Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

GELENEKSEL ÇÖMLEKÇİLİKTEKİ SU KAPLARI VE ANADOLU, HİNDİSTAN, İSPANYA ÖRNEKLERİ

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 180 - 196, 01.06.2019
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.600446

Öz





Tüm uygarlıklarda ve dünyada hayatımızın ve bizlerin var olmasında en önemli etken olan su;
metabol
izmamızın olmazsa olmazı, tarih boyunca medeniyetlerin en güçlü silahı olması nedeniyle
yer
i gelince savasebebi bazen de barıı simgeleyen çok önemli bir etmen olmutur. nsanolu her
da
im mekânlarını yaamımızın kaynaı olan suyun yanına kurmayı tercih etmiştir. Suya olan
ya
amsal ihtiyaçtan dolayı onu sofralarına kadar getirmek iin de çeşitli taıma kaplarına ihtiyaç
duymu
lardır. Tüm medeniyetlerde ilk su taıma kap ihtiyaçları; insanolunun ilk bulularından biri olan
çömlekç
i ürünlerinden üretilerek karılanmaya çalıılmıtı. Üretilen çömlekçi ürünleri ile su,
ya
amın her alanına kolayca taınmıtır. Çömlekçilik sanatının ilk üretimlerinden biri olan su
kaplarında sadece suyun saklanması ve ta
ınması düünülürken giderek fonksiyonelliğin yanı
sıra beklent
ilere balı olarak değişik toplumlarda kendi kültürlerini yansıtacak özgün ve estetik
formların üret
ilmesi isteği de ön plana çıkmıtır. inde bulunulan dönem ve artlara balı olarak
çömlekç
ilik üretiminde de vazgeçilemez ihtiyaçlardan dolayı farklı arayılara gidilmesine neden
olunmu
tur. Bu arayılar tüm toplumlarda geleneksel çömlekçiliğin ve su kaplarının gelişmesinde
öneml
i etmenlerden biri olarak görülmütür. Bu makalede; Anadolu, Hindistan ve spanya’daki bazı müze ve atölyelerde yapılan incelemeler
sonucunda elde ed
ilen veriler ııında günümüzde unutulmaya yüz tutmugeleneksel çömlek
üret
imi olan su kapları incelenmiştir. 





Kaynakça

  • Arcasoy, A. (1983). Seramik Teknolojisi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları Güner, G. (1988). Anadolu’da Yaşamakta Olan İlkel Çömlekçilik. İstanbul: Ak Yay.
  • Hessenberg, K. (1994). The Saw dust firing. Philedelphia: Press Pennysylvania.
  • İşcan A. (2013). Anadolu Şehrinin Günlük Hayatında Su Kültürü. Anadolu Su Medeniyeti 6 (3), 9
  • Sevim, S., Sevim, C. ve Martinez, E. (2018). İspanya’da Geleneksel Quart Çömlekçiliği ve Siyah Pişirim, Gazi Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fak. Sanat ve Tasarım Dergisi, 21, 143-163
  • Oymak, İ. (2010). Anadolu’da Su Kültünün İzleri, Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 15(1), s:1
  • İNTERNET KAYNAKLARI
  • http-1: https://eodev.com/gorev/7077125 (Erişim tarihi: 21.07.2018)
  • http-2: https://www.diyadinnet.com/YararliBilgiler-1187&Bilgi=su (Erişim tarihi: 22.07.2018)
  • GÖRSEL KAYNAKLAR
  • Görsel 1. http://www.hermetics.org/etiler.html (Erişim Tarihi, 2.09.2018)
  • Görsel 2. http://arkeodenemeler.blogspot.com/2014/06/asarck-hoyuk-ankara-galatia-ayas-ilca.html (Erişim Tarihi, 2.09.2018)
  • Görsel 3. Avanos, Cemalettin SEVİM Kişisel Arşiv
  • Görsel 4 ve 5. https://urun.gittigidiyor.com/antika-sanat/eski-kinik-testi- 374055737 (Erişim Tarihi, 2.09.2018) Görsel 6. https://www.hepsiburada.com/5lt-toprak-su-testisi- surahi-pm-HB00000137HC (Erişim Tarihi, 2.09.2018) Görsel 7. https://sillecomlek.com/market/toprak-testiler/beyaz-avanos-testi/ (Erişim Tarihi, 19.11.2018)
  • Görsel 8. https://www.google.com/search?q=menemen+testileri&tbm(Erişim Tarihi, 2.09.2018)
  • Görsel 9. http://yumurtaliekmek.com/comlek-nedir-ve-nasil-yapilir/(Erişim Tarihi, 2.09.2018)
  • Görsel 10. https://www.google.com/search?q=menemen+testileri&tbm(Erişim Tarihi, 2.09.2018)
  • Görsel 11. http://bilgidnurhorsanali.blogspot.com/2014/07/gezi-staj-5.html (Erişim Tarihi, 2.09.2018)
  • Görsel 12,13,14 Hindistan Rajastan bölgesi seramik atölyeleri, Cemalettin SEVİM Kişisel Arşiv
  • Görsel 15,16,17,18,19,20,21,22,23,24 Hindistan Ramgrah Om Prakash GALAV Kişisel Arşiv
  • Görsel 25,26 La Bisbal Seramik Müzesi, İspanya Fotoğraf, Cemalettin SEVİM Kişisel Arşiv
  • Görsel 27, 28, 29 İspanya-Quart seramik atölyeleri Fotoğraf, Cemalettin SEVİM Kişisel Arşiv

