Bu çalışmada tipografi dersi alan üniversite öğrencilerinin tipografik imgelemlerinde etkili olabilecek demografik özellikleri ortaya çıkarmak amaçlanmıştır. Bu amaç doğrultusunda üniversite öğrencilerine Tipografi dersinde uygulama yaptırılmıştır. Araştırmanın çalışma grubunu 2022-2023 Eğitim- Öğretim yılı İstanbul ilinde bulunan iki devlet üniversitesi ve iki özel üniversitede toplam 108 öğrenci oluşturmaktadır. Öğrencilerin tasarladıkları afişlerin değerlendirilmesi için hazırlanan dereceli puanlama anahtarı ve kişisel bilgi formu araştırmanın nicel veri toplama tekniklerini oluşturmuştur. Nicel veri toplama araçlarından dereceli puanlama anahtarı ile öğrencilerin performansı ölçülmüştür. Araştırmada elde edilen sonuçlara göre öğrencilerin tasarladıkları afişler için dereceli puanlama anahtarından aldıkları puanlar üzerinde bazı demografik özelliklerin belirleyici olduğu tespit edilmiştir.
Ambrose, G. & Harris, P. (2013). Grafik Tasarımda Tasarım Fikri. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
Anlamaz, E. (2020). Soyut Heykelde İmge ve İmgelem. (Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
Baltacı, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), 231- 274.
Göle, Ş. (2021). Home’ un Mavisi. Felsefe/ Düşünce Dergisi, 2 (74), 245- 258.
Hermento Y. A. L., Pujiyanto & Pahlevi A. S. (2021). Lateral Thinking in Typography Layout System. Proceedings of 4th International Conference on Innovation in Engineering and Vocational Education. Erişim Tarihi: 15.08.2023, https://www.atlantis-press.com/proceedings/icieve-21/125972321
Kaptan, S. & Sayın, Z. (2020). Grafik Tasarım Bağlamında İletinin Görsel Tasarımlara Dönüştürülmesi Süreçleri. İdil Dergisi, 9 (69), 805-820.
Kılıçkaya E. E. & Uygungöz M. (2008). Hayatın İçinde Yaşayan Tipografiler. Anadolu Sanat Dergisi, 19, 171- 180.
Kömürcüoğlu T. N. (2002). Tasarım Sürecinde Bilişsel Yeti Olarak İmgelem ve Kavram. (Doktora Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi/ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Mazlum, H. (2017). Modernizm Sürecinde Yeni Tipografi’nin Doğuşu ve Jan Tschıchold. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (1), 228- 229.
Selamet S. (1996). Tipografi Üzerine. Anadolu Sanat Dergisi, 5 (17), 173- 181.
Türk Dil Kurumu Sözlüğü. Erişim Tarihi: 05.11.2021, https://sozluk.gov.tr/
Onursoy, S. (2019). Görsel İletişim ve İmge. Ankara: Pegem Akademi.
White, A.W. (2011). The Elements of Graphic Design. New York: Allworth Press.
Year 2023,
Volume: 2023 Issue: 2, 74 - 85, 19.10.2023
Ambrose, G. & Harris, P. (2013). Grafik Tasarımda Tasarım Fikri. İstanbul: Literatür Yayıncılık.
Anlamaz, E. (2020). Soyut Heykelde İmge ve İmgelem. (Yüksek Lisans Tezi). Trakya Üniversitesi/ Sosyal Bilimler Enstitüsü, Edirne.
Baltacı, A. (2018). Nitel Araştırmalarda Örnekleme Yöntemleri ve Örnek Hacmi Sorunsalı Üzerine Kavramsal Bir İnceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal bilimler Enstitüsü Dergisi, 7 (1), 231- 274.
Göle, Ş. (2021). Home’ un Mavisi. Felsefe/ Düşünce Dergisi, 2 (74), 245- 258.
