Research Article
BibTex RIS Cite

Examination of Secondary Students Who Educate in Private Schools on Digital Game Addictions and Opinions on Digital Games

Year 2024, Volume: 8 Issue: 2, 185 - 197, 30.12.2024
https://doi.org/10.38015/sbyy.1397938

Abstract

Thisresearch is a descriptivestudytoexaminethedigitalgameaddictions of secondaryschoolstudentsstudying in privateschoolsandtheirviews on digitalgames. Theresearchpopulationconsists of secondaryschoolstudentsstudying in privateschoolsaffiliatedto Gaziantep ProvincialDirectorate of NationalEducation, andthesamplegroupconsists of 350 (178 Girls, 172 Boys) studentsselected on a voluntarybasis. “Digital Game AddictionScaleforChildren” developedby Hazar and Hazar (2017) wasused as a datacollectiontool in theresearch. SPSS 22.0 program wasused in theanalysis of thedata. Itwasdeterminedthatthedata in thestudyshowed normal distributionandparametrictestswereapplied. Descriptivestatisticalcalculationsandpercentagefrequencyanalyzesweremade. Numericaldatawereinterpreted in tablesbyusingindependentsamples t-test and One Way Anova analyzestodeterminethedifferencebetweentheindependentvariables of the data. Thesignificance level wastaken as p<0.05. As a result of theresearch, it wasdeterminedthattherewas a significantdifference in terms of gendervariableandthatboys' addictiontoplayingdigitalgameswashigherthangirls. While it wasseenthattherewas a significantdifference in terms of thevariable of theclassstudied, it wasstatedthatthegameaddictions of the 6th gradestudentswerehigherthanthe 5th gradestudents. Inaddition, whenwelook at theeducationalstatus of theparents, it is seenthatthere is a significantdifferenceandthedigitalgameaddiction of thechildren of theparentswith a high level of education is higher. Inaddition, it wasobservedthattherewas a significantdifference in terms of familyincome level, digitalgameaddiction of childrenwithhighfamilyincome level wasalsohigh, whiledigitalgameaddictions of childrenincreased as theiracademicsuccessdecreased. At thesame time, it wasconcludedthat as thedailydigitalplay time increased, children'saddictiontodigitalgamesincreased, andthosewhoused a computer as a gaming platform achievedhigherscoresthanthosewhoused a gameconsole, tablet and mobile phone.

