Research Article
BibTex RIS Cite

HASTANELERİN POLİKLİNİKLERİNE BAŞVURAN HASTALARIN HEKİME GÜVENİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER

Year 2024, Issue: 1, 1 - 12, 28.09.2024
https://doi.org/10.35375/sayod.1529620

Abstract

Bu çalışma hastanelerin polikliniklerine başvuran hastaların hekime olan güvenini etkileyen faktörleri belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma tanımlayıcı kesitsel tipte olup, evrenini 30.01.2023-03.03.2023 tarihleri arasında bir eğitim ve araştırma, bir devlet ve bir özel hastanenin polikliniklerine başvuran 18 yaş ve üzeri bireyler oluşturmuştur. Araştırmaya toplam 753 hasta katılım sağlamıştır. Çalışmada veriler kişisel bilgi formu ve hastaların hekime güvenini ölçmek amacıyla geliştirilen “Wake Forest Hekime Güven Ölçeği” ile toplanmıştır. Çalışmada ölçek toplam puan ortalaması X ̅=4,16 olarak saptanmış olup, ortaokul ve ön lisans mezunu olan hastaların, aynı hekime dört veya daha fazla kez başvuran hastaların, hasta hekim arasındaki iletişimden memnun olan hastaların, mevcut yaşam durumundan memnuniyeti yüksek olanlarınve Özel Hastaneye başvuran hastaların hekime olan güven düzeyi istatistiksel olarak anlamlı derecede yüksek bulunmuştur. Sonuç olarak hastanelerin polikliniklerine başvuran hastaların hekimine güvenini etkileyen bazı sosyo-demografik özellikler saptanmıştır, hekime güven düzeyi genel olarak yüksektir (X ̅=4,16).

Supporting Institution

SİVAS CUMHURİYET ÜNİVERSİTESİ - BİLİMSEL ARAŞTIRMA PROJELERİ KOORDİNASYON BİRİMİ (CÜBAP)

