This empirical study investigates the relationship between the inventory trends of M113 armored vehicles and sustainable design strategies in the defense sectors of Türkiye and the USA with the perspective of industrial design. Utilizing ARIMA modeling and linear correlation analysis, data collected up to 2022 reveals distinct patterns in vehicle inventory dynamics. The ARIMA analysis produced reliable coefficients despite limited data availability, suggesting feasible numerical assessments. Results indicate that in the USA, the introduction of alternative vehicles such as the Bradley, designed with sustainable principles, led to the phased reduction of M113s. Conversely, Türkiye's inventory trends reflect a linear relationship between the absence of vehicles with design integrity and sustained M113 usage, with modernization efforts prolonging its presence. The study underscores the economic advantages of implementing sustainable product design strategies in armored vehicle development, particularly evident in the USA's production of the Abrams tank and Bradley tracked armored carrier. Despite Türkiye's prolonged reliance on M113s, it highlights the necessity of comprehensive feedback mechanisms and professional units to perform sustainable design strategies. Moreover, it reveals the inefficiency of solely relying on modernization for operational vehicle counts in developing countries, emphasizing the importance of balancing technological advancements with vehicle design integrity. This study sheds light on the evolving nature of sustainable design strategies in defense sectors, urging countries to integrate comprehensive feedback mechanisms and design integrity principles into their armored vehicle development processes for long-term effectiveness and economic viability.
Bu deneysel çalışma, Türkiye ve ABD savunma sektörlerindeki M113 zırhlı araç envanter eğilimleri ile sürdürülebilir tasarım stratejileri arasındaki ilişkiyi endüstriyel tasarım açısından araştırmaktadır. ARIMA modellemesi ve doğrusal korelasyon analizi kullanılarak 2022'ye kadar toplanan veriler, araç envanteri dinamiklerinde belirgin desenler ortaya koymaktadır. Sınırlı veri bulunabilirliğine rağmen ARIMA analizi güvenilir katsayılar üretmiş ve uygulanabilir sayısal değerlendirmeler önermiştir. Bulgular, ABD'de, sürdürülebilir prensiplerle tasarlanmış Bradley gibi alternatif araçların tanıtılmasının, M113'lerin aşamalı olarak azalmasına yol açtığını göstermektedir. Buna karşılık, Türkiye'nin envanter trendleri, tasarım bütünlüğüne sahip araçların eksikliği ile sürdürülen M113 kullanımı arasında doğrusal bir ilişki yansıtmakta ve modernizasyon çabaları varlığını uzatmaktadır. Çalışma, zırhlı araç geliştirme sürecinde sürdürülebilir ürün tasarım stratejilerinin uygulanmasının ekonomik avantajlarını vurgulamakta, özellikle ABD'nin Abrams tankı ve Bradley paletli zırhlı taşıyıcısının üretiminde açıkça görülmektedir. Türkiye'de M113'lere uzun süreli bağımlılığa rağmen, sürdürülebilir tasarım stratejilerini uygulamak için kapsamlı geri bildirim mekanizmaları ve profesyonel birimlerin gerekliliği vurgulanmaktadır. Ayrıca, gelişmekte olan ülkelerde operasyonel araç sayıları sadece modernizasyona dayanmanın etkin olmadığını göstermektedir. Teknolojik gelişmelerle araç tasarım bütünlüğü arasında denge kurmanın önemi vurgulanmaktadır. Bu çalışma, savunma sektörlerinde sürdürülebilir tasarım stratejilerinin evrilen doğasına ışık tutmakta ve ülkeleri uzun vadeli etkinlik ve ekonomik sağlamlık için kapsamlı geri bildirim mekanizmalarını ve tasarım stratejilerinin evrilen doğasına ışık tutmakta ve ülkeleri uzun vadeli etkinlik ve ekonomik sağlamlık için kapsamlı geri bildirim mekanizmalarını ve tasarım bütünlüğü prensiplerini zırhlı araç geliştirme süreçlerine entegre etmeye çağırmaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Defence Studies, International Relations (Other) |
Journal Section | The Journal of Defence and War Studies June 2024 |
Authors | |
Publication Date | June 28, 2024 |
Submission Date | October 16, 2023 |
Acceptance Date | April 22, 2024 |
Published in Issue | Year 2024 Volume: 34 Issue: 1 |