References

  • Akçayır, G. (2013). Dijital oyunların sağlığa etkisi. In M. A. Ocak (Ed.), Eğitsel dijital oyunlar: Kuram, tasarım ve uygulama (pp. 263-273). Pegem Akademi.
  • Aksel, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı ile öz denetim ve sosyal eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Ordu Üniversitesi
  • Alıncak, F. (2016). Attitudes of secondary school students including physical activity involving playing games. European Journal of Physical Education and Sport Science, 2(3), 1-14.
  • Alıncak, F. (2017). Attitudes of primary school teachers towards playing games that involve physical activity. European Journal of Education Studies, 3(1), 202-215.
  • Alıncak, F., & Tuzcuoğulları, T. (2016). The evaluation of violent content games for children's development. European Journal of Physical Education and Sport Science, 2(5), 61-67.
  • Ayan, S., Güler, M., & Seferoğlu, S. S. (2015). Video games and learning: Teaching participants to learn from the context. Computers in Human Behavior, 55, 456-466.
  • Aydın-Özgür, E. (2019). 2018 yılında Edirne merkez ilçe ve merkeze bağlı köylerde 10-14 yaş arası ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı, buna etki eden faktörler ve sağlıkla ilişkili yaşam kalitesi [Yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi.
  • Ayhan, B., & Köseliören, M. (2019). İnternet, online oyun ve bağımlılık. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 6(1), 1-30.
  • Barut, B. (2019). Ergenlerde dijital oyun bağımlılık düzeyi ile algılanan sosyal destek ve duygu düzenleme arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Hasan Kalyoncu Üniversitesi.
  • Bilge, F. (2012). Bir grup ilköğretim öğrencisinde bilgisayara yönelik bağımlılık eğilimi değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 96-105.
  • Chang, E., & Kim, B. (2020). School and individual factors on game addiction: A multilevel analysis. International Journal of Psychology. https://doi.org/10.1002/ijop.12645
  • Çakıcı, G. (2018). Ergenlerde dijital oyun bağımlılığı ve öfkeyi ifade etme biçimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Haliç Üniversitesi.
  • Çavuş, S., Ayhan, B., & Tuncer, M. (2016). Bilgisayar oyunları ve bağımlılık: Üniversite öğrencileri üzerine bir alan araştırması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 43, 265-289.
  • Delebe, A. (2020). Ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı ile bazı fiziksel parametreler ve akademik başarı durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi.
  • Demirbozan, N. (2019). Ergenlerde dijital oyun bağımlılığının anne baba tutumu ve benlik saygısı ile ilişkisinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Üsküdar Üniversitesi.
  • Deniz, G. (2021). Ankara il merkezinde bulunan ortaokul ve lise öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı ve anne baba tutumlarının incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Dinçel, E. (2006). Ergenlik dönemi gelişimsel ödevleri ve psikolojik problemler [Yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Erboy, E. (2010). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılığına etki eden faktörler [Yüksek lisans tezi]. Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Gökçearslan, Ş., & Durakoğlu, A. (2014). Ortaokul öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(14), 419-435.
  • Göldağ, B. (2018). Lise öğrencilerinin dijital oyun bağımlılık düzeylerinin demografik özelliklerine göre incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1287-1315.
  • Griffiths, M. (2005). Components model of addiction within a biopsychosocial framework. Journal of Substance Use, 10(4), 191-197.
  • Griffiths, M. D., Davies, M. N. O., & Chappell, D. (2004). Demographic factors and playing variables in online computer gaming. Cyberpsychology & Behavior, 7(4), 479-487.
  • Güllü, M., Arslan, C., Dündar, A., & Murathan, F. (2012). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılıklarının incelenmesi. ADYÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, 89-100.
  • Hazar, Z. & Hazar, M. (2017). Çocuklar için Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği. International Journal of Human Sciences, 14 (1), 204-216.
  • Horzum, M. B. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(159), 56-68.
  • Kaymak, B. (2020). Liselerde öğrenim gören öğrencilerin dijital oyun bağımlılıkları ile yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişki [Yüksek lisans tezi]. Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi.
  • Kestane, M. (2019). Dijital oyun bağımlılığının ilköğretim ikinci kademe çağındaki öğrencilerin akademik başarısı ile ilişkisi [Yüksek lisans tezi]. Biruni Üniversitesi.
  • Kurtbeyoğlu, Ş. (2018). Ortaokul öğrencilerinin demografik özelliklerinin oyun bağımlılığı ile ilişkisi [Yüksek lisans tezi] Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Lemmens, J. S., Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2009). Development and validation of a game addiction scale for adolescents. Media Psychology, 12(1), 77-95.
  • Nazlıgül, M., Baş, S., Akyüz, Z., & Yorulmaz, O. (2018). İnternette oyun oynama bozukluğu ve tedavi yaklaşımları: sistematik bir gözden geçirme. The Turkish Journal on Addictions, 5, 13-35.
  • Öztürk-Eyimaya, A., Uğur, S., Sezer, T. A., & Tezel, A. (2020). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığının uyku ve diğer bazı değişkenlere göre incelenmesi. Türk Uyku Tıbbı Dergisi, 2, 83-90.
  • Rosyid, H. A., Fajariani, E., Adhilaga, H., & Amalia, A. (2019). The online game addiction psychology and interpersonal relationship of the engineering students. Bulletin of Social Informatics Theory and Application, 3(2), 75-79.
  • Say S., & Bag H. (2017). The evaluation of the effect of a newly designed computer game on 7th grade students’ motivation towards science and aggression. Eurasia Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13(8), 5379–5393.
  • Sherry, J. L., deSouza, R., Greenberg, B. S., & Lanchlan, K. (2003). Video game uses and gratifications as predictors of use and game preference among different age cohorts. Paper presented at the Mass Communication Division, International Communication Association Conference.
  • Smith, G. (2004). How do computer games affect your children? Eurasian Journal of Educational Research (EJER, 17(9), 72-80.
  • Şahin, C., & Tuğrul, V. M. (2012). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Journal of World of Turks, 4(3), 115-130.
  • Torun, F., Akçay, A., & Çoklar, A. N. (2015). Bilgisayar oyunlarının ortaokul öğrencilerinin akademik davranış ve sosyal yaşam üzerine etkilerinin incelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-11.
  • Vural, M., Karademir, T., & Kayabaşı, A. (2019). Ortaöğretim öğrencilerinin şiddet eğilim durumlarının belirlenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 243-255.
  • Vural, M., Özdal, M., & Öztütüncü, S. (2017). The effect of 4-week two different strength training programs on body composition. European Journal of Physical Education and Sport Science, 3(7), 1-10.
  • Wanajak, K. (2011). Internet use and its impacts on secondary school students in Chiang Mai, Thailand [Doctoral thesis]. Cowan University.