Project Number

SBF-2023-100

References

  • Al‐Borie, H. M., & Sheikh Damanhouri, A. M. (2013). Patients' satisfaction of service quality in Saudi hospitals: a SERVQUAL analysis. *International Journal of Health Care Quality Assurance, 26*(1), 20-30.
  • Atilla, G., Oksay, A., & Erdem, R. (2012). Hekim-hasta iletişimi üzerine nitel bir ön çalışma. *İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (43)*, 23-37.
  • Avcı, Y. D. (2016). Kişisel sağlık sorumluluğu. *TAF Preventive Medicine Bulletin, 15*(3), 259-266.
  • Biglu, M. H., Nateq, F., Ghojazadeh, M., & Asgharzadeh, A. (2017). Communication skills of physicians and patients’ satisfaction. *Materia socio-medica, 29*(3), 192.
  • Blendon, R. J., Benson, J. M., & Hero, J. O. (2014). Public trust in physicians—US medicine in international perspective. *New England Journal of Medicine (NEJM), 371*(17), 1570-1572.
  • Deniz, S. ve Çimen, M. (2021). Hekimlere güven düzey belirleme yönelik bir araştırma. *Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8*(1), 10-16.
  • Ertong, G. (2011). Sağlık Sisteminde Hekim Hasta İlişkisi ve Güven Unsuru. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Freburger, J. K., Callahan, L. F., Currey, S. S., & Anderson, L. A. (2003). Use of the Trust in Physician Scale in patients with rheumatic disease: psychometric properties and correlates of trust in the rheumatologist. *Arthritis Care & Research: Official Journal of the American College of Rheumatology, 49*(1), 51-58.
  • Gu, L., Tian, B., Xin, Y., Zhang, S., Li, J., & Sun, Z. (2022). Patient Perception of Doctor Communication Skills and Patient Trust in Rural Primary Health Care: The Mediating Role of Health Service Quality. *BMC Primary Care, 23*(1), 1-10.
  • Gülcemal, E., & Keklik, B. (2016). Hastaların hekimlere duydukları güveni etkileyen faktörlerin incelenmesine yönelik bir araştırma: Isparta ili örneği. *Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8*(14), 64-87.
  • Güncel Türkçe Sözlük, (2023), Türk Dil Kurumu, https://sozluk.gov.tr/.
  • Hall, M. A., Camacho, F., Dugan, E., & Balkrishnan, R. (2002). Trust in the medical profession: conceptual and measurement issues. *Health Services Research, 37*(5), 1419-1439.
  • Karayiğit, D. Z., & Cingi, C. C. (2021). Hekimlerin sosyal iletişim becerileri. *Pamukkale Tıp Dergisi, 14*(1), 191-200.
  • Karsavuran, S., Kaya, S., & Akturan, S. (2011). Hasta-hekim iletişiminde güven: bir genel cerrahi polikliniği örneği. *Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 14*(2), 185-212.
  • Kim, K., Ahn, S., Lee, B., Lee, K., Yoo, S., Lee, K., ... & Kim, Y. B. (2018). Factors associated with patients’ choice of physician in the Korean population: Database analyses of a tertiary hospital. *PLoS One, 13*(1), e0190472.
  • LaVeist, T. A., Nuru-Jeter, A., & Jones, K. E. (2003). The association of doctor-patient race concordance with health services utilization. *Journal Of Public Health Policy, 24*(3-4), 312-323.
  • Levinson, W., Hudak, P., & Tricco, A. C. (2013). A systematic review of surgeon–patient communication: strengths and opportunities for improvement. *Patient Education And Counseling, 93*(1), 3-17.
  • Mahmud, A. (2009). Doctor-patient relationship. *Pulse, Medical Journal of Apollo Hospitals Dhaka, July, 3*(1), 12-14.
  • Mainous, A. G. vd. (2001), Continuity of care and trust in one's physician: evidence from primary care in the united states and the united kingdom, *Family Medicine, Vol. 33*(1), p. 22-29.
  • Mercado, F., Mercado, M., Myers, N., Hewit, M., & Haller, N. A. (2012). Patient preferences in choosing a primary care physician. *Journal of primary care & community health, 3*(2), 125-131.
  • Mercer, S. W., & Reynolds, W. J. (2002). Empathy and quality of care. *British Journal of General Practice, 52*(Suppl), S9-12.
  • Oates, J., Weston, W. W., & Jordan, J. (2000). The impact of patient-centered care on outcomes. *Family Practice, 49*(9), 796-804.
  • Pellegrini, C. A. (2017). Trust: the keystone of the patient-physician relationship. *Journal of the American College of Surgeons, 224*(2), 95-102.
  • Segers, S., & Mertes, H. (2022). The curious case of “trust” in the light of changing doctor–patient relationships. *Bioethics, 36*(8), 849-857.
  • Street Jr, R. L., Makoul, G., Arora, N. K., & Epstein, R. M. (2009). How does communication heal? Pathways linking clinician–patient communication to health outcomes. *Patient Education And Counseling, 74*(3), 295-301.
  • Taner, T., & Antony, J. (2006). Comparing public and private hospital care service quality in Turkey. *Leadership İn Health Services, 19*(2), 1-10.
  • Temel, K., & Aydın, M. (2018). Sağlık hizmetlerinde, hasta-hekim ilişkisinde yaşanan bilgi asimetrisinin ortaya çıkardığı ekonomik sorunlar: Çanakkale örneği. *Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 21*(4), 745-765.
  • Thom, D. H., Hall, M. A., & Pawlson, L. G. (2004). Measuring patients’ trust in physicians when assessing quality of care. *Health Affairs, 23*(4), 124-132.
  • Thom, D. H., Ribisl, K. M., Stewart, A. L., & Luke, D. A. (1999). Further validation and reliability testing of the Trust in Physician Scale. *Medical care, 37*(5), 510-517.
  • Trachtenberg, F., Dugan, E., & Hall, M. A. (2005). How patients' trust relates to their involvement in medical care. *Journal of Family Practice, 54*(4), 344-354.
  • Wu, Q., Jin, Z., & Wang, P. (2022). The relationship between the physician-patient relationship, physician empathy, and patient trust. *Journal of General İnternal Medicine, 37*(6), 1388-1393.
  • Yağcı, M. İ., & Duman, T. (2006). Hizmet kalitesi-müşteri memnuniyeti ilişkisinin hastane türlerine göre karşılaştırılması: devlet, özel ve üniversite hastaneleri uygulaması. *Doğuş Üniversitesi Dergisi, 7*(2), 218-238.
  • Yassini, S. M., Harrazi, M. A., & Askari, J. (2010). The study of most important factors influencing physician choice. *Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5*, 1945-1949.
  • Yeşilkaya, B. H., & Akalın, B. (2022). Sağlık hizmetleri pazarlaması üzerine bir model önerisi: kamu ve özel hastane örneği. *Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi*(1), 105-120.
  • Yılmaz, A. A. (2005). Hasta-hekim ilişkisinde güven iletişimi Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Kadın Hastalıkları ve Doğum Anabilim Dalı Tüp Bebek ünitesinde bir uygulama (Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi).
Year 2024, Issue: 1, 1 - 12, 28.09.2024
https://doi.org/10.35375/sayod.1529620

