BibTex RIS Cite

AN EXPERIMENTAL RESEARCH ON COMPARISON OF TEN-FINGER TYPING LEARNER’S PERFORMANCE IMPROVEMENT LEVELS WITH ALMENA AND ACAR METHODS

Year 2013, Issue: 26, 1 - 22, 01.10.2013

Abstract

The aim of this study is to comparison of ten-finger keyboard learner’s performance improvement levels with Almena and Acar Methods which are developed for keyboarding. An experimental research design which is applied F and Q (two) groups pre-test and post-test, is used in this study. The data’s obtained through “Analytical Keyboarding Rubric (α=0.71)” which is developed by Acar (2009) and used to determine of learner’s performance improvement levels for ten-finger keyboarding.
This research is conducted on 30 administrative secretaries who are computer user and untrained about keyboarding, and performed by an application which is included 30 hours. Two group are used in this experimental study, and these are expressed F group which is applied Acar Method and used to ten-finger Turkish F type keyboarding, and Q group which is applied Almena Method and used to ten-finger Turkish Q type keyboarding. Each group is consisted 15 administrative secretaries, thus provided random equivalence in both groups.
In this experimental study, examined learners keyboarding and compared performance improvement levels of F and Q groups. Analytical Keyboarding Rubric which is included position, rhythm, typing and accuracy factors and novice, advanced beginner, competent user, proficient performer and expert performance improvement levels, is used to comparison of performance improvement levels of F and Q groups in this study. According to research findings, no significant difference was found in position and accuracy factors (p>0.05), but significant difference was found in rhythm and typing factors (p<0.05) between two groups. The difference is in favor of F group which is applied Acar Method. In other words, learners of F group typed more accuracy and more rhythm than learners of Q group, and observed that keyboarding performance level of F group is proficient performer. These findings are supported and proven by statistically. In summary, this experimental research results show that ten-finger typing with Acar Method is more effective than Almena Method in terms of rhythm and accuracy factors, and learning ten-finger typing is very easy with Acar Method.

ALMENA VE ACAR METOTLARI İLE ON PARMAK KLAVYE ÖĞRENENLERİN PERFORMANS GELİŞİM DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA

Year 2013, Issue: 26, 1 - 22, 01.10.2013

Abstract

Bu araştırmanın amacı, on parmak klavye öğretimine yönelik olarak geliştirilen Almena ve Acar metotlarının on parmak klavye öğrenenlerin performans gelişim düzeylerine etkisini ortaya koymaktır. Araştırmada “F ve Q (iki) gruplu ön test-son test uygulamalı” araştırma modeli kullanılmıştır. Araştırmada veriler öğretim öncesi ve öğretim sonrası uygulanan ve Acar (2009) tarafından geliştirilen Analitik Klavye Rubriği (α=0.71) ile elde edilmiştir.
Araştırma, bilgisayar kullanan ve daha önce klavye eğitimi almamış 30 yönetici sekreteri üzerinde 30 saatlik bir uygulama ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmada Acar Metodun uygulandığı ve Türkçe F klavyenin öğretildiği grup F grubu; Almena Metodun uygulandığı ve Türkçe Q klavyenin öğretildiği grup Q grubu olarak ifade edilmiştir. Uygulamada her iki grupta 15 kişi yer almış, böylelikle gruplardaki katılımcı sayısında tesadüfi olarak denklik sağlanmıştır.
Araştırma kapsamında F ve Q gruplarında bulunan ve on parmak klavye öğrenen yönetici sekreterlerin klavye performansları; konum, ritim, yazım ve doğruluk klavye performansları boyutlarında ve acemi, yeni başlayan, yetenekli kullanıcı, usta ve uzman olmak üzere 5 farklı performans gelişim düzeyinde incelenmiştir. Araştırma bulgularına göre; F ve Q gruplarında bulunan yönetici sekreterlerin konum ve doğruluk klavye performansları arasında anlamlı bir farklılık gözükmezken (p>0.05); ritim ve yazım klavye performansları arasında Acar metodun uygulandığı F grubu lehine anlamlı bir farklılık görülmüştür (p

There are 0 citations in total.

Details

Other ID JA27RS38SZ
Journal Section Articles
Authors

Sami Acar This is me

Hülya Gürsoy This is me

Publication Date October 1, 2013
Published in Issue Year 2013 Issue: 26

Cite

APA Acar, S., & Gürsoy, H. (2013). ALMENA VE ACAR METOTLARI İLE ON PARMAK KLAVYE ÖĞRENENLERİN PERFORMANS GELİŞİM DÜZEYLERİNİN KARŞILAŞTIRILMASINA YÖNELİK BİR ARAŞTIRMA. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi1-22.

Journal of Suleyman Demirel University Institute of Social Sciences take part in national and international indices such as Akademia Social Sciences Index (ASOS), Business Source Corporate Plus (EBSCO), Scientific Indexing Services (SIS), Turkish Education İndex (TEİ), Directory of Research Journals Indexing (DRJI), Akademic Resource İndex (ResearchBib), Journal Factor, CiteFactor, Information Matrix for the Analysis of Journals (MİAR), Index Copernicus (IC), Social Sciences Citation Index (SOBİAD).