Bu
makalede Siyer metinlerinde yer alan mitolojik motifler, anlatılar, bunların
ortaya çıkışı, kaynakları ve diğer kültür havzalarındakilerle benzerlikleri ele
alınmıştır. Bunun için de İslâm kültür havzasına mitolojilerin hangi yollardan
girdiği ve literatür üzerindeki tesiri hakkında kısaca durulmuştur.
Mitolojiler; ırklar, dinler, kültürler arasında devamlı surette hareket halinde
olup âdeta insanlığın ortak mirası konumundadırlar. Mitolojik metinler bu
dolaşımları esnasında gittikleri zihin dünyasının, coğrafyanın, kültürün,
dinin, ırkın rengine bürünmekte, orijinal halleri yerine uyarlanmış, restore
edilmiş bir formda yer almaktadırlar. Her ne kadar kendine has, kendi
dinamiklerinin ürettiği mitolojilere sahiplerse de İslam kültüründe yer alan
mitolojilerin müstakil olmadıklarını, diğer mitolojilerden bağımsız
değerlendirilemeyeceğini söyleyebiliriz. Bütün bu dış mitolojik çevre ile
bağlantılarına rağmen her benzerliğin bir transfer neticesinde gerçekleşmediği
de unutulmamalıdır. İnsanlığın ortak aklının çevresiyle veya inancıyla girdiği
ilişki düzeyi, arada çok uzun zamanlar veya coğrafyalar olsa dahi ortak
tepkileri, duyuşları, hisleri, düşünceleri üretebildiğini ve bunları kendi
metinlerine yansıttıklarını söyleyebiliriz.
In this article, the
mythological motifs, narratives, their emergence, sources and their
similarities in other cultural fields in the Sirah texts are discussed. For
this reason, the ways in which the mythologies entered into the Islamic culture
and the effect on the literature are briefly emphasized. Mythologies are
constantly on the move between races, religions and cultures and are the common
heritage of humanity. The mythological texts take on the color of the mind world,
geography, culture, religion, race that they go during their circulation, and
take their place as a restored and adapted form instead of their original form.
Although they have their own mythologies produced by their own dynamics, we can
say that the mythologies in Islamic culture are not self-contained and cannot
be considered independent of other mythologies. Despite all of its connections
to this external mythological environment, it should be noted that not every
similarity occurs as a result of a transfer. We can say that the level of
relationship that humanity has with the environment or belief of the common
mind, even if there are very long periods or geographies in between, can
produce common reactions, sensations, feelings, thoughts and reflect them in
their own texts.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | History of The Social Sciences, Religious Studies |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2020 |
Submission Date | September 16, 2019 |
Published in Issue | Year 2020 Issue: 1 |