Hermento Y. A. L., Pujiyanto & Pahlevi A. S. (2021). Lateral Thinking in Typography Layout System. Proceedings of 4th International Conference on Innovation in Engineering and Vocational Education. Erişim Tarihi: 15.08.2023, https://www.atlantis-press.com/proceedings/icieve-21/125972321
Kaptan, S. & Sayın, Z. (2020). Grafik Tasarım Bağlamında İletinin Görsel Tasarımlara Dönüştürülmesi Süreçleri. İdil Dergisi, 9 (69), 805-820.
Kılıçkaya E. E. & Uygungöz M. (2008). Hayatın İçinde Yaşayan Tipografiler. Anadolu Sanat Dergisi, 19, 171- 180.
Kömürcüoğlu T. N. (2002). Tasarım Sürecinde Bilişsel Yeti Olarak İmgelem ve Kavram. (Doktora Tezi). İstanbul Teknik Üniversitesi/ Fen Bilimleri Enstitüsü, İstanbul.
Mazlum, H. (2017). Modernizm Sürecinde Yeni Tipografi’nin Doğuşu ve Jan Tschıchold. Kastamonu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 18 (1), 228- 229.
Selamet S. (1996). Tipografi Üzerine. Anadolu Sanat Dergisi, 5 (17), 173- 181.
Türk Dil Kurumu Sözlüğü. Erişim Tarihi: 05.11.2021, https://sozluk.gov.tr/
Onursoy, S. (2019). Görsel İletişim ve İmge. Ankara: Pegem Akademi.
White, A.W. (2011). The Elements of Graphic Design. New York: Allworth Press.
Çalık Güngör, N., & Kahraman, M. E. (2023). Tipografi Dersi Öğrencilerinin İmgelem Düzeylerinin Demografik Açıdan İncelenmesi. Sosyal Bilimler Metinleri, 2023(2), 74-85. https://doi.org/10.56337/sbm.1325035
AMA
Çalık Güngör N, Kahraman ME. Tipografi Dersi Öğrencilerinin İmgelem Düzeylerinin Demografik Açıdan İncelenmesi. Sosyal Bilimler Metinleri. October 2023;2023(2):74-85. doi:10.56337/sbm.1325035
Chicago
Çalık Güngör, Nuran, and Mehmet Emin Kahraman. “Tipografi Dersi Öğrencilerinin İmgelem Düzeylerinin Demografik Açıdan İncelenmesi”. Sosyal Bilimler Metinleri 2023, no. 2 (October 2023): 74-85. https://doi.org/10.56337/sbm.1325035.
EndNote
Çalık Güngör N, Kahraman ME (October 1, 2023) Tipografi Dersi Öğrencilerinin İmgelem Düzeylerinin Demografik Açıdan İncelenmesi. Sosyal Bilimler Metinleri 2023 2 74–85.
IEEE
N. Çalık Güngör and M. E. Kahraman, “Tipografi Dersi Öğrencilerinin İmgelem Düzeylerinin Demografik Açıdan İncelenmesi”, Sosyal Bilimler Metinleri, vol. 2023, no. 2, pp. 74–85, 2023, doi: 10.56337/sbm.1325035.
ISNAD
Çalık Güngör, Nuran - Kahraman, Mehmet Emin. “Tipografi Dersi Öğrencilerinin İmgelem Düzeylerinin Demografik Açıdan İncelenmesi”. Sosyal Bilimler Metinleri 2023/2 (October 2023), 74-85. https://doi.org/10.56337/sbm.1325035.
JAMA
Çalık Güngör N, Kahraman ME. Tipografi Dersi Öğrencilerinin İmgelem Düzeylerinin Demografik Açıdan İncelenmesi. Sosyal Bilimler Metinleri. 2023;2023:74–85.
MLA
Çalık Güngör, Nuran and Mehmet Emin Kahraman. “Tipografi Dersi Öğrencilerinin İmgelem Düzeylerinin Demografik Açıdan İncelenmesi”. Sosyal Bilimler Metinleri, vol. 2023, no. 2, 2023, pp. 74-85, doi:10.56337/sbm.1325035.
Vancouver
Çalık Güngör N, Kahraman ME. Tipografi Dersi Öğrencilerinin İmgelem Düzeylerinin Demografik Açıdan İncelenmesi. Sosyal Bilimler Metinleri. 2023;2023(2):74-85.