As a result of the proprietary liability, states make
use of varied financial intermediaries in order for the production of goods and
services that meet public or private needs, and by this means, contribute to
economic and social development. Slow city movement is acknowledged as an
alternative development model in establishing, conserving, improving and
sustaining the dynamics of the sustainable systems in economic, social and
environmental sense. The movement has identified its criteria, which are
accepted in its legislation, as intermediary in order to achieve its
fundamental objectives. In Turkey, a range of legal arrangements provide
convenience for the realization of the current slow city criteria (such as
incentive and tax exemption). In this regard, the current study aims to
identify which of the criteria of slow city movement are supported by the state
financially or through public services in acknowledgement of the financial
liability, and how this support is realized. The study, which employed the
grammatical interpretation of the provisions of law and systematic literature
review, identified that a total of eight sub-criteria of three main criteria
were supported by the state. Regarding this, candidate sites need to specify
the support they receive on their files.
Cittaslow Slow City Financial Support Incentive Tax Exemption
Devletler
sahip olduğu yükümlülükler gereği kamusal bazen de özel ihtiyaçları karşılar nitelikte
mal ve hizmetlerin üretimi için farklı mali araçları kullanmakta ve bu sayede
ekonomik ve sosyal gelişmeye katkı sağlamaktadır. Sakin şehir hareketininse;
ekonomik, sosyal ve çevresel anlamda sürdürülebilir sistemlere ait dinamiklerin
oluşturulması, korunması, geliştirilmesi ve sürdürülmesinde alternatif bir
kalkınma modeli olduğu kabul edilmektedir. Hareket; temel amaçlarına ulaşmada tüzüğünde
kabul ettiği kriterleri aracı olarak belirlemiştir. Türkiye’de bir dizi hukuki
düzenlemeyse, hali hazırda sakin şehir kriterlerinin gerçekleştirilmesinde (teşvik
ve vergi bağışıklığı gibi) kolaylıklar sağlamaktadır. Bu çalışma ile sakin
şehir hareketine ait kriterlerden hangilerinin devletçe, mali ya da yine yüklediği
mali ödevlerin karşılığı olarak sunduğu kamu hizmetleriyle, ne şekilde
desteklendiğinin belirlenmesi amaçlanmıştır. Kanun hükümlerinin lafzi yöntemle
yorumlanması ve sistematik literatür taraması yöntemlerinin kullanıldığı
çalışmada; üç ana kritere ait sekiz alt kriterin devletçe desteklendiği ve ağa
dâhil olmuş yahut aday yerleşim yerlerinin dosyalarında bu destekleri
belirtmeleri gerektiği sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2018 |
Gönderilme Tarihi | 9 Temmuz 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 8 Sayı: 16 |