Abstract

Project Number

SBF-2023-100

References

  • Al‐Borie, H. M., & Sheikh Damanhouri, A. M. (2013). Patients' satisfaction of service quality in Saudi hospitals: a SERVQUAL analysis. *International Journal of Health Care Quality Assurance, 26*(1), 20-30.
  • Atilla, G., Oksay, A., & Erdem, R. (2012). Hekim-hasta iletişimi üzerine nitel bir ön çalışma. *İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (43)*, 23-37.
  • Avcı, Y. D. (2016). Kişisel sağlık sorumluluğu. *TAF Preventive Medicine Bulletin, 15*(3), 259-266.
  • Biglu, M. H., Nateq, F., Ghojazadeh, M., & Asgharzadeh, A. (2017). Communication skills of physicians and patients’ satisfaction. *Materia socio-medica, 29*(3), 192.
  • Blendon, R. J., Benson, J. M., & Hero, J. O. (2014). Public trust in physicians—US medicine in international perspective. *New England Journal of Medicine (NEJM), 371*(17), 1570-1572.
  • Deniz, S. ve Çimen, M. (2021). Hekimlere güven düzey belirleme yönelik bir araştırma. *Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 8*(1), 10-16.
  • Ertong, G. (2011). Sağlık Sisteminde Hekim Hasta İlişkisi ve Güven Unsuru. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara.
  • Freburger, J. K., Callahan, L. F., Currey, S. S., & Anderson, L. A. (2003). Use of the Trust in Physician Scale in patients with rheumatic disease: psychometric properties and correlates of trust in the rheumatologist. *Arthritis Care & Research: Official Journal of the American College of Rheumatology, 49*(1), 51-58.
  • Gu, L., Tian, B., Xin, Y., Zhang, S., Li, J., & Sun, Z. (2022). Patient Perception of Doctor Communication Skills and Patient Trust in Rural Primary Health Care: The Mediating Role of Health Service Quality. *BMC Primary Care, 23*(1), 1-10.
  • Gülcemal, E., & Keklik, B. (2016). Hastaların hekimlere duydukları güveni etkileyen faktörlerin incelenmesine yönelik bir araştırma: Isparta ili örneği. *Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 8*(14), 64-87.
  • Güncel Türkçe Sözlük, (2023), Türk Dil Kurumu, https://sozluk.gov.tr/.
  • Hall, M. A., Camacho, F., Dugan, E., & Balkrishnan, R. (2002). Trust in the medical profession: conceptual and measurement issues. *Health Services Research, 37*(5), 1419-1439.
  • Karayiğit, D. Z., & Cingi, C. C. (2021). Hekimlerin sosyal iletişim becerileri. *Pamukkale Tıp Dergisi, 14*(1), 191-200.
  • Karsavuran, S., Kaya, S., & Akturan, S. (2011). Hasta-hekim iletişiminde güven: bir genel cerrahi polikliniği örneği. *Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 14*(2), 185-212.
  • Kim, K., Ahn, S., Lee, B., Lee, K., Yoo, S., Lee, K., ... & Kim, Y. B. (2018). Factors associated with patients’ choice of physician in the Korean population: Database analyses of a tertiary hospital. *PLoS One, 13*(1), e0190472.
  • LaVeist, T. A., Nuru-Jeter, A., & Jones, K. E. (2003). The association of doctor-patient race concordance with health services utilization. *Journal Of Public Health Policy, 24*(3-4), 312-323.
  • Levinson, W., Hudak, P., & Tricco, A. C. (2013). A systematic review of surgeon–patient communication: strengths and opportunities for improvement. *Patient Education And Counseling, 93*(1), 3-17.
  • Mahmud, A. (2009). Doctor-patient relationship. *Pulse, Medical Journal of Apollo Hospitals Dhaka, July, 3*(1), 12-14.