Examination of Secondary Students Who Educate in Private Schools on Digital Game Addictions and Opinions on Digital Games

Year 2024, Volume: 8 Issue: 2, 185 - 197, 30.12.2024
https://doi.org/10.38015/sbyy.1397938

Abstract

References

  • Akçayır, G. (2013). Dijital oyunların sağlığa etkisi. In M. A. Ocak (Ed.), Eğitsel dijital oyunlar: Kuram, tasarım ve uygulama (pp. 263-273). Pegem Akademi.
  • Aksel, A. (2017). Ortaokul öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı ile öz denetim ve sosyal eğilimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Ordu Üniversitesi
  • Alıncak, F. (2016). Attitudes of secondary school students including physical activity involving playing games. European Journal of Physical Education and Sport Science, 2(3), 1-14.
  • Alıncak, F. (2017). Attitudes of primary school teachers towards playing games that involve physical activity. European Journal of Education Studies, 3(1), 202-215.
  • Alıncak, F., & Tuzcuoğulları, T. (2016). The evaluation of violent content games for children's development. European Journal of Physical Education and Sport Science, 2(5), 61-67.
  • Ayan, S., Güler, M., & Seferoğlu, S. S. (2015). Video games and learning: Teaching participants to learn from the context. Computers in Human Behavior, 55, 456-466.
  • Aydın-Özgür, E. (2019). 2018 yılında Edirne merkez ilçe ve merkeze bağlı köylerde 10-14 yaş arası ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı, buna etki eden faktörler ve sağlıkla ilişkili yaşam kalitesi [Yüksek lisans tezi]. Trakya Üniversitesi.
  • Ayhan, B., & Köseliören, M. (2019). İnternet, online oyun ve bağımlılık. Online Journal of Technology Addiction and Cyberbullying, 6(1), 1-30.
  • Barut, B. (2019). Ergenlerde dijital oyun bağımlılık düzeyi ile algılanan sosyal destek ve duygu düzenleme arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Hasan Kalyoncu Üniversitesi.
  • Bilge, F. (2012). Bir grup ilköğretim öğrencisinde bilgisayara yönelik bağımlılık eğilimi değerlendirilmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43, 96-105.
  • Chang, E., & Kim, B. (2020). School and individual factors on game addiction: A multilevel analysis. International Journal of Psychology. https://doi.org/10.1002/ijop.12645
  • Çakıcı, G. (2018). Ergenlerde dijital oyun bağımlılığı ve öfkeyi ifade etme biçimleri arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Haliç Üniversitesi.
  • Çavuş, S., Ayhan, B., & Tuncer, M. (2016). Bilgisayar oyunları ve bağımlılık: Üniversite öğrencileri üzerine bir alan araştırması. İletişim Kuram ve Araştırma Dergisi, 43, 265-289.
  • Delebe, A. (2020). Ortaokul öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığı ile bazı fiziksel parametreler ve akademik başarı durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Niğde Ömer Halisdemir Üniversitesi.
  • Demirbozan, N. (2019). Ergenlerde dijital oyun bağımlılığının anne baba tutumu ve benlik saygısı ile ilişkisinin incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Üsküdar Üniversitesi.
  • Deniz, G. (2021). Ankara il merkezinde bulunan ortaokul ve lise öğrencilerinin dijital oyun bağımlılığı ve anne baba tutumlarının incelenmesi [Yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Dinçel, E. (2006). Ergenlik dönemi gelişimsel ödevleri ve psikolojik problemler [Yüksek lisans tezi]. Ankara Üniversitesi.
  • Erboy, E. (2010). İlköğretim 4. ve 5. sınıf öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılığına etki eden faktörler [Yüksek lisans tezi]. Adnan Menderes Üniversitesi.
  • Gökçearslan, Ş., & Durakoğlu, A. (2014). Ortaokul öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 23(14), 419-435.
  • Göldağ, B. (2018). Lise öğrencilerinin dijital oyun bağımlılık düzeylerinin demografik özelliklerine göre incelenmesi. Yüzüncü Yıl Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 15(1), 1287-1315.
  • Griffiths, M. (2005). Components model of addiction within a biopsychosocial framework. Journal of Substance Use, 10(4), 191-197.
