Qur'an courses are widespread religious education
institutions serving under the Presidency of Religious Affairs. But, expectations
of students are not limited to religious education from Qur'an courses. One of
them is counseling service. Expectations that gain visibility out of the
religious field show themselves more at social and psychological -Individual
and family- levels. In this study, the functions of Qoran courses are discussed
as an institution providing counseling services for the psychological and
family problems of adult female students. What kind of contributions can be
made for the problems of the students of the Qur'an courses are discussed based
on the information given by the Qur'an course instructors. In our work, it is
argued that the Qur'an course instructors, who are positioned as
"clerics" by students can offer meaningful contributions to the
religious, psychological and social problems of adult female students and that
Qur'an courses can be made more functional and offer considerable contributions
in this regard.
Kur’an Kursları Diyanet İşleri Başkanlığına bağlı olarak
hizmet veren yaygın din eğitimi kurumlarıdır. Ancak öğrencilerin Kur’an kurslarından
beklentileri din eğitimi le sınırlı değildir. Bunlardan biri de danışmanlık
hizmetidir. Dinsel alanın dışında görünürlük kazanan beklentiler daha çok
sosyal ve psikolojik –bireysel ve ailevi gibi- düzeylerde kendini
göstermektedir. Bu çalışmada yetişkin kadın öğrencilerin psikolojik ve ailevi
sorunlarının çözümünde, danışmanlık hizmeti veren bir kurum olarak Kur’an
kurslarının fonksiyonları ele alınmaktadır. Kur’an kurslarının öğrencilerin
problemlerine ne tür katkılarının olabileceği Kur’an kursu öğreticilerinin
(KKÖ) verdiği bilgilere dayalı olarak tartışılmaktadır. Çalışmamızda öğrenciler
tarafından bir “din adamı” olarak konumlandırılan Kur’an kursu öğreticilerinin,
yetişkin kadın öğrencilerin dini, psikolojik ve sosyal problemlerine anlamlı
katkılar sunabileceği, Kur’an kurslarının daha fonksiyonel hale getirilerek bu
konuda ciddi katkılar sunabileceği savunulmaktadır.
Journal Section | Articles |
---|---|
Authors | |
Publication Date | June 15, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 19 Issue: 35 |
SAUIFD accepts the Open Access Journal Policy for expanding and flourishing of knowledge.