Muammer Sun's works are mostly included in the repertoires of choir lessons. Muammer Sun contributes
not only to the musical education of children but also to the education of young people,
with many school songs, folk song arrangements, and choral works he composed. In addition,
the composer provides great convenience in the selection of works aimed at the targeted gains
in choir education with the choir repertoire and the extended chorus repertoire for Youth Choirs
books. This study aimed to determine the use of Muammer Sun's works, the works of the composer
performed in choir lessons, the selection of works, and the importance of these works in
terms of choir education. For this purpose, interviews were held with the choir lecturers working
in the music education departments. In the research, in which the phenomenological approach,
one of the qualitative research methods, was adopted, the interview method was used as the data
collection tool. As a result of the interviews, it was determined that all the lecturers participating
in the research benefited from the choral works of Muammer Sun. In addition, it has been stated
by the instructors that the composer's works are very suitable for realizing the target behaviors
determined in the choir lessons, that the works are suitable, especially in terms of prosody, richness
in harmonic terms, ease to learn, introducing polyphony, appealing to students, and reinforcing
national feelings.
Koro derslerinin repertuvarlarında Muammer Sun’un eserlerine çoğunlukla yer verilmektedirler.
Muammer Sun bestelediği pek çok şarkı, türkü düzenlemeleri ve koro eserleriyle sadece çocukların
müzik eğitimine değil gençlerin de eğitimine katkıda bulunmaktadır. Bunun yanı sıra besteci Koro
Dağarcığı ve Gençlik Koroları için Genişletilmiş Koro Dağarı kitapları ile koro eğitiminde hedeflenen
kazanımlara yönelik eser seçiminde büyük kolaylık sağlamaktadır. Araştırma ile Muammer
Sun’un eserlerinin kullanılma durumu, bestecinin koro derslerinde seslendirilen eserleri, eser
seçimi ve bu eserlerin koro eğitimi açısından öneminin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Bu amaç
doğrultusunda müzik eğitimi ana bilim dallarında görev yapan koro öğretim elemanları ile görüşmeler
yapılmıştır. Nitel araştırma yöntemlerinden fenomenolojik yaklaşımın benimsendiği araştırmada
veri toplama aracı olarak görüşme yöntemi kullanılmıştır. Yapılan görüşmeler sonucunda
araştırmaya katılan tüm öğretim elemanlarının Muammer Sun’un koro eserlerinden yararlandığı
belirlenmiştir. Ayrıca bestecinin eserlerinin koro derslerinde belirlenen hedef davranışları gerçekleştirmek
için çok uygun olduğu, eserlerin özellikle prozodi açısından uygunluğu, armonik açıdan
zenginliği, kolay öğrenilebilirliği, çoksesliliği tanıtması, öğrencilere hitap etmesi ve milli duyguları
pekiştirmesi nedeniyle kullanıldığı öğretim elemanları tarafından belirtilmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2023 |
Submission Date | January 4, 2022 |
Published in Issue | Year 2023 Issue: 41 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License