  • Griffiths, M. D., Davies, M. N. O., & Chappell, D. (2004). Demographic factors and playing variables in online computer gaming. Cyberpsychology & Behavior, 7(4), 479-487.
  • Güllü, M., Arslan, C., Dündar, A., & Murathan, F. (2012). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyun bağımlılıklarının incelenmesi. ADYÜ Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 9, 89-100.
  • Hazar, Z. & Hazar, M. (2017). Çocuklar için Dijital Oyun Bağımlılığı Ölçeği. International Journal of Human Sciences, 14 (1), 204-216.
  • Horzum, M. B. (2011). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 36(159), 56-68.
  • Kaymak, B. (2020). Liselerde öğrenim gören öğrencilerin dijital oyun bağımlılıkları ile yalnızlık düzeyleri arasındaki ilişki [Yüksek lisans tezi]. Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi.
  • Kestane, M. (2019). Dijital oyun bağımlılığının ilköğretim ikinci kademe çağındaki öğrencilerin akademik başarısı ile ilişkisi [Yüksek lisans tezi]. Biruni Üniversitesi.
  • Kurtbeyoğlu, Ş. (2018). Ortaokul öğrencilerinin demografik özelliklerinin oyun bağımlılığı ile ilişkisi [Yüksek lisans tezi] Bahçeşehir Üniversitesi.
  • Lemmens, J. S., Valkenburg, P. M., & Peter, J. (2009). Development and validation of a game addiction scale for adolescents. Media Psychology, 12(1), 77-95.
  • Nazlıgül, M., Baş, S., Akyüz, Z., & Yorulmaz, O. (2018). İnternette oyun oynama bozukluğu ve tedavi yaklaşımları: sistematik bir gözden geçirme. The Turkish Journal on Addictions, 5, 13-35.
  • Öztürk-Eyimaya, A., Uğur, S., Sezer, T. A., & Tezel, A. (2020). İlkokul dördüncü sınıf öğrencilerinde dijital oyun bağımlılığının uyku ve diğer bazı değişkenlere göre incelenmesi. Türk Uyku Tıbbı Dergisi, 2, 83-90.
  • Rosyid, H. A., Fajariani, E., Adhilaga, H., & Amalia, A. (2019). The online game addiction psychology and interpersonal relationship of the engineering students. Bulletin of Social Informatics Theory and Application, 3(2), 75-79.
  • Say S., & Bag H. (2017). The evaluation of the effect of a newly designed computer game on 7th grade students’ motivation towards science and aggression. Eurasia Journal of Mathematics Science and Technology Education, 13(8), 5379–5393.
  • Sherry, J. L., deSouza, R., Greenberg, B. S., & Lanchlan, K. (2003). Video game uses and gratifications as predictors of use and game preference among different age cohorts. Paper presented at the Mass Communication Division, International Communication Association Conference.
  • Smith, G. (2004). How do computer games affect your children? Eurasian Journal of Educational Research (EJER, 17(9), 72-80.
  • Şahin, C., & Tuğrul, V. M. (2012). İlköğretim öğrencilerinin bilgisayar oyunu bağımlılık düzeylerinin incelenmesi. Journal of World of Turks, 4(3), 115-130.
  • Torun, F., Akçay, A., & Çoklar, A. N. (2015). Bilgisayar oyunlarının ortaokul öğrencilerinin akademik davranış ve sosyal yaşam üzerine etkilerinin incelenmesi. Karaelmas Eğitim Bilimleri Dergisi, 3(1), 1-11.
  • Vural, M., Karademir, T., & Kayabaşı, A. (2019). Ortaöğretim öğrencilerinin şiddet eğilim durumlarının belirlenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 4(2), 243-255.
  • Vural, M., Özdal, M., & Öztütüncü, S. (2017). The effect of 4-week two different strength training programs on body composition. European Journal of Physical Education and Sport Science, 3(7), 1-10.
  • Wanajak, K. (2011). Internet use and its impacts on secondary school students in Chiang Mai, Thailand [Doctoral thesis]. Cowan University.
There are 40 citations in total.

Details

Primary Language English
Subjects Readiness in Education
Journal Section Articles
Authors

Çağla Eryol 0000-0003-3459-3441

Fikret Alıncak 0000-0003-3459-3441

Publication Date December 30, 2024
Submission Date November 30, 2023
Acceptance Date December 18, 2024
Published in Issue Year 2024 Volume: 8 Issue: 2

Cite

APA Eryol, Ç., & Alıncak, F. (2024). Examination of Secondary Students Who Educate in Private Schools on Digital Game Addictions and Opinions on Digital Games. Uluslararası Sosyal Bilgilerde Yeni Yaklaşımlar Dergisi, 8(2), 185-197. https://doi.org/10.38015/sbyy.1397938

Flag Counter