). Dijital Öyküleme Yönteminin Öğrencilerin Toplumsal Değer Yargılarına Etkisi. Elektronik Eğitim Bilimleri Dergisi, 4(8).
  • Bozkurt, A., Hamutoğlu, N. B., Kaban, A. L., Taşçı, G., & Aykul, M. (2021). Dijital bilgi çağı: Dijital toplum, dijital dönüşüm, dijital eğitim ve dijital yeterlilikler. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 7(2), 35-63.
  • Bozkurt, E. (2019). Karakter eğitimi ve değerler eğitimi ile ilgili temel kavramlar. İçinde B. Özer (Ed.), Karakter ve değerler eğitimi (ss. 1-26). Pegem Akademi.
  • Can, A. (2017). SPSS ile bilimsel araştırma sürecinde nicel veri analizi. PegemA.
  • Comrey, A. L., & Lee, H. B. (1992). A first course in factor analysis. (2th Ed.). Lawrence Erlbaum Associates, Publishers.
  • Çepni, S. (2020). Eğitimde “bir adım ötesi” tartışmalarının kavramsal çerçevesini anlamak: dijitalleşme ve insanileşme (etik ve değerler) kavramlarında denge kurma arayışları. Fen Matematik Girişimcilik ve Teknoloji Eğitimi Dergisi, 3(2), 65-79.
  • Çetin, N., & Balanuye, Ç. (2015). Değerler ve eğitim ilişkisi üzerine. Kaygı. Bursa Uludağ Üniversitesi Fen- Edebiyat Fakültesi Felsefe Dergisi, (24), 191-203.
  • Deniz, K., & Karagöl, E. (2018). Değerler eğitimi açısından ortaokul Türkçe ders kitapları. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 6(2), 244-255.
  • Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS. SAGE Publishing.
  • Gümüş, B. (1977). Eğitimde ölçme ve değerlendirme. Kalite Matbaası.
  • Hallinan, B., Kim, B., Mizoroki, S., Scharlach, R., Trillò, T., Thelwall, M., ... & Shifman, L. (2021). The value (s) of social media rituals: a cross-cultural analysis of New Year’s resolutions. Information, Communication & Society, 1-22.
  • Karacaoğlu, H. (2018). Dijital Hikayelerin Türkçe Dersi Değerler Eğitimine Yönelik Etkisinin İncelenmesi (Master's thesis). Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Erciyes Üniversitesi.
  • Karasar, N. (1999). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel Yayınevi.
  • Korkmaz, S. (2014). Din psikolojisinde değerler ve Erol Güngör’ün değerler hakkındaki görüşleri. Kahramanmaraş Sütçü İmam Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, (24), 177-199.
  • Korkmazgöz, R. (2019). Değerler Eğitiminin İnanç Sistemi Açısından Değerlendirilmesi. İçinde B. Özer (Ed.), Karakter ve Değerler Eğitimi (ss. 120-143). Pegem Akademi.
  • Min, T. K. (1998, January). A Study on the Hierarchy of Values. In The Paideia Archive: Twentieth World Congress of Philosophy (Vol. 40, pp. 67-75).
  • Parankimalil, J. (2015). Approaches to Educational Technology. Role of Educational Technology in the Teaching-Learning Process: B. Ed. Notes.
  • Şahin, T. (2013). Sosyal bilgiler öğretmen adaylarının değerler eğitimi öz-yeterliliklerinin incelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans tezi, Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
  • Seçer, İ. (2015). SPSS ve LISREL ile pratik veri analizi. Anı Yayıncılık.
  • Şentürk, Ş. (2019). Eğitim programlarında değerler. İçinde B. Özer (Ed.), Karakter ve değerler eğitimi ( ss. 146-162). Pegem Akademi.
  • Tabachnick, B.G. and Fidell, L.S. (2014). Using Multivariate Statistics (6th Ed.). Edinburgh: Pearson Education Limited.
  • Uslupehlivan, B. U. E., & Erden, M. K. (2019). Değer eğitiminde dijital öykü kullanımı. Pegem Akademi.
  • Werneck, V. R. (1998, January). Valeur et Culture. In The Paideia Archive: Twentieth World Congress of Philosophy (Vol. 40, pp. 127-135).
There are 25 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Curriculum Development in Education
Journal Section Articles
Authors

Ayşe Nur Yiğitce 0009-0001-7710-4487

Şener Şentürk 0000-0002-0672-7820

Publication Date December 29, 2023
Submission Date October 28, 2023
Acceptance Date December 17, 2023
Published in Issue Year 2023 Volume: 23 Issue: 2

Cite

APA Yiğitce, A. N., & Şentürk, Ş. (2023). Yetişkinlerin Dijital Ortamda Ahlaki Değerlere Dönük Algıları Ölçeği Geçerlik ve Güvenilirlik Çalışması. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(2), 220-233. https://doi.org/10.53629/sakaefd.1382556