Objective: This research was conducted to determine the relationship between fear of compassion and commitment to professional values in nursing students.
Method(s): This descriptive and relational study included 121 nursing students at a university in 2022. Data were collected using the Student Identification Form, the Fear of Compassion Scale, and the Nurses' Professional Values Scale-Revised. The data was evaluated percentage, mean and Spearman correlation analysis were used, Mann-Whitney U test and Kruskal Wallis test were used in non-parametric analysis were used.
Results: According to the Fear of Compassion Scale of the students, the level of fear of showing compassion to others was close to the average, however, it was determined that the level of fear of responding to the compassion from others, and the level of fear of showing understanding and compassion for oneself were below the average. It was determined that the mean score of the Nurses' Professional Values Scale-Revised of the students was above the average. It was found that there was a weak and negative significant difference between the level of fear of showing self-understanding and compassion and commitment to professional values (p<0.01). In addition, there was a statistically significant difference between gender and the sub-dimensions of Fear of Compassion (p<0.05).
Conclusion: It has been determined that the level of commitment to professional values increases as the level of fear of showing understanding and compassion towards oneself decreases.
Amaç: Bu çalışma, hemşirelik öğrencilerinde şefkat korkusunun mesleki değerlere bağlılık ile ilişkisini belirlemek amacıyla yapılmıştır.
Yöntem: Tanımlayıcı ve ilişki arayıcı olarak 2022 yılında gerçekleştirilen çalışmaya Sakarya’da bir üniversitedeki 121 hemşirelik öğrencisi katılmıştır. Veriler Öğrenci Tanılama Formu, Şefkat Korkusu Ölçeği ve Hemşirelerin Mesleki Değerleri Ölçeği-Revize (HMDÖ-R) kullanılarak toplanmıştır. Verilerin değerlendirilmesinde yüzdelik, ortalama, Spearman korelasyon analiz; non-parametrik analizde Mann-Whitney U testi ve Kruskal Wallis testi kullanılmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin Şefkat Korkusu Ölçeği’ne göre başkalarına anlayış ve şefkat göstermekten korkma düzeyinin ortalamaya yakın olduğu, başkalarından gelen şefkate karşılık vermekten korkma ve kendine şefkat göstermekten korkma düzeyinin ortalamanın altında olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin HMDÖ-R puan ortalamasının ortalamanın üzerinde olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin kendine anlayış ve şefkat göstermekten korkma düzeyi ile mesleki değerlere bağlılık arasında negatif yönde anlamlı farklılık olduğu bulunmuştur (p<0,01). Ayrıca cinsiyet ile Şefkat Korkusu Ölçeği alt boyutları arasında istatistiksel olarak anlamlı farklılık olduğu (p<0,05).
Sonuç: Öğrencilerin kendine karşı anlayış ve şefkat göstermekten korkma düzeyi azaldıkça mesleki değerlere bağlılık düzeylerinin arttığı belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Nursing |
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2022 |
Submission Date | July 26, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 5 Issue: 3 |
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.