Artırılmış Gerçeklik, gerçek dünyada bulunan nesneleri referans alıp, nesnenin dijital bir katman ile
zenginleştirilmesi olarak tanımlanmaktadır. Başta eğlence sektörü olmak üzere, birçok alanda artırılmış
gerçeklik teknolojisi kullanılmaktadır. Bu alanlardan biri olan müzeler artırılmış gerçekliğin kullanımı ile
insanlara müze deneyimlerinde farklı bir bakış açısı katmayı başarmıştır. Özellikle kültürel bağlamda pek
çok müzede artırılmış gerçekliğin kullanımına dair örnekler görmek mümkün olmakla birlikte, ülkemiz
müzelerinde bu teknolojinin kullanımının yaygın olmadığı görülmektedir.
Bu çalışmada, ziyaretçilerin kültür, teknoloji ve müze farkındalığını pekiştirmek adına tarihi eserler için
artırılmış gerçeklik tasarımları geliştirilmiş, tasarımlar NFT ortamında listelenmiş ve NFT– Metaverse
kavramlarının müzeciliğin geleceğinde nasıl değerlendirilebileceği konuları ele alınmıştır. Ayrıca ziyaretçiler
için bilgilendirme tasarımları uygulanmış ve insanların müzeyi ziyaret etmeden artırılmış gerçekliği
deneyimleyebilecekleri bir internet sitesi de tasarlanıp, yayına alınmıştır. Çalışmanın, ilk kez bir arkeoloji
müzesi için artırılmış gerçeklik tasarımları üretilmiş olması ve NFT - Metaverse kavramları ile ilişkilendirilmiş
olması bağlamında literatüre özgün katkılar sunacağı düşünülmektedir. Ayrıca çalışmada yeni bir gerçeklik
türü olan paralel gerçeklik kavramı literatürde ilk kez ele alınmış, artırılmış gerçeklik, sanal gerçeklik ve
karma gerçeklik teknolojileri ile karşılaştırmalı olarak incelenmiştir.
Augmented Reality is defined as taking the objects in the real world as a reference and enriching the object
with a digital layer. Augmented reality technology is used in many areas, especially in the entertainment
industry. Museums, one of these areas, have managed to add a different perspective to people’s museum
experiences with the use of augmented reality. Although it is possible to see examples of the use of augmented
reality in many museums, especially in the cultural context, it is seen that the use of this technology is not
common in the museums of our country.
In this study, augmented reality designs were produced for historical artifacts in order to increase the awareness
of visitors to culture, technology and museums. The designs are listed on the NFT platform and how NFT
– Metaverse concepts can be evaluated in the future of museums is discussed. In addition, informational
designs were applied for the visitors and a website where people could experience augmented reality without
visiting the museum was designed and published. It is thought that the study will make original contributions
to the literature in the context of producing augmented reality designs for an archeology museum for the first
time and review the concepts of NFT and Metaverse. Also, in this study, the concept of parallel reality, which
is a new type of reality, was discussed for the first time in the literature and compared with augmented reality,
virtual reality and mixed reality technologies.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Graphic Design |
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 15, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 13 Issue: 1 |