In this research, which was designed as a qualitative study with a descriptive approach,
“How is the relationship between worship and Mass which is one of the choral music genres
in the Christian tradition and what is the structure of Mass?” search for an answer to the
question. While examining the worship in the church, the Order of Catholic Holy Mass book
was used and 7 missa were determined and examined by the typical case sampling method,
which is one of the non-probabilistic sampling methods. While collecting the data, a literature
review was made. While analyzing the data, document analysis was used by using
techniques such as description, explanation and association. In order to better understand
the structure of missa, the durations of the sections were determined, calculated and interpreted
using the selected audio recordings. While interpreting, the parts of the Holy Mass
and Mass (musical) were associated and explained. In the light of the findings, the following
conclusions were reached: The parts of Kýrie, Glória, Credo, Sanctus-Benedíctus and Agnus
Dei in the Holy Mass constitute the parts of Mass (musical). It is observed that the Mass
composed of huge amount of the musical parts of the Holy Mass. In the Middle Ages and
Renaissance, Mass was sung by only choir. With the Baroque period, orchestra and soloists
was included in choir. 27.72% of the text used is reserved for Glória, 53.80% for Credo. In
the calculation, the golden ratio corresponds to Credo in 5 of 7 works and Glória in 2 of
them. The Credo and Glória sections are the sections with the most temporal weight in the
missa. This may be due not only to the fact that there are more words in these sections than
in the other sections, but also to the fact that the text contains themes of faith and praise.
Choral music Religious music Missa Catholic church music Liturgical music
Betimsel bir yaklaşımla, nitel bir çalışma olarak tasarlanmış olan bu araştırmada “Hristiyan
geleneği içinde koro müziği türlerinden biri olan missanın ibadet ile ilişkisi ve yapısı
nasıldır?” sorusuna yanıt aranmıştır. Kilisede ibadet incelenirken Katolik ayin kitabı kullanılmış
ve olasılığa dayalı olmayan örneklem yöntemlerinden olan tipik durum örneklem
yöntemi ile 7 missa belirlenmiş ve incelenmiştir. Veriler toplanırken literatür taraması
yapılmıştır. Veriler analiz edilirken betimleme, açıklama ve ilişkilendirme gibi tekniklerden
faydalanarak doküman analizi yapılmıştır. Missanın yapısını daha iyi anlayabilmek
için seçilmiş olan ses kayıtları kullanılarak bölümlerin süreleri belirlenmiş, hesaplanmış
ve yorumlanmıştır. Yorumlama yapılırken Kutsal Ayin ve missaların bölümleri birbiriyle
ilişkilendirilmiş ve açıklanmıştır. Bulgular ışığında başlıca şu sonuçlara ulaşılmıştır: Kutsal
Ayindeki Kýrie, Glória, Credo, Sanctus-Benedíctus ve Agnus Dei bölümleri missanın
bölümlerini oluşturmaktadır. Missanın, Kutsal Ayinin müzikli yapılan kısımlarının büyük
bir kısmından oluştuğu görülmüştür. Orta Çağ ve Rönesansta sadece koro ile seslendirilen
missaya Barok Dönem ile birlikte orkestra ve solistler de dahil edilmiştir. Kullanılan metnin
%27,72’si Glória, %53,80’i Credo bölümüne ayrılmıştır. Yapılan hesaplamada altın
oran; 7 eserin 5’inde Credo’ya, 2 tanesinde Glória’ya denk gelmektedir. Bu bölümler zamansal
ağırlığı en fazla olan bölümlerdir. Bunun sebebi; bu bölümlerdeki sözcüklerin diğer
bölümlere göre daha fazla olmasından bağımsız olarak metnin inanç ve övgü temalarını
içeriyor olmasıyla ilgili olabilir.
Koro müziği Dinî müzik Missa Katolik kilise müziği Ayinsel müzik
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Müzik (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 1 |