  • Mainous, A. G. vd. (2001), Continuity of care and trust in one's physician: evidence from primary care in the united states and the united kingdom, *Family Medicine, Vol. 33*(1), p. 22-29.
  • Mercado, F., Mercado, M., Myers, N., Hewit, M., & Haller, N. A. (2012). Patient preferences in choosing a primary care physician. *Journal of primary care & community health, 3*(2), 125-131.
  • Mercer, S. W., & Reynolds, W. J. (2002). Empathy and quality of care. *British Journal of General Practice, 52*(Suppl), S9-12.
  • Oates, J., Weston, W. W., & Jordan, J. (2000). The impact of patient-centered care on outcomes. *Family Practice, 49*(9), 796-804.
  • Pellegrini, C. A. (2017). Trust: the keystone of the patient-physician relationship. *Journal of the American College of Surgeons, 224*(2), 95-102.
  • Segers, S., & Mertes, H. (2022). The curious case of “trust” in the light of changing doctor–patient relationships. *Bioethics, 36*(8), 849-857.
  • Street Jr, R. L., Makoul, G., Arora, N. K., & Epstein, R. M. (2009). How does communication heal? Pathways linking clinician–patient communication to health outcomes. *Patient Education And Counseling, 74*(3), 295-301.
  • Taner, T., & Antony, J. (2006). Comparing public and private hospital care service quality in Turkey. *Leadership İn Health Services, 19*(2), 1-10.
  • Temel, K., & Aydın, M. (2018). Sağlık hizmetlerinde, hasta-hekim ilişkisinde yaşanan bilgi asimetrisinin ortaya çıkardığı ekonomik sorunlar: Çanakkale örneği. *Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 21*(4), 745-765.
  • Thom, D. H., Hall, M. A., & Pawlson, L. G. (2004). Measuring patients’ trust in physicians when assessing quality of care. *Health Affairs, 23*(4), 124-132.
  • Thom, D. H., Ribisl, K. M., Stewart, A. L., & Luke, D. A. (1999). Further validation and reliability testing of the Trust in Physician Scale. *Medical care, 37*(5), 510-517.
  • Trachtenberg, F., Dugan, E., & Hall, M. A. (2005). How patients' trust relates to their involvement in medical care. *Journal of Family Practice, 54*(4), 344-354.
  • Wu, Q., Jin, Z., & Wang, P. (2022). The relationship between the physician-patient relationship, physician empathy, and patient trust. *Journal of General İnternal Medicine, 37*(6), 1388-1393.
  • Yağcı, M. İ., & Duman, T. (2006). Hizmet kalitesi-müşteri memnuniyeti ilişkisinin hastane türlerine göre karşılaştırılması: devlet, özel ve üniversite hastaneleri uygulaması. *Doğuş Üniversitesi Dergisi, 7*(2), 218-238.
  • Yassini, S. M., Harrazi, M. A., & Askari, J. (2010). The study of most important factors influencing physician choice. *Procedia-Social and Behavioral Sciences, 5*, 1945-1949.
  • Yeşilkaya, B. H., & Akalın, B. (2022). Sağlık hizmetleri pazarlaması üzerine bir model önerisi: kamu ve özel hastane örneği. *Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi*(1), 105-120.
  • Yılmaz, A. A. (2005). Hasta-hekim ilişkisinde güven iletişimi Akdeniz Üniversitesi Tıp Fakültesi Kadın Hastalıkları ve Doğum Anabilim Dalı Tüp Bebek ünitesinde bir uygulama (Yüksek Lisans Tezi, Akdeniz Üniversitesi).
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Health Management
Journal Section Makaleler
Authors