Water Containers in Traditional Pottery and Examples of Anatolia, India and Spain

Yıl 2019, Cilt: 9 Sayı: 1, 180 - 196, 01.06.2019
https://doi.org/10.20488/sanattasarim.600446

Öz









Water, which is the most important factor in the existence of life and us, and the building stone
of human metabol
ism, has been a very important factor symbolizing both the cause of war and
peace, as
it is the most powerful weapon of civilizations throughout history. Human beings have
preferred to set up res
idential areas in every area alongside the water source. Because of the vital
necess
ity of water, they needed various transport containers to bring it to their table. In all civilizations, pottery products were the water suppliers, which was one of the first
d
iscoveries of mankind as the first water transportation containers. With the pottery products,
water was eas
ily transported to every area of life. In the water pots, one of the earliest productions
of pottery art, the a
im was to keep and carry water, yet in time the desire to produce unique
and aesthet
ic forms that reflected different cultures became prominent. The time period and its
cond
itions led to new pursuits in the pottery production to meet the emerging needs. This is one
of the factors that play an
important role in the development of traditional pottery and water
conta
iners in all communities. In this article, water containers that fade into oblivion as the artifacts of traditional pottery
product
ion are examined depending on the results of investigations in some museums and ateliers
in Anatolia, India and Spain. 





Kaynakça

  • Arcasoy, A. (1983). Seramik Teknolojisi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi Yayınları Güner, G. (1988). Anadolu’da Yaşamakta Olan İlkel Çömlekçilik. İstanbul: Ak Yay.
  • Hessenberg, K. (1994). The Saw dust firing. Philedelphia: Press Pennysylvania.
  • İşcan A. (2013). Anadolu Şehrinin Günlük Hayatında Su Kültürü. Anadolu Su Medeniyeti 6 (3), 9
  • Sevim, S., Sevim, C. ve Martinez, E. (2018). İspanya’da Geleneksel Quart Çömlekçiliği ve Siyah Pişirim, Gazi Üniversitesi, Güzel Sanatlar Fak. Sanat ve Tasarım Dergisi, 21, 143-163
  • Oymak, İ. (2010). Anadolu’da Su Kültünün İzleri, Fırat Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 15(1), s:1
  • İNTERNET KAYNAKLARI
  • http-1: https://eodev.com/gorev/7077125 (Erişim tarihi: 21.07.2018)
  • http-2: https://www.diyadinnet.com/YararliBilgiler-1187&Bilgi=su (Erişim tarihi: 22.07.2018)
  • GÖRSEL KAYNAKLAR
  • Görsel 1. http://www.hermetics.org/etiler.html (Erişim Tarihi, 2.09.2018)
  • Görsel 2. http://arkeodenemeler.blogspot.com/2014/06/asarck-hoyuk-ankara-galatia-ayas-ilca.html (Erişim Tarihi, 2.09.2018)
  • Görsel 3. Avanos, Cemalettin SEVİM Kişisel Arşiv
  • Görsel 4 ve 5. https://urun.gittigidiyor.com/antika-sanat/eski-kinik-testi- 374055737 (Erişim Tarihi, 2.09.2018) Görsel 6. https://www.hepsiburada.com/5lt-toprak-su-testisi- surahi-pm-HB00000137HC (Erişim Tarihi, 2.09.2018) Görsel 7. https://sillecomlek.com/market/toprak-testiler/beyaz-avanos-testi/ (Erişim Tarihi, 19.11.2018)
  • Görsel 8. https://www.google.com/search?q=menemen+testileri&tbm(Erişim Tarihi, 2.09.2018)
  • Görsel 9. http://yumurtaliekmek.com/comlek-nedir-ve-nasil-yapilir/(Erişim Tarihi, 2.09.2018)
  • Görsel 10. https://www.google.com/search?q=menemen+testileri&tbm(Erişim Tarihi, 2.09.2018)
  • Görsel 11. http://bilgidnurhorsanali.blogspot.com/2014/07/gezi-staj-5.html (Erişim Tarihi, 2.09.2018)
  • Görsel 12,13,14 Hindistan Rajastan bölgesi seramik atölyeleri, Cemalettin SEVİM Kişisel Arşiv
  • Görsel 15,16,17,18,19,20,21,22,23,24 Hindistan Ramgrah Om Prakash GALAV Kişisel Arşiv
  • Görsel 25,26 La Bisbal Seramik Müzesi, İspanya Fotoğraf, Cemalettin SEVİM Kişisel Arşiv
  • Görsel 27, 28, 29 İspanya-Quart seramik atölyeleri Fotoğraf, Cemalettin SEVİM Kişisel Arşiv
Toplam 21 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Cemalettin Sevı̇m

Yayımlanma Tarihi 1 Haziran 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 9 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Sevı̇m C. (2019). GELENEKSEL ÇÖMLEKÇİLİKTEKİ SU KAPLARI VE ANADOLU, HİNDİSTAN, İSPANYA ÖRNEKLERİ. Sanat Ve Tasarım Dergisi, 9(1), 180-196. https://doi.org/10.20488/sanattasarim.600446