Melisa Koç 0000-0002-7283-4288

Hatice Ulusoy 0000-0002-8911-5490

Project Number SBF-2023-100
Publication Date September 28, 2024
Submission Date August 11, 2024
Acceptance Date August 26, 2024
Published in Issue Year 2024 Issue: 1

Cite

APA Koç, M., & Ulusoy, H. (2024). HASTANELERİN POLİKLİNİKLERİNE BAŞVURAN HASTALARIN HEKİME GÜVENİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER. Sosyal Araştırmalar Ve Yönetim Dergisi(1), 1-12. https://doi.org/10.35375/sayod.1529620
AMA Koç M, Ulusoy H. HASTANELERİN POLİKLİNİKLERİNE BAŞVURAN HASTALARIN HEKİME GÜVENİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER. SAYOD. September 2024;(1):1-12. doi:10.35375/sayod.1529620
Chicago Koç, Melisa, and Hatice Ulusoy. “HASTANELERİN POLİKLİNİKLERİNE BAŞVURAN HASTALARIN HEKİME GÜVENİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER”. Sosyal Araştırmalar Ve Yönetim Dergisi, no. 1 (September 2024): 1-12. https://doi.org/10.35375/sayod.1529620.
EndNote Koç M, Ulusoy H (September 1, 2024) HASTANELERİN POLİKLİNİKLERİNE BAŞVURAN HASTALARIN HEKİME GÜVENİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi 1 1–12.
IEEE M. Koç and H. Ulusoy, “HASTANELERİN POLİKLİNİKLERİNE BAŞVURAN HASTALARIN HEKİME GÜVENİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER”, SAYOD, no. 1, pp. 1–12, September 2024, doi: 10.35375/sayod.1529620.
ISNAD Koç, Melisa - Ulusoy, Hatice. “HASTANELERİN POLİKLİNİKLERİNE BAŞVURAN HASTALARIN HEKİME GÜVENİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER”. Sosyal Araştırmalar ve Yönetim Dergisi 1 (September 2024), 1-12. https://doi.org/10.35375/sayod.1529620.
JAMA Koç M, Ulusoy H. HASTANELERİN POLİKLİNİKLERİNE BAŞVURAN HASTALARIN HEKİME GÜVENİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER. SAYOD. 2024;:1–12.
MLA Koç, Melisa and Hatice Ulusoy. “HASTANELERİN POLİKLİNİKLERİNE BAŞVURAN HASTALARIN HEKİME GÜVENİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER”. Sosyal Araştırmalar Ve Yönetim Dergisi, no. 1, 2024, pp. 1-12, doi:10.35375/sayod.1529620.
Vancouver Koç M, Ulusoy H. HASTANELERİN POLİKLİNİKLERİNE BAŞVURAN HASTALARIN HEKİME GÜVENİNİ ETKİLEYEN FAKTÖRLER. SAYOD. 2024(